مقاله تحلیلی: پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

مقاله تحلیلی: پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 پیچش ساختمان‌ها یکی از دلایلی است که موجب آسیب‌های شدید در حین زلزله می‌شود.  پیچش معمولاً در ساختمان‌هایی اتفاق می افتد که در پلان و ارتفاع بی نظمی سختی و  جرم دارند.

زمانی که زمین لرزه اتفاق می افتد، نیروهای لرزه‌ای موجب حرکت و جابجایی بیشتری در قسمتی از ساختمان می‌شوند که یا جرم بیشتری دارند یا توزیع المان‌های عمودی در آن مشابه قسمت‌های دیگر نیست.

دلایل پیچش ساختمان در زلزله

بی نظمی سختی در پلان

بی نظمی سختی در پلان به دلیل استفاده از ستون‌هایی با ابعاد مختلف در سازه، وجود دیوار مسلح در یک قسمت از ساختمان یا وجود  دستگاه پله و آسانسور در یک گوشه از ساختمان رخ می‌دهد.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 در ساختمان‌هایی که دارای المان‌ها عمودی مثل ستون‌ها یا دیوارها هستند،  در صورتی که نیروهای لرزه‌ای موجب حرکت فونداسیون در راستای خاصی شوند، کف نسبت به محور عمودی دچار پیچش و و نسبت به محور افقی دچار جابجایی می‌شود.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 به طور مشابه ساختمان‌هایی که دارای دیوار مسلح در یک یا دو سمت یا دیوار در یک سمت و  ستون‌های لاغر در سمت دیگر هستند، با وقوع زمین لرزه دچار پیچش می‌شوند.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

عدم تقارن جرم در پلان ساختمان

اگر جرم کف یا طبقه در یک سمت از ساختمان بیشتر باشد، همان سمت هنگام وقوع زمین لرزه حرکت بزرگتری را تجربه می‌کند. در واقع آن قسمت از ساختمان  دچار جابجایی افقی و پیچش می‌شود.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 به طور مثال ممکن است در یک سمت از ساختمان یک انبار، یک کتابخانه یا یک تانک آب وجود داشته باشد. تانک‌های بسیار بزرگ آب  معمولاً  در گوشه بام قرار داده می‌شوند که همین بر هم زدن توزیع جرم در پلان را به همراه خواهد داشت. این بی نظمی در جرم موجب پیچش ساختمان در حین زمین لرزه به دلیل عدم تطابق مرکز جرم و مرکز ثقلی ساختمان می‌شود.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 بی نظمی سختی در ارتفاع

بی نظمی سختی در ارتفاع معمولاً از ملاحظات معماری و سازه‌ای سرچشمه می‌گیرد. ساختمان‌هایی که دارای بی نظمی شکل در پلان هستند، تحت نیروهای زمین لرزه دچار پیچش می‌شوند. به طور مثال قسمت پیش آمده در شکل زیر که روی ستون‌های نسبتاً لاغر قرار دارد، دچار چرخش می‌شود. در نتیجه کف دچار پیچش و جابجایی افقی می‌شود.

پیچش ساختمان ها در زلزله - دلایل و اثرات

 تأثیر پیچش بر ساختمان‌ها

پیچش در ساختمان‌ها موجب حرکت افقی قسمت‌های مختلف یک طبقه می‌شود. این حرکت ممکن است مقدار متفاوتی در قسمت‌های مختلف داشته باشد. پیچش موجب آسیب شدیدتر ستون‌ها و دیوارها در سمتی می‌شود که حرکت بیشتری داشته است.

در زلزله‌های گذشته ساختمان‌های بسیاری به دلیل پیچش بیش از حد به شدت  تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. بهترین اقدام این است که پلان تقارن داشته باشد (توزیع یکنواخت جرم و  المان‌های عمودی).

در صورتی که پیچش اجتناب ناپذیر باشد، باید  محاسبات خاصی انجام شود تا نیروهای برشی مضاعف در طراحی ساختمان لحاظ شوند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
درخواست بررسی فرم طرح پایان نامه مرکز درمانی کودک از نظر سازه و معماری
با سلام و احترام بنده در پیوست، عکس مربوط به طرح پایان نامه ام را ذخیره کردم. ممنون می شوم اگر اساتید عمران و لرزه راهنماییم بفرمایند. این طرح مربوط به مرکز درمانی کودک است که برگرفته از الگوهای یو شکل در الگوهای موجود بیمارستان هاست. من در بحث لرزه ای اش کمی تردید دارم، به این جهت که پل های ارتباطی که در عکس علامت گذاشتم از نظر اینکه در آیین نامه عنوان شده که الگوهای با حروف لاتین در زمان زلزله باعث تمرکز نیرو و پیچش می شوند، آیا فرمی که من کار کردم صحیح است؟ و می توان از طرح دفاع کرد؟ ممنون پاسخگویی اساتید و دوستان خواهم بود.
عکس کاربر
7پاسخ
چطور می تونم شتابنگاشت های واقعی و خاص ساختگاه مثلا مشهد را برای تحلیل تاریخچه زمانی پیدا کنم؟
روند صحیح به همراه جزییات برای دستیابی به ۷ شتابنگاشت خاص مشهد را توضیح دهید. با تشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .