مقاله تحلیلی: آبجکت های بیم و مزیت آن‌ ها در مدیریت ساخت

مقاله تحلیلی: آبجکت های بیم و مزیت آن‌ ها در مدیریت ساخت

بیم یا مدل‌سازی اطلاعات ساختمان جزئی از آینده ساخت‌وساز است. با استفاده از BIM می‌توانید عواملی که مانع تعامل می‌شوند را حذف کنید – و در نتیجه جریان اطلاعات بین ذینفعان مختلف یک پروژه ساخت‌وساز را یکپارچه کنید.

گذشته از داده‌های بصری و محصول، آبجکت های BIM داده‌های عملکردی را هم ذخیره می‌کنند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از آبجکت های BIM عملکرد واقعی محصول را شبیه‌سازی کرد.

هدف BIM در دسترس بودن آنی اطلاعات برای تمام ذینفعان است. به دلیل ماهیت BIM، همه می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند، ورودی ارائه کنند و تعارض‌های احتمالی – که احتمالاً باعث دستورات تغییر و حتی اختلاف و دعوی قضایی می‌شود – را از بین ببرند.

آبجکت های BIM چیست؟

ایجاد یک مدل BIM آماده ساخت و غنی از اطلاعات بسیار سخت‌تر از ساخت یک مدل طراحی زیبا برای ارائه به مشتری است.

ضرب‌المثل قدیمی «ورودی آشغال، خروجی آشغال» به‌خوبی فلسفه BIM را بیان می‌کند. برای ایجاد یک مدل مفید که شرایط واقعی محل را شبیه‌سازی می‌کند، باید اطلاعات دقیقی از ذینفعان داشته باشید. ساخت یک مدل BIM فرآیندی خسته‌کننده و تکراری است.

آبجکت های BIM – بلوک‌هایی از یک مدل BIM غنی از داده و هوشمند هستند. اگر هر یک از ذینفعان ساختمان تغییری در آبجکت BIM ایجاد کند، این تغییر بلافاصله نشان داده می‌شود. در این مقاله نگاهی به مزیت‌های مختلف BIM و آبجکت های آن در امور زیر می‌اندازیم.

  • برنامه‌ریزی
  • ساخت‌وساز
  • مدیریت تأسیسات

آبجکت های BIM در برنامه‌ریزی

ارتباطات بصری

اجازه بدهید با واضح‌ترین مزیت BIM شروع کنیم – ارتباط بصری بهتر. این مطمئناً پایین‌دست‌ترین دستاورد BIM است.

مدیر ساختمان می‌تواند مدل BIM را نه‌تنها با ذینفعان که با مالکان هم به اشتراک بگذارد. شبیه‌سازی واقعی به ذینفعان و مشتریان امکان درک بهتر توالی برنامه‌ریزی را می‌دهد. این گزینه بهتری به نسبت ارائه پلان‌های دوبعدی است. شیب‌ها و ساختمان‌های پیچیده‌ای که نشان دادن آن‌ها به‌صورت دوبعدی چالش‌برانگیز است را می‌توان به‌راحتی در یک مدل BIM شبیه‌سازی کرد.

وقتی فناوری‌های قدرتمند و نوظهوری مانند نقشه‌برداری با پهباد هم با BIM یکپارچه شوند، یک مدل دقیق و واقعی به دست می‌آید. آبجکت های BIM امکان ایجاد یک مدل واقعی بدون ساخت فیزیکی آن را ایجاد می‌کنند.

شبیه‌سازی و بهینه‌سازی

با استفاده از آبجکت های BIM می‌توانید شرایط واقعی را در مدل خود شبیه‌سازی کنید. آیا یک ساختمان با بهره‌وری انرژی بالا را طراحی می‌کنید؟ آیا عایق ساختمان شما با الزامات طراحی تطابق دارد؟ آیا مکان خاصی وجود دارد که باعث از دست رفتن انرژی می‌شود؟ وقتی از آبجکت های BIM استفاده می‌کنید، تست گزینه‌های مختلف برای کشف بهترین مورد راحت‌تر انجام می‌شود.

کشف و حل تعارضات

وقتی پیمانکاران جزء بتوانند جزئیات را در یک مدل واقعی ببینند، کشف و حل تعارضات راحت می‌شود. به‌خصوص این‌که در چه جاهایی اتصالات الکتریکی و لوله‌کشی‌ها با هم تعارض دارند؟ آیا پی طراحی‌شده با تأسیسات زیرزمینی تعارض دارد؟ دانستن چنین چیزهایی قبل از مواجه‌شدن با آن از تغییر طرح در مراحل بعدی جلوگیری می‌کند. وقتی از آبجکت های BIM استفاده می‌کنید، مقدار داده‌های شما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

آبجکت های BIM در ساخت

چگونه از BIM استفاده کنید؟

اجرای سیستم‌ها و فرآیندهای کاملاً فکر شده برای ساخت یک مدل BIM دقیق ضروری است. بدون این سیستم‌ها نمی‌توان شرایط را به‌درستی شبیه‌سازی کرد.

برای تازه‌کارها باید روی تجهیزات و اجزای ساختمان بارکد درج شود تا بتوان آن‌ها را ردیابی کرد. مدیر کارگاه باید وقتی تجهیزات به کارگاه می‌رسند یا حتی وقتی نصب می‌شوند، آن‌ها را اسکن کند. وقتی چنین سیستم ردیابی داشته باشید، می‌توانید اطلاعات دیگری مانند راهنمای عملیات، تاریخ حمل‌ونقل و غیره را هم در پایگاه داده وارد کنید.

 Ideate BIMLink یک افزونه مفید Revit است که امکان دریافت المان‌ها را از یک فایل اکسل و مرتبط کردن آن به اجزای روی مدل BIM را فراهم می‌کند.

این اطلاعات را می‌توان روی فضای ابری بارگذاری کرد تا کارکنان کارگاه با استفاده از آیپد یا تبلت های دیگر به آن دسترسی داشته باشند.

ایجاد یک مدل BIM دقیق نیازمند آموزش پیوسته و سخت‌گیرانه پیمانکاران جزء هم هست. به‌عنوان یک مدیر پروژه باید استانداردهای یکسانی در تیم پروژه ایجاد کنید؛ مثلاً یک مشکل معمول در کارگاه ساختمانی این است که پیمانکاران جزء از نقاط مختلفی به‌عنوان مبنا استفاده می‌کنند. با استفاده از BIM این تفاوت‌ها حذف خواهند شد.

طراحی و تعیین جزئیات

بیایید فرض کنیم که می‌خواهید جزئیات سازه یک ساختمان را مدل‌سازی کنیم. بعد از مدل‌سازی این جزئیات ممکن است جزئیاتی از اعضای پوششی مانند ورق‌های گسکت و متصل‌کننده از سازنده دریافت کنید. وقتی این جزئیات را وارد مدل BIM می‌کنید، پیمانکار MEP دید خیلی بهتری در مورد این‌که چه چیزی باید کجا باشد خواهد داشت.

حالا با استفاده از آبجکت های BIM تعیین‌شده توسط سازنده، طراح می‌تواند ورودی‌های مفیدی از سازنده دریافت کند. این باعث اطمینان از فرآیند طراحی می‌شود.

برآورد مقادیر

مدیران ساخت با استفاده از مدل‌های BIM برای انجام تخمین مقادیر، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان خواهند داشت. به‌علاوه استفاده از BIM باعث تخمین دقیق‌تر هم می‌شود؛ مثلاً یک ساختمان با ترازهای مختلف را در نظر بگیرید. این ساختمان نیازمند صدها ستون با ابعاد مختلف خواهد بود.

روش معمول (و غیردقیق) گرفتن میانگین مساحت این ستون‌ها است. بااین‌حال با استفاده از BIM می‌توان مقدار هر ستون را برآورد و سپس کل مقادیر را با هم جمع کرد. این کار باعث تخمین مقدار و هزینه دقیق‌تر می‌شود.

هماهنگی در ساخت‌وساز

ارتباط برنامه ساخت‌وساز با مدل منافع زیادی دارد. این کار به شما امکان ایجاد یک شبیه‌سازی فیلم مانند 4 بعدی را می‌دهد. دیدن توالی ساخت به پیمانکاران جزء کمک می‌کند که اهمیت کارشان را درک کنند.

مثلاً فرض کنید که باید محدوده کار و توالی ساخت‌وساز را برای پیمانکار جزء شیشه‌کار توضیح دهید. با استفاده از BIM می‌توانید به‌راحتی یک شبیه‌سازی فیلم مانند ایجاد کنید که در آن مراحل مختلف کار نصب شیشه با رنگ‌های مختلف توصیف شده است.

پیش ساخت

استفاده از مدل‌های BIM باعث ایمنی بیشتر در ساخت‌وساز می‌شود؛ زیرا مدیران ساخت می‌توانند تخمین دقیقی از مقادیر و ابعاد داشته و بیش‌تر از پیش‌ساخته سازی استفاده کنند. 

با پیش‌ساخته سازی بیشتر در محیط‌های کنترل‌شده و ایمن افراد کمتری در کارگاه حضور خواهند داشت که همین منجر به ایمن‌تر شدن عملیات می‌شود.

و با استفاده از آبجکت های خاص BIM که توسط سازنده ارائه می‌شود، مطمئن خواهید شد که سازه پیش‌ساخته شده کاملاً متناسب است.

آبجکت های BIM در مدیریت تجهیزات

علاوه بر برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز واقعی، BIM می‌تواند بهره‌وری و صرفه اقتصادی در مدیریت تجهیزات را هم افزایش دهد.

اولین کاربرد نهایی مدل BIM می‌تواند در نگهداری باشد. با استفاده از BIM می‌توانید منابع مختلفی مانند فیلم‌ها، عکس‌های پروژه و راهنماهای عملیات و بهره‌برداری را به هر جزء متصل کنید. وقتی مدیر تجهیزات با یک مشکل روبه‌رو می‌شود، می‌تواند به‌راحتی با یک کلیک به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد.

کنترل بیشتر بر نوسازی و بهسازی هم دلیل دیگر استفاده از BIM در جریان کاری است؛ مثلاً فرض کنید که یک کارخانه مواد شیمیایی باید ظرفیت بویلر خود را از 5 تن به 25 تن افزایش دهد. حالا برای انجام این کار باید تراز سقف را بالاتر آورده و آن را تقویت کنند. اگر کارخانه مواد شیمیایی با استفاده از BIM ساخته شده باشد اجرای این پروژه راحت‌تر خواهد بود.

با استفاده از آبجکت های BIM، برآورد مقادیر، اختصاص هزینه‌ها و تایم لاین کل پروژه راحت‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

  • ایجاد یک مدل BIM آماده ساخت و حاوی اطلاعات یک فرآیند کند، سخت و تکراری است که نیازمند ورودی‌ها از جانب ذینفعان مختلف است.
  • آبجکت های BIM شبیه‌سازی، آزمایش و بهینه‌سازی را ممکن می‌کنند.
  • استفاده از BIM نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار پشتیبان آن است. به‌علاوه مدیر ساختمان باید از سیستم‌ها و فرآیندهای سفت و سختی استفاده کند تا تعامل ایجادشده و منافع BIM به حداکثر برسد.
  • BIM منافع زیادی در کل چرخه عمر ساختمان دارد – برنامه‌ریزی، ساخت و مدیریت تجهیزات.
  • بعضی از منافع BIM عبارت‌اند از ارتباط بصری آسان‌تر، کشف تعارضات، هماهنگی راحت‌تر ساخت‌وساز و بهینه‌سازی منابع و هزینه‌ها.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

 

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
شروع به کار در دوران دانشجویی
سلام من الان ترم ۳ عمرانم و می خوانم همزمان وارد بازار کار هم بشم که تجربه داشته باشم اما جایی رو پیدا نکردم بتونم برای کار به اونجا برم . خواستم ازتون درخواست کنم که اگر راهی سراغ دارین یا حتی جایی رو سراغ دارین معرفی کنید ممنون میشم.
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
3پاسخ
کارآموزی کجا بریم بهتره ؟؟
سلام به مهندسین متخصص .من دانشجوی رشته عمران کارشناسی هستم و حدود ۷۰ واحد پاس کردم.اتو کد و اکسل بلدم ونرم افزار sapرو خیلی کم تازه دارم یاد میگیرم به نظر شما برای کار آموزی کجا برم بهتره به کدوم ارگان دولتی برم بهتره یا برم دفتر های مهندسی کدوم بهتره ممنون میشم از راهنماییتون و تشکر بابت سایت خودتون.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .