مقاله تحلیلی: چگونه BIM را وارد کسب‌ و کارمان کنیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه BIM را وارد کسب‌ و کارمان کنیم؟

مدیر BIM گروه  Kier در مورد حرفه 13 ساله‌اش که شامل دستیاری مدیریت سایت، مقابله با چالش‌های اعمال BIM در کسب‌وکار و تعریف موقعیت کارآموزی در حوزه ساخت‌وساز دیجیتالی است، مصاحبه‌ای را انجام داده که در زیر بدان خواهیم پرداخت.

شما یک مسیر شغلی بسیار متنوع داشته‌اید و موقعیت‌های شغلی مختلفی را در زمینه هماهنگی، مدیریت پروژه، تجاری و برنامه‌ریزی تجربه نموده‌اید و حتی در سال 2009 به‌عنوان معاون مدیر سایت کار مشغول به کار بودید- آیا این تجارب در جایگاه فعلی‌تان به شما کمکی کرده است؟

بله اطلاعات من درباره رشته‌های مختلف، نقش‌ها و افراد فعال در این کسب‌وکار شامل افراد حاضر در سایت، منابع انسانی، IT داخلی، نوآوری، بازاریابی و امنیت اطلاعات، به من کمک نموده تا به جایگاه فعلی‌ام دست یابم و تمام این‌ها باعث شده که من از تأثیر BIM بر روی هر یک از آن‌ها آگاه باشم.

من به‌اندازه کافی خوش‌شانس بودم چراکه در مسیر کاری‌ام با مدیران و افراد فوق‌العاده حرفه‌ای سروکار داشتم که همواره در تلاش بودند تا مرا به چالش بکشند تا چیزهای جدیدی را امتحان کنم و تجارب بیشتری را کسب نمایم. این به من کمک کرد تا دانش بیشتری درباره این صنعت کسب نمایم و ابعاد مختلف یک شرکت ساخت‌وساز را به‌خوبی درک کنم.

از 13 سال پیش تاکنون حوزه دیجیتال چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

جنبه فناوری این صنعت، به شکلی دستخوش تحول شده که امروزه استفاده از راهکارهای پیشرفته برای تحویل،‌ کمی سازی و اعتبارسنجی داده‌ها امری عادی است. تعداد استارتاپ‌های حوزه نوآوری بسیار زیاد است و همچنین شرکت‌های کوچک و بزرگ متنوعی بر روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. دلیل این سرمایه‌گذاری این است که آن‌ها دریافته‌اند استارتاپ‌ها چه ارزش زیادی وارد این حوزه می‌کنند.

تعدادی از پیمانکاران، ازجمله Kier، در حال کار با دانشگاهیان و زنجیره تأمین هستند تا بتوانند راه‌های جدیدی را کشف نمایند، بنابراین تصور می‌شود که هم‌اکنون زمان ایده آلی برای ورود به دوره بعدی ساخت‌وساز دیجیتال است.

آیا هیچ‌گونه جنبه منفی در «پیشرفت» وجود داشته است؟

در ساخت‌وساز، تفکر عمیق و درک کامل مسائل و چالش‌های موجود قبل از هیجان‌زده شدن و خرید تکنولوژی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. گاهی اوقات تغییر روش کار ممکن است یک راه‌حل مؤثرتر باشد.

شما در تعریف جایگاه کارآموزی ساخت‌وساز دیجیتال جدید Kier با تمرکز بر BIM نقش داشتید. چرا چنین موقعیتی راه‌اندازی شد؟

ما با مشارکت دو شرکت Learning Skills Partnership و T3 Training & Development طرحی ایجاد کردیم که باعث متنوع شدن فرصت‌های ورود به صنعت شد.

از آنجا که نسل بعدی استعدادها قطعاً دارای توانایی دیجیتال خواهند بود و با تکنولوژی آشنایی بیشتری دارند، تدریس مبانی و اصول BIM برای ما آسان‌تر خواهد شد. ما می‌خواهیم کارآموزان بتوانند این آموزش‌ها را در سایر زمینه‌های کسب‌وکار نیز به کار گیرند.

چه تعداد کارآموز این دوره را به پایان رسانده‌اند؟

اولین دوره با هشت کارآموز در ماه آوریل ۲۰۱۸ شروع شد و به آموزش BTEC و NVQ در محیط ساخت‌وساز اختصاص داده شد. این کارآموزان توسط مدیران BIM شرکت Kier مدیریت و راهنمایی می‌شدند و من بر سه نفر از آن‌ها نظارت داشتم.

در طول ماه‌های بعدی ما به تبلیغ مزایای این طرح در سایر شرکت‌های ساختمانی پرداختیم به امید اینکه این روش در کل صنعت به کار گرفته شود.

چالش‌های اصلی اعمال BIM در شرکت Kier چیست؟

افراد تحت‌فشار زمانی زیادی قرار دارند و این بدان معنی است که احساس می‌کنند همیشه قادر به ارزیابی و اجرای تغییرات نیستند درنتیجه پشتکار و مداومت ضروری است. تیم‌های ما به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت به سمت BIM برایشان لازم است چراکه باید یاد بگیرند کارها را به نحو متفاوتی انجام دهند، در غیر این صورت آن‌ها فرصت‌های خود را برای کشف کارهایی که از طریق BIM امکان‌پذیر است از دست خواهند داد.

الهام گرفتن نیز در این عرصه از اهمیت زیادی برخوردار است و من خوش‌شانسم که توسط تیمی پشتیبانی می‌شوم که به BIM علاقه‌مند هستند. ما آینده‌ای هیجان‌انگیز را می‌بینیم که می‌توانیم بخشی از آن باشیم، اما افرادی نیز وجود دارند که درک درستی از مزایای این روش نداشته و درنتیجه تمایلی برای پیوستن به این روند ندارند.

قسمتی از نقش من این است که به مردم کمک کنم تا چشم‌هایشان را بر روی مزایایی که BIM برایشان دارد باز کنند و برایشان در مورد آینده این رشته توضیحاتی ارائه نمایم.

آیا همه در Kier باید دانش BIM داشته باشند؟

بله به همین دلیل است که این روش این چنین چالش‌برانگیز شده است، چراکه این کسب‌وکار دارای فرآیندها و روش‌های بسیاری است که می‌توانند با استفاده از BIM به نحو بهتری انجام شوند. درواقع هدف ما ساختن تیم بزرگی متشکل از متخصصان BIM که افراد برای یافتن پاسخ سؤال‌هایشان به ما رجوع کنند، نیست بلکه تیم ما کوچک خواهد ماند، اما هدف ما افزایش مهارت‌های نیروی کار و حصول اطمینان از این امر است که BIM توسط تمام افراد پذیرفته‌شده است.

آیا بخشی از BIM مربوط به استانداردسازی روش هاست؟

صرف‌نظر از BIM، اگر شما روش سنتی کار خود را به یک روش استاندارد تبدیل نکنید، دیجیتالی کردن آن بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین بررسی فرآیندهای فعلی و مرتب نمودن آن‌ها قبل از دیجیتالی کردنشان بسیار مهم است. بعدازآن می‌توان سیستم جدیدی برای کدگذاری و نام‌گذاری پیاده‌سازی کرد.

BIM به‌عنوان یک فاکتور در هنگام ارزیابی تأمین‌کنندگان تا چه حد اهمیت دارد؟

قطعاً BIM یک عامل ضروری است. اگر مشتریان ما خواهان BIM باشند، ما باید به‌دقت جوانب امر را بسنجیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر کس در زنجیره تأمین می‌تواند آنچه را که مورد نیاز است، ارائه دهد.

فکر می‌کنید زندگی حرفه‌ای شما در آینده به کدام سمت‌وسو پیش می‌رود؟

من علاقه‌مندم که در زمینه‌ BIM فعالیت داشته باشم و روبه‌جلو حرکت کنم، شاید حرفه‌ام را با رویکرد وسیع‌تر ساخت‌وساز دیجیتال و سایر چیزهایی که Kier در آن‌ها درگیر می‌شود ادغام کردم اما هنوز هم BIM برایم در اولویت قرار دارد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل مقاله:embedding_bim_throughout_the_business.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .