مقاله تحلیلی: کاربرد نرم‌افزارها در جلوگیری از بروز خطا در بودجه‌بندی پروژه‌های ساخت‌وساز

مقاله تحلیلی: کاربرد نرم‌افزارها در جلوگیری از بروز خطا در بودجه‌بندی پروژه‌های ساخت‌وساز

به‌عنوان مدیر پروژه، وظیفه اصلی شما نظارت بر محدوده، بودجه و تایم لاین پروژه است. بروز اشتباه در بودجه‌بندی پروژه‌های ساخت‌وساز ممکن است به نیمه رها شدن پروژه منجر گردد.

 برای جلوگیری از این مشکلات باید از بهترین روش‌های بودجه‌بندی در ساخت‌وساز استفاده کنید. این مستلزم بررسی کامل استراتژی پروژه به لحاظ خطرات، برآوردهای واقع‌گرایانه و تعریف واضح راه‌های ارتباطی است.

در این مقاله قصد داریم به برخی از معمول‌ترین مشکلات بودجه‌بندی در ساخت ساز و همچنین به نکاتی برای بازگرداندن امور مالی پروژه به مسیر درست اشاره کنیم.

برآورد نادرست پروژه

در فاز برآورد هزینه‌ها، احتمال خطا بسیار زیاد است؛ اما چگونه می‌توان از این خطاها جلوگیری کرد؟ واضح است که باید از همان ابتدا جدول زمان پروژه را مشخص کنید. کاهش هزینه‌ها ممکن است در ابتدا باعث جلب رضایت مشتری شود اما در ادامه این اعتبار شرکت شما است که خدشه‌دار می‌شود. به‌علاوه اگر مشتری متوجه شود که هزینه‌های واقعی بیشتر از آنچه شما برآورد کرده‌اید خواهد بود، ممکن است مشتری خود را از دست بدهید.

نرم‌افزارها چگونه موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شوند؟

تعیین هزینه‌ها، مصالح و نیروی کار

برای استاندارسازی فرآیند برآورد هزینه‌های پروژه می‌توانید از نرم‌افزارهای برآورد هزینه استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کنند تا با محاسبه هزینه‌های نیروی کار، ارائه پیشنهاد‌های مناقصه و ایجاد ارتباط با مدیریت پایگاه داده هزینه‌ها؛ برآورد دقیقی از هزینه‌های کل پروژه داشته باشید.

ترسیم نقشه‌های ساخت‌وساز

به‌جای استفاده از روش‌های مرسوم نقشه‌کشی می‌توان از راهکارهای الکترونیکی استفاده کرد. این راهکار برآورد مصالح و نیروی کار را در پروژه تسهیل می‌کند.

اطلاعات آرشیوشده

یک نرم‌افزار مدیریت ساخت به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های مرتبط با پیشنهاد‌های و برآوردهای قبلی را در یک پایگاه داده ذخیره کنید. شما می‌توانید با استفاده از این داده‌ها فرآیند برآورد را بهبود ببخشید.

برنامه‌ریزی ناکافی پروژه

اگر زمان کافی برای برنامه‌ریزی پروژه خود صرف نکنید، به‌احتمال بسیار زیاد هزینه‌های پروژه فراتر از بودجه خواهند رفت. دلیل این است که اشتباهات طراحی، وابستگی کارها یا تأخیرها را در نظر نگرفته‌اید.

برنامه‌ریزی ناکافی منجر به تأخیر در پروژه و عدم رضایت مشتری می‌شود؛ بنابراین قبل از شروع هر کاری باید برنامه‌ریزی را در لیست کارهای خود قرار دهید.

بررسی ریسک‌ها

در مرحله برنامه‌ریزی می‌توان با استفاده از ابزارهای مدیریت ساخت ریسک‌های محتمل را بررسی کرد. این ابزار به شما این امکان را می‌دهند که حجم کار را تجسم کنید و مطمئن شوید که هیچ فردی بیش‌ازحد کار نمی‌کند. درنتیجه می‌توانید از هرگونه مشکل کیفی و یا تأخیر در کار جلوگیری کنید.

نکاتی برای کنترل بودجه ساخت‌وساز

  • زمان برنامه‌ریزی پروژه را تا %50 افزایش دهید.
  • برنامه پروژه را با تیم خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشتباهی وجود ندارد.
  • قبل از تهیه پیش‌نویس قرارداد حتماً از خدمات مشاوره حقوقی/قانونی استفاده کنید تا از تصمیمات خود در فاز بودجه‌بندی اطمینان حاصل کنید.

موارد ذکرشده برخی از روش‌های تست‌شده و قابل‌اعتماد در بودجه‌بندی پروژه است. آیا هنوز هم از روش‌های منسوخ برای بودجه‌بندی پروژه‌های ساخت‌وساز استفاده می‌کنید؟ وقت آن رسیده که به سراغ بهترین نرم‌افزارهای مدیریت ساخت بروید و به همه نگرانی‌های خود در رابطه با برآورد هزینه‌ها و بودجه‌بندی در پروژه پایان دهید.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
شروع به کار در دوران دانشجویی
سلام من الان ترم ۳ عمرانم و می خوانم همزمان وارد بازار کار هم بشم که تجربه داشته باشم اما جایی رو پیدا نکردم بتونم برای کار به اونجا برم . خواستم ازتون درخواست کنم که اگر راهی سراغ دارین یا حتی جایی رو سراغ دارین معرفی کنید ممنون میشم.
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .