مقاله تحلیلی: ترمیم ترک‌ خوردگی بتن در پله‌ ها

مقاله تحلیلی: ترمیم ترک‌ خوردگی بتن در پله‌ ها

هیچ‌چیز به لحاظ ظاهری بدتر از بتن ورقه شده یا ترک‌خورده به‌خصوص در پله‌ها نیست؛ اما نکته اینجاست که مجبور نیستید این ظاهر نامطلوب را تحمل کنید.

 پله‌های بتنی در اثر تغییرات آب‌وهوا و متعاقب آن منبسط و منقبض شدن در طی زمان دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. شرایطی وقتی بدتر می‌شود که آب به داخل نفوذ کند و یخ بزند. وقتی جداشدگی شروع شود به‌مرور گسترش می‌یابد و به وضعیت بدتر می‌شود. همین باعث می‌شود که وضعیت پله به‌تدریج خطرناک و ظاهر آن نازیبا شود.

برای پله‌هایی که در تمام طول مسیر دچار شکستگی و خرابی شده‌اند، جایگزینی تنها راهکاری است که می‌توان اتخاذ کرد. بااین‌حال اگر پله‌ها فقط آسیب سطحی داشته باشند، ترمیم سطح و روکش کردن آن می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود.

باید هرگونه حفره،‌ ترک یا ورقه شدن را ترمیم کرد. درصورتی‌که آسیب‌دیدگی قابل‌توجه باشد باید سطح پله مجدداً روکش شود.

در این مقاله قصد داریم به توضیح فرآیند ترمیم پله‌های بتنی بپردازیم.

اصول ترمیم پله‌های بتنی

سطوح آسیب‌دیده را باید ابتدا تمیز و سپس قسمت موردنظر را بتن ترمیم و بعد با استفاده از ماله آن را مسطح کرد. برای تعمیرهای جزئی نیازی به قالب نیست. در آن حالت دو نکته اهمیت دارد: اماده‌سازی و فرم دهی سریع.

  • ابتدا باید محل آسیب‌دیده را از هرگونه کثیفی،‌ گردوخاک و خزه به‌طور کامل تمیز کرد. دلیل این است که وجود هرکدام از این آلودگی‌ها موجب عدم موفقیت فرآیند ترمیم می‌شود.
  • ازآنجایی‌که بتن به‌سرعت سخت می‌شود،‌ سرعت کار اهمیت زیادی دارد. بعد از حدود ۱۰ دقیقه کار کردن با بتن سخت می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از آماده کردن، نقاطی که باید تعمیر شوند را مشخص کنید.

چه زمانی باید پله‌های بتنی را ترمیم کرد؟

به لحاظ ایمنی باید پله‌های بتنی خطرناک را اولین فرصت ممکن تعمیر کنید. به تغییرات دمایی بتنی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید. بتن‌هایی که در دمای زیر ۴۵ و بالای ۹۰ درجه فارنهایت ریخته شوند ممکن است درست عمل‌آوری نشوند یا عمل‌آوری آهسته‌ای داشته باشند.

ابزار و مصالح لازم برای ترمیم ترک‌های بتنی

ابزار / تجهیزات

  • برس سیمی
  • چکش
  • قلم بنایی
  • ماله
  • بطری اسپری دار 
  • سطل ۵ گالنی

مصالح

  • بتنی که گیرش سریعی دارد
  • بتن مایع و پاک‌کننده اسفالت
  • مقاوم کننده آکریلیک

مراحل انجام کار

  1. تمیز کردن و اماده‌سازی سطح: سطح را از هرگونه آلودگی پاک کنید. روی سطح برس سیمی بکشید. با قلم و چکش قسمت‌های بتنی سست را جدا کنید. برای از بین بردن کپک می‌توان از سفیدکننده استفاده کرد. با استفاده از یک شوینده خانگی یا از بین برنده شیمیایی خزه بر پای روی، خزه‌ها را پاک کنید. برای تمیزی بیشتر می‌توانید سطح را با فشار آب پاک کنید. با استفاده از پاک‌کننده بتن لکه‌های روغن، رنگ و یا شیره درختان را پاک کنید.
  2. مخلوط کردن بتن: در سطل گالنی مواد تشکیل‌دهنده بتن را با مقدار آب موردنیاز ترکیب کنید. مقاوم کننده بتن را با نسبت ۴:۱ اضافه کنید. مخلوط کردن را تا زمانی که بافت بتن مشابه کره بادام‌زمینی شود ادامه دهید.
  3. خیس کردن ناحیه موردنظر: با استفاده از اسپری سطح پله را مرطوب کنید.
  4. پر کردن قسمت آسیب‌دیده: ابتدا با استفاده از ماله سعی کنید بتن را در ناحیه آسیب‌دیده فشرده کنید. توجه کنید که در این مرحله هدف فرم دهی نیست.
  5. فرم دهی بتن: بتن بیشتری بردارید و آن را در ناحیه موردنظر فشرده کنید. با استفاده از ماله بتن را فرم دهید. اضافه بتن را بردارید و به سطل برگردانید. سطح ترمیم‌شده را با توجه به بقیه پله تراز کنید.
  6. عمل‌آوری بتن: روی سطح ترمیم‌شده آب اسپری کنید و سعی کنید طی ۲۴ ساعت این ده سطح را مرطوب نگه دارید. تا زمانی که عمل‌آوری به پایان نرسیده نباید هیچ گ.نه رفت‌وآمدی از پله انجام شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
نرم افزار مناسب برای طراحی، انالیز پله ها، تیرهای اسانسورها، انکر بولت ها ؟
برای آنالیز و تهیه محاسبات سازه های فلزی مانند پله ها، تیرهای اسانسورها، انکر بولت ها، framing و ...چه نرم افزاری را پیشنهاد میکنید؟
عکس کاربر
2پاسخ
ضخامت دال راه پله
حداقل ضخامت دال راه پله چه مقدار است و طبق کدام بند مقررات ملی است؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .