مقاله تحلیلی: استانداردهای قاب‌ های فولادی سرد نورد شده

مقاله تحلیلی: استانداردهای قاب‌ های فولادی سرد نورد شده

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲، کمیته AISI، در رابطه با استاندارد قاب‌ها، 9 استاندارد متفاوت به جهت پوشش جنبه های ویژه قاب فولادی سرد نورد شده منتشر کرده است. ۶ مورد از این استانداردها به طراحی المان‌های سازه‌ای مانند ضوابط عمومی طراحی، استادهای دیوار (المان‌های عمودی)،  تیرچه‌های کف، خرپاها، آستانه‌ها و دیوارهای برشی اشاره دارد؛ اما چرا AISI  به‌جای یک کتاب راهنمای طراحی، دارای ۶ استاندارد مجزا است؟ این موضوع سؤالی است که اغلب توسط مهندسان طراح پرسیده می‌شود. دلیل سادهای دارد و آن این است که کار کردن با منابع تک موضوعی راحت‌تر از کار کردن با یک مرجع جامع است.

اما در سال ۲۰۱۵، این ۶ استاندارد و قاب فولادی سرد نورد شده AISI  که شامل S214,S213,S212,S211,S210,S200 هستند، به‌صورت یک استاندارد جامع با نام استاندارد آمریکای شمالی برای قاب فولادی سرد نورد شده (AISI S240) درآمدند.

این استاندارد جدید حاوی ضوابط طراحی سیستم‌های دیوار، سیستم‌های کف و بام، سیستم‌های مقاوم در برابر نیروهای جانبی و همچنین خرپا می‌باشند.

لازم به ذکر است که استانداردهای قاب AISI  که جدیداً منتشر و به‌روز شده‌اند به AISI S100-12 اشاره دارند و نه به AISI S100-16.

این مقاله روی استاندارد AISI S240 تمرکز دارد که برای طراحی اعضای سازه‌های فولادی سرد نورد شده تحت تأثیر بار ثقلی، بار باد و بار لرزه‌ای کاربرد دارد به‌جز در مواردی که جزئیات اجرایی لرزهای خاص و ویژهای مدنظر باشد. برای طراحی اعضای غیر سازه‌ای AISI S220  کاربرد دارد و زمانی که جزئیات لرزهای ویژه‌ای نیاز باشد، AISI S400 (طراحی لرزهای امریکای شمالی برای سیستم‌های سازه‌ای فولادی سرد نورد شده) یک استاندارد کاربردی برای طراحی قاب به‌حساب میآید. به‌اضافه اینکه AISI S201 معیاری برای محصولات استانداردشده فراهم می‌آورد، AISI S202 به‌عنوان یک آیین‌نامه صنعتی کاربرد دارد و AISI S230  یک روش تجویزی را برای خانه‌های تک و دو خانواری فراهم می‌آورد. 

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

برای مطالعه ادامه مطلب فایل PDF مقاله را که برای اعضای VIP رایگان است، دریافت کنید. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های farghadani

ابوالفضل فرقدانی

کارشناس ارشد سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
سقف تک شیب در فریم کد
سلام، وقت بخیر میخواستم بدونم سقف تک شیب در فریم کد چجوری مدل میشه من فقط سقف دو شیب (gable) رو تو نرم افزار دیدم
عکس کاربر
2پاسخ
طراحی سازه LSF با SAP
با سلام بنده به دنبال مدلسازی ساختمان ال اس اف با سپ 2000 هستم ایا کسی یا شخصی این کار رو انجام داده است
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار FrameCad
با سلام، ممکن هستش راهنمایی بفرمایید که نرم افزار frame cad را چطوری میتونم تهیه کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .