مقاله تحلیلی: عایق‌ بندی خارجی فونداسیون

مقاله تحلیلی: عایق‌ بندی خارجی فونداسیون

 طبیعت گاهی بی‌رحمانه عمل می‌کند. اگر شما یک بارش سنگین باران و یا جاری شدن سیل ناشی از ذوب برف‌ها را تجربه کرده باشید، ممکن است با این صحنه روبه‌رو شده باشید که آب به داخل فونداسیون ساختمان نفوذ کرده است. حتی شکاف‌ها و ترک‌های بسیار کوچک در فونداسیون در این مواقع می‌توانند منجر به خسارت‌های جدی شوند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات باید زیرزمین یا فونداسیون ساختمان خود را در برابر نفوذ آب عایق‌بندی کنید. در رابطه با عایق‌بندی دو موضوع مطرح است: عایق‌بندی داخلی و خارجی. در اینجا تمرکز ما در رابطه با عایق‌بندی خارجی است که شاید کمتر شناخته شده باشد.

در همین ابتدا لازم است که یک موضوع مشخص شود: عایق‌بندی خارجی اصلاً پروژه کوچکی محسوب نمی‌شود. اولین گام حفاری خاک اطراف فونداسیون ساختمان است تا بتوان عملیات عایق‌بندی را اجرا کرد. در این مواقع ممکن است به یک بلدوزر نیاز باشد، بنابراین آمادگی لازم را در این رابطه داشته باشید.

صرف‌نظر از بقیه موارد چیزی که اهمیت دارد این است که عایق‌بندی خارجی سبب می‌شود جریانات طبیعی به‌طور مؤثری کاهش یابد. اجازه بدهید که در این قسمت انواع عایق‌بندی خارجی را بررسی کنیم.

ساده‌ترین نوع عایق‌بندی خارجی برای زیرزمین و یا فونداسیون ساختمان این است که به‌طور ساده‌ای سطح خارجی فونداسیون را با اسپری درزگیر عایق‌بندی می‌کنند، در حقیقت این درزگیرها جایگزین خاک اطراف فونداسیون می‌شود. این روش علاوه بر این‌که ساده‌ترین راه عایق‌بندی است، مقرون‌به‌صرفه¬ترین و سریع‌ترین روش محسوب می‌شود.

در روش بعدی که در عایق‌بندی فونداسیون به آن اشاره می‌کنیم، سطح خارجی دیوارهای زیرزمین و فونداسیون با نوعی از پلاستیک پوشانده می‌شوند. اجرای این روش مدت زمان بیشتری طول می‌کشد اما مزایای این روش به‌مراتب بیشتر است و اثرات آن به مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. در این روش، اضافه کردن پلاستیک به دیوارهای فونداسیون و زیرزمین سبب می‌شود تا مقاومت دیوارهای مذکور به‌طور چشم‌گیری در برابر نفوذ آب افزایش یابد. این روش پرهزینه‌ترین روشی است که در اینجا به آن اشاره می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های عایق‌بندی خارجی دیوارهای فونداسیون و زیرزمین، استفاده از عایق‌های LLC است که موجب می‌شود تمام محیط اطراف فونداسیون ساختمان زهکشی شود. این روش به دلیل این‌که آب را از ساختمان به فاصله‌ای دورتر منتقل می‌کند، یک راهکار مؤثر است. به‌طورکلی در این روش آب به فاصله‌ای دورتر از ساختمان و به سمت یک باغ هدایت می‌شود. LLC برای انحراف آب باران روش مؤثری است ولی برای رفع مشکلات ناشی از ترکیدگی خطوط اصلی آب کارایی لازم را ندارد.

اهمیتی ندارد که شما برای عایق‌بندی خارجی فونداسیون ساختمان کدام روش را انتخاب می‌کنید، چیزی که اهمیت دارد این است که در اولین فرصت و قبل از این‌که دیر شود وارد عمل شوید. هنگامی‌که راه نفوذ آب به داخل ساختمان باز باشد نه‌تنها خطر کپک‌زدگی وجود دارد بلکه مشکلی بسیار بزرگ در رابطه با ویران شدن فونداسیون و پایه ساختمان وجود دارد که می‌تواند هزینه‌های گزافی را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از وقوع این حوادث در زمانی که هنوز این موضوع قابل‌کنترل و مدیریت است وارد عمل شوید.

عایق‌بندی خارجی فونداسیون صرف‌نظر از نوع روش‌ها، باید به‌محض مشاهده اولین نشانه‌ها از نشت آب به فونداسیون و پایه ساختمان انجام شد. اگر این کار را در زمان مناسب و لازم انجام ندهید این مسئله کوچک تبدیل به یک مشکل بزرگ و پرهزینه می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری پی ها

سلام میخاستم تفاوت روشهای تعادل حدی،آنالیز حدی وخطوط مشخصه درتعیین ظرفیت باربری پی ها روبدونم کسی بلده؟

عکس کاربر
3پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار deepsoil v5.1
با سلام من از دوره آموزشی خانم مهندس فزرانه نباتی استفاده کردم خیلی مفید بود فقط دسترسی به نرم افزار deepsoil v5.1 ندارم. ورژن 7 را دارم ولی ورژن 5.1 مورد نیاز هست. اگر دسترسی به این ورژن دارید ممنون میشم با من به اشتراک بذارید
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .