مقاله تحلیلی: چگونه می‌توان ضایعات و هدر رفت مصالح ساختمانی در کارگاه‌ها را کاهش داد؟

مقاله تحلیلی: چگونه می‌توان ضایعات و هدر رفت مصالح ساختمانی در کارگاه‌ها را کاهش داد؟

کاهش ضایعات و هدر رفت مصالح ساختمانی با تعیین بودجه‌ای برای خرید تجهیزات موردنیاز برای مدیریت صحیح مصالح ساختمانی در یک کارگاه آغاز می‌شود.

تجهیزات لازم ممکن است شامل تجهیزاتی برای پوشاندن و محافظت مصالح شکننده، سطوحی محکم و پایدار برای انبار مصالح و دسترسی به کارگاه، پالت‌هایی برای جا‌دهی قالب‌ها، بست‌ها و اتصالات داربست و غیره باشند.

یک مدیر ساخت موفق در صورت بهره‌مندی از ابزار‌های مناسب می‌تواند ضایعات ساختمانی و هدر رفت مصالح را کاهش دهد. مدیریت بد و نادرست منجر به نابودی و هدر رفت مصالح ساختمانی و درنهایت ضرر اقتصادی خواهد شد. به‌طور خلاصه، کنترل مصالح و نیز طراحی مناسب چیدمان کارگاه امری ضروری برای مدیریت کار‌آمد مصالح ساختمانی است.

چگونه می‌توان ضایعات و هدر رفت مصالح ساختمانی در کارگاه‌ها را کاهش داد؟

۱. فراهم نمودن تجهیزاتی برای مدیریت مصالح

نگهداری و استفاده مناسب از مصالح نکته کلیدی برای کاهش ضایعات و هدر رفت مصالح ساختمانی هستند. ابزار‌ها و ماشین‌آلات مختلفی برای ذخیره و نگهداری مصالح، موردنیاز است. در زیر، لیستی از ابزار‌های ضروری آمده است. این لیست محدودیتی ندارد و ممکن است از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت باشد.

  • سطوح محکم و پایداری را برای دسترسی در کارگاه و ذخیره‌سازی مصالح فراهم کنید.
  • تجهیزاتی را برای محافظت و پوشش اجزای ساختمانی از اثرات مخرب آب‌وهوا مهیا کنید.
  • محل انبار مصالح را برای نگهداری قاب‌ها، لوله‌ها، پنجره‌ها، قالب‌ها، بست‌ها و اتصالات داربست، اتصالات لوله‌کشی، ورق‌ها و غیره آماده کنید.
  • مصالح را با لودر یا بالابر به سکو‌های بارگیری جابه‌جا کنید.
  • از پارچه‌های برزنتی برای محافظت از تخته‌های گچی استفاده کنید.

۲. آماده‌سازی کارگاه ساختمانی

پیش از سفارش مصالح، کارگاه‌ را برای ورود مصالح آماده کنید تا از به‌هم‌ریختگی کارگاه‌ها جلوگیری شود و درنتیجه هدر رفت و ضایعات مصالح کاهش یابد.

 ۳. سفارش مصالح

مدیر ساخت باید نهایت دقت را به‌کار‌گیرد تا از سفارش بیش‌ازاندازه مصالح خودداری کند چراکه در این صورت کارگاه نامرتب می‌شود و ممکن است مصالح به هدر روند.

خودداری از سفارش بی‌اندازه مصالحی مانند مصالح عایق‌کاری، نما و سنگ‌ها و پوشش‌های تخته‌های گچی یک ضرورت است. سفارش بیش‌ازاندازه، هزینه‌ها را برای سازنده افزایش می‌دهد.

 ۴. چیدمان انعطاف‌پذیر

انعطاف‌پذیری طرح چیدمان، امری ضروری است زیرا مصالح مختلفی با پیشرفت روند ساخت‌و‌ساز به محل کارگاه آورده می‌شوند.

اگر چیدمان کارگاه انعطاف‌پذیر باشد، کارگاه ساختمانی ظرفیت آن را خواهد داشت که بتواند تغییراتی را که در طول پیشرفت روند کار ساخت‌و‌ساز در آن ایجاد می‌شود، در خود جای دهد.

 ۵. جداسازی ضایعات ساختمانی از محل کارگاه

جداسازی ضایعات مصالح در کارگاه ساختمانی در پروژه‌های بزرگ کار رایجی است. برای جدا کردن مصالح مایع از محل پروژه از اسکیپ استفاده کنید. بعضی‌اوقات، ضایعات ساختمانی قابل بازیافت هستند. بازیافت را امتحان کنید.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .