تحولات بازار فولاد

تحولات بازار فولاد


مجریان و طراحان می توانند با آموختن مدیریت نواسان بازار مصالح ساختمانی به سود دهی پروژه های ساختمانی شان کمک کنند.
ممکن است بعضی از این تیترها را طی چند ماه گذشته دیده باشید:
20 دسامبر 2004- Engineering News Record افزایش 10%ی قیمت سازه های فلزی در سال 2005 را پیش بینی می کند.
3 ژانویه 2005- Wall Street Journal گزارش میدهد قیمت فولاد تا 200 دلار در هر تن کاهش می یابد.
14 ژانویه 2005- The Kiplinger Letter: "قیمت فولاد بعد از کاهشی جزئی در زمستان تا اوایل بهار به قیمت قبلی خود برخواهد گشت."
17 ژانویه 2005- Engineering News Record گزارش میدهد بررسی‌ها کاهش 200 دلاری قیمت فولاد را پیش بینی می کند.
گیج شده اید؟ تنها شما نیستید! مجریان و طراحان با نزدیک شدن به بازار مسکن سال 2005 بیشتر شبیه موش خرمای معروف Pennsylvania هستند که اوایل فوریه هر سال از خواب زمستانی برمی خیزد. اما به جای سوال در مورد آب و هوا، سوال امسال این است " آیا نواسانات قیمت و دسترسی مصالح ساختمانی سال 2004 مانند سال 2005 خواهد بود؟" جواب ساده است- نواسانات در تمامی مصالح ساختمانی در سال 2005 هم ادامه خواهد داشت.
آیا این بدان معناست که قیمت مصالح ساختمانی و فولاد ساختمانی در سال 2005 افزایش می یابد؟ نه لزوما. نواسانات بهتر است بصورت غیر قابل پیش بینی بودن تعریف شود.
بازار تمام مصالح ساختمانی طی سال گذشته تغییر تندی داشت. ما دیگر در یک بازار محلی که توسط اقتصادی مدیریت می شود که تقاضای محلی را در مقابل تولید محلی با واردات تامین می کند شریک نیستیم. فرقی نمی کند موضوع فولاد سازه ای، میلگرد فولادی، سیمان، بتن، گچ، الوار، پلی وود، یا مس باشد، شرکای قدیمی بازار ساخت با بازارعرضه و تقاضا پویای جهانی جایگزین شده اند. امروزه تقاضای روبه رشد بازار چین برای مصالح ساختمانی، کاهش ارزش دلار آمریکا، افزایش تولید جهانی، هزینه های صعودی حمل و نقل، انتظارات رشد آتی در هند، رقابت روزافزون برای مواد خام، و قانون محلی مدافع تجارت آزاد زمینه را برای ادامه نوسانات در تمام مصالح ساختمانی ایجاد کرده است. برای بعضی از مصالح، این نواسانات بصورت بی ثباتی قیمت خودش را نشان می‌دهد. برای دیگر مصالح، دسترسی مساله اصلی خواهد بود.
در سال 2004، قیمت های کارخانه ای مصالح فولادی با درنظرگرفتن هم قیمت پایه و هم اضافه بهای آهن قراضه تقریبا 60% افزایش یافت. این افزایش منجر به یک افزایش 15%-20% قیمت تمام شده اسکلت فلزی یک پروژه می شود. افزایش قیمت مصالح سازه ای در مقایسه با همه تولیدات فولادی نظیر میلگرد، ورق، تیرچه، و محصولات سرد نورد شده که تقریبا دوبرابر شده بودند، کمترین میزان بود. هیچ مشکل کمبود مقاطع سازه ای بال پهن در سال 2004 وجود نداشت، بدلیل اینکه ظرفیت تولید محلی به طرز قابل ملاحظه ای بیش از تقاضای محلی بود.
هیچ پیش بینی در زمینه فراهم بودن مقاطع فولادی در سال 2005 موجود نیست. افزایش ظرفیت محلی نسبت به تقاضای محلی ادامه خواهد داشت که منتج به سهولت دسترسی مقاطع سازه ای در بازار می شود. طبق پیش بینی قیمت گذاری کارخانه ای در سال 2005 با ثبات تر از سال 2004 می باشد. در طی هشت ماه گذشته، قیمت های کارخانه ای شامل قیمت پایه و افزایش بهای ضایعات برای یک مقطع مشخص سازه ای با یک نوسان 5%ی نسبت به میانگین قیمت به سطح نزدیک 600 دلار به ازای هر تن رسید. چون این روند در متن بازار جهانی برای فولاد سازه ای و مصالحی که در فرایند ساخت فولاد استفاده می شود دیده شده، این پیش بینی که این روند در سال 2005 هم ادامه خواهد یافت منطقی به نظر می رسد. اما این بدین معنا نیست که تغییر قیمت نخواهیم داشت. نواساناتی ماهانه به میزان 8% ممکن است اتفاق بیفتد.
نکته کلیدی سال 2005 افزایش، کاهش یا ثبات قیمت مصالح ساختمانی نخواهد بود. نکته کلیدی اینست که آیا ما آمادگی داریم در سال 2005 به گونه ای متفاوت نسبت به شرایط بازار نوسانی سال 2004 رفتار کنیم. در زمینه فولاد سازه ای در معادله مصالح ساختمانی، درس های سال گذشته تاکید کرده اند:
 نیاز به مداخله سریع سازنده در پروژه ها برای انتقال اطلاعات بازار موجود به تصمیم گیرندگان پروژه و تعیین رویکردهای صرفه جویانه برای برنامه ریزی طراحی و ساخت.
 مقایسه هزینه ها برای سیستم های سازه ای جایگزین بایستی براساس هزینه های موجود باشد، نه قوانین تجربی پیشین. 
 نیاز به اسناد مزایده شفاف که مشخص میکند کدام طرف خطر تغییر قیمت مصالح را بعهده می گیرد. این اسناد شامل این مطلب که آیا باید بندهای تعدیل در مزایده گنجانده شوند یا نه، می شود. اگر قرار است تعدیل بکار رود، باید طول زمانبندی تحویل پروژه را درنظر گرفته شده و اساس محاسبه تعدیل نیز مشخص شود.
 اهمیت پردازش سریع مزایدات و صدور آنی اطلاعیه برای اقدام به سازنده منتخب.
 برای به حداقل رساندن اثر تغییرات قیمت می توان از گزینه خرید زودهنگام تمام مصالح کارخانه ای بوسیله سازنده استفاده کرد (این امر مستلزم پرداخت بهای مصالح و انبار به سازنده در زمان خرید مصالح می باشد).
 ارتباطات و کارتیمی بین کارخانه های تولیدی، مراکز خدماتی، و سازندگان یک دارائی با ارزش برای یک تیم پروژه همه کاره است.
 اهمیت پژوهش برای طرح ها و روش های اجرائی بهبودیافته به منظور ارتقاء بازده کلی صنعت ساختمان.
 لازم است مجریان و طراحان عکس العمل غیرمنطقی به گزارشات مطبوعاتی در مورد هزینه و دسترسی به فولاد نشان نداده و بدانند فولاد سازه ای شاخصه های تجاری مشابه با دیگر محصولات فولادی از خود نشان می دهد.
این درس ها هم در زمان کاهش قیمت ها مهم هستند در زمان افزایش قیمت ها. مدیریت پروژه ساخت موثر، هنر دانستن زمان ورود به بازار برای خرید مصالح به یک قیمت پائین نیست، بلکه علم دانستن فرایند مناسب برای مدیریت یک پروژه در زمان های نوسان قیمت و دسترسی مصالح می باشد.
2005 نباید سالی باشد که صنعت ساختمان در یک ترس از سایه خودش زندگی کند یا فقط سردرگمی سال 2004 را مجددا تجربه کند. 2005 سالی خواهد بود که طراحان و مجریان دانا الگوی بلندمدت نوسانات تمامی مصالح ساختمانی را تشخیص داده و چگونگی مدیریت آن را به منظور منفعت رسانی به پروژه خود می آموزند.

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

منبع در پیوست قابل مشاهده است.

2005v03_market_trends.pdf

 

پیوستاندازه
PDF icon 2005v03_market_trends.pdf36.79 KB
برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های severus57

جواد رجبی

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .