مقاله تحلیلی: رطوبت نسبی بتن

مقاله تحلیلی: رطوبت نسبی بتن

رطوبت نسبی به مقدار بخارآب موجود اشاره می‌کند. رطوبت نسبی یکی از پارامترهای مهمی است که باید قبل از بتن‌ریزی کف به آن توجه کرد. اگر بتن رطوبت نسبی بالایی داشته باشد، احتمال خرابی سطوح و همچنین تعمیرات پرهزینه وجود خواهد داشت.

 رطوبت نسبی ممکن است با میزان رطوبت موجود در بتن اشتباه گرفته شود درصورتی‌که این دو کاملاً متفاوت هستند. رطوبت نسبی مقدار آب موجود به شکل بخار و رطوبت بتن مقدار آب موجود به شکل مایع است.

رطوبت ازاین‌جهت اهمیت دارد که ممکن است باعث آسیب‌هایی در بتن همچون لایه‌لایه شدگی شود.

عواملی افزایش‌دهنده رطوبت نسبی در بتن

عوامل متعددی ممکن است باعث افزایش رطوبت نسبی بتن شوند که اثرات آن‌ها ممکن است تا ۶ ماه پس از بتن‌ریزی ادامه یابد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • مقدار آب اولیه در طرح اختلاط بتن
  • شرایط محیطی مانند رطوبت نسبی بالای بتن، منابع آب اضافه، دمای کم و محدود شدن حرکت هوا
  • عمل‌آوری مرطوب
  • استفاده از پوزولان هایی مانند دوده سیلیس که تمایل به حفظ آب دارند و بنابراین بتن زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز خواهد داشت.
  • رطوبت‌گیرهای ناکافی در دال‌های روی زمین که منجر به جذب دما و هوای خارجی به داخل دال می‌شود.

نکته مهم این است که آب‌بندی بتن ممکن است باعث حبس رطوبت اضافی در بتن شود؛ بنابراین رطوبت در بتن تبخیر می‌شود و باعث وارد شدن فشار بر روی بتن زیرین و آسیب به آن می‌شود.

رطوبت نسبی بالا چه اثراتی بر بتن به‌جا می‌گذارد؟

رطوبت نسبی بالا باعث کاهش مقاومت بتن و افزایش pH  در بتن می‌شود که خود از دلایل آسیب دیدن یکپارچگی بتن و مصالح می‌شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

•لایه‌لایه شدگی کف

•متورم شدم روکش اپوکسی

•ترک‌خوردگی، پیچ‌خوردگی یا حبابی شدن کف

چگونه از خرابی ناشی از رطوبت زیاد در سطوح جلوگیری کنیم؟

۱- در نظر گرفتن زمان برای خشک شدن بتن

اندازه‌گیری رطوبت نسبی بتن از عوامل ضروری در راستای جلوگیری از خرابی‌های احتمالی است. وقتی بتن تازه هنوز خشک نشده و رطوبت نسبی بالایی دارد و کف‌پوش‌ها روی سطح اجرا می‌شوند، خرابی بتن آغاز می‌شود. راه‌حل این است که رطوبت نسبی کنترل شود و وقتی به مقدار مشخصی رسید، اجرای کف‌پوش‌ها آغاز شود.

تکنیک‌های مختلفی برای برآورد رطوبت نسبی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: آزمایش کلسیم کلرید بدون آب، روش هود، روش ورق پلاستیک و استفاده از رطوبت‌سنج‌های دستی. نکته مهم این است که همه این تکنیک‌ها شامل اقداماتی هستند که روی سطح بتن یا نزدیک سطح آن انجام می‌شوند درحالی‌که رطوبت نسبی داخلی هنوز پابرجاست؛ بنابراین توصیه می‌شود که از تست رطوبت‌سنج درجا برای ارزیابی دقیق رطوبت نسبی استفاده شود.

۲- استفاده از نسبت آب به سیمان کم

بهینه ساری طرح اختلاط بتن و استفاده از نسبت آب به سیمان کم باعث خشک شدن سریع بتن و متعاقباً اجرای سریع‌تر کف‌پوش‌ها می‌شود. به‌علاوه پوشاندن بتن با ورق پلی‌اتیلن سبب عمل‌آوری مطلوب و حذف آب اضافه در عمل‌آوری می‌شود. استفاده از آب یا وجود آن در عمل‌آوری باعث می‌شود خشک شدن بتن زمان بیشتری به طول انجامد.

۳- سیستم انتقال رطوبت

معمولاً به دلایلی همچون محدودیت زمان،‌ آسیب‌پذیر بودن غشای ضد رطوبت و یا عدم وجود مصالح ضد رطوبت نمی‌توان منتظر ماند تا رطوبت نسبی کاهش یابد، بنابراین بهترین راه در این حالت استفاده از سیستم‌های انتقال رطوبت است. این سیستم‌ها سرعت انتقال رطوبت را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهند. بااین‌حال قبل از استفاده از این سیستم‌ها باید بررسی‌های دقیق انجام شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .