مقاله تحلیلی: مقاومت مطلوب مصالح ساخته شده از ماسه کویر

مقاله تحلیلی: مقاومت مطلوب مصالح ساخته شده از ماسه کویر

 بر اساس گزارش Dezeen، Finite یک مصالح جدید تجزیه‌پذیر است که از ماسه کویر ساخته شده است و باوجوداینکه مقاومت آن مشابه مقاومت بتن است، ردپای کربن آن نصف بتن است.

استفاده از ماسه کویر در مقایسه با ماسه‌ای که معمولاً برای ساخت بتن استفاده می‌شود، می‌تواند اکوسیستم‌های آبی را هم حفظ کند.

سازندگان این مصالح که از محققان کالج امپریال لندن هستند ادعا می‌کنند که این Finite غیر سمی بوده و به‌صورت طبیعی تجزیه می‌شود، همچنین می‌توان آن را مجدداً قالب‌گیری کرده و در پروژه‌های بعدی از آن استفاده کرد. به لحاظ تئوری می‌توان از Finite برای سازه‌های دائمی استفاده کرد، اما قبل از آن باید چند دوره آزمایش روی آن انجام شود.

این مصالح جدید در موقعیت کنونی که با کمبود ماسه ساختمانی روبرو هستیم، یک فرصت است. در صنعت بتن سالانه 25 میلیارد تن ماسه و شن استفاده می‌شود. پس‌ازآن صنعت تولید و ساخت شیشه یکی از پرمصرف‌ترین صنایع در مصرف ماسه است.

بعضی از متخصصان بر این باور هستند که تنها تا ۲۰ سال آینده ماسه باکیفیت وجود دارد. موضوع دیگری که این کمبود را پیچیده می‌کند این است که سالانه 50 میلیارد تن ماسه پشت سدها به دام می‌افتد و به رودخانه‌ها راه پیدا نمی‌کنند و همین موضوع باعث استخراج غیرقانونی می‌شود.

در سال‌های اخیر مصالح دیگر هم که به‌راحتی در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را بعد از استفاده اولیه بازیافت کرد اهمیت پیدا کرده‌اند. در صنعت غذا سالانه حدود 60 میلیون تن ضایعات تولید می‌شود. شرکت مهندسی Arup پیشنهاد کرده است که از این زباله‌ها در صنعت ساخت‌وساز استفاده شود. این کار منجر به اقتصادی می‌شود که هدف آن بازیافت هر چه بیشتر، استفاده کمتر از مصالح خام و تولید ضایعات هر چه کمتر است.

AeroAggregates LLC ضایعات شیشه را بازیافت و برای ساخت سنگ‌دانه از آن استفاده می‌کند. این سنگ‌دانه‌ها حدود 85% وزن کمتری نسبت به سنگ معمولی داشته و قابلیت‌های عایق‌بندی مناسبی هم دارد. محققان در حال تحقیق برای بررسی امکان استفاده از این سنگ‌دانه‌ها در بتن برای کاربردهای غیر سازه‌ای هستند.

در همین حال، مصالح و روش‌های ساختمانی جدید می‌توانند به کاهش قابل‌ملاحظه ردپای کربن در ساختمان‌ها کمک کنند – ساختمان‌ها به‌تنهایی سهمی 70% در مصرف برق در ایالات‌متحده دارند. بعضی از تولیدکنندگان روش‌هایی را برای کاهش این عدد معرفی کرده‌اند که ازجمله آن‌ها استفاده از جلبک برای جذب ردپای کربن، ساخت بتنی که کربن دی‌اکسید جذب می‌کند و تولید مصالح از مواد بازیافت شده است.

قابلیت بازیافت مصالح ساختمانی می‌تواند به کاهش تولید ضایعات در صنعت ساختمان کمک کند. طبق گزارش Transparency Market Research تا سال 2025 مقدار تولید زباله صنعت ساختمان دو برابر شده و به 2.2 میلیارد تن خواهد رسید. آمریکای شمالی بعد از منطقه آسیا و اقیانوسیه دومین تولیدکننده ضایعات ساختمانی خواهد بود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .