مقاله تحلیلی:‌ ۵ واقعه ترسناک در ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی:‌ ۵ واقعه ترسناک در ساخت‌ و ساز

مواجه با ترس‌ها

بدترین ترس شما به‌عنوان یک پیمانکار چیست؟ آیا این ترس هزینه‌های بیشتر از بودجه در یک پروژه است؟ آیا نداشتن نیروی کار ماهر برای اتمام به‌موقع پروژه است؟ آیا رخداد یک حادثه در کارگاه است؟ همه این موارد ترسناک است. در ادامه به بحث درباره این مسائل ترسناک و فاجعه‌بار و چگونگی جلوگیری از وقوع آن‌ها می‌پردازیم.

افزایش هزینه‌ها یا عدم اتمام به‌موقع پروژه

این مشکلات به‌اندازه کافی ترسناک هستند که هر پیمانکاری را دلسرد کنند. بااین‌حال از رایج‌ترین چالش‌ها در ساخت‌وساز محسوب می‌شوند. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند هزینه یک پروژه فراتر از بودجه آن فراتر رود یا تأخیر در پروژه‌ایجاد شود. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: برآورد نادرست، ابلاغ دستور کارهای نابهنگام، سوء مدیریت زیرمجموعه‌ها، حوادث و حتی شرایط جوی!

خوشبختانه باوجود فناوری، نیازی به نگرانی وجود ندارد. نرم‌افزارهای پیشرفته و یکپارچه مدیریت ساخت به شما اطمینان می‌دهند که طبق زمان‌بندی و با هزینه‌ای در محدوده بودجه مصوب پیش روید. استفاده از نرم‌افزارهای برآورد می‌توانند به شما در ساده‌سازی فرآیند ارائه پیشنهاد‌ها، برآورد و برنامه‌ریزی مالی پروژه کمک کنند تا پروژه‌های خود را با ساختار مناسبی که به زمان، مصالح و نیروی کار اختصاص داده‌شده آغاز کنید. با شروع پروژه و دسترسی سریع به داده‌های هزینه‌ای پروژه که نرم‌افزار یکپارچه پایه ابری در اختیار می‌گذارد می‌توان اطمینان حاصل کرد که پروژه مطابق با انتظارات پیش می‌رود. این سیستم‌ها می‌توانند جریان کار را خودکار سازی کرده، داده‌ها را به‌منظور تصمیم‌گیری هوشمندانه در اختیار گذاشته و احتمال هر نوع تأخیری را مشخص کند تا بتوانید آن‌ها را در یک الگوی زمانی لحاظ کرده و تداوم کار را حفظ کنید.

 نداشتن تیم مناسب برای اتمام پروژه

شاید حتی موضوع ترسناک‌تر این باشد که کارگران مهارت کافی برای تکمیل درست‌ کارها ندارند. یا اینکه منابع انسانی درستی به کارها تخصیص داده نشده است. در سال‌های اخیر، تمایل افراد جوان به فعالیت در صنعت ساخت‌وساز کم شده و افراد حرفه‌ای باتجربه نیز به بازنشستگی نزدیک‌تر می‌شوند. ازاین‌رو برنامه‌ریزی برای پروژه‌های حال حاضر و آینده با نگرانی‌هایی همراه است. باید اطمینان حاصل کرد که شرکت ساختمانی دارای نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی پیشرفته‌ای است که فرآیند استخدام و آموزش افراد دارای استعداد را بهبود می‌بخشد.

 عدم دسترسی به جدیدترین اطلاعات پروژه

یکی از شرایط وحشتناکی که در ساخت‌وساز ممکن است با آن مواجه شوید وقتی است که تیم شما با نرم‌افزار ساخت بر اساس اطلاعات به‌روز نشده کار کند. خودکار و کاغذ، ایمیل یا دیگر فرآیندهای دستی جمع‌آوری اطلاعات، امکان دستیابی افراد به جدیدترین اطلاعات را فراهم نمی‌کنند. زمانی که اطلاعات به‌صورت دستی تبادل شوند، احتمال زیادی برای خطا وجود خواهد داشت که مطمئناً برای هر پروژه‌ای می‌تواند به کابوس تبدیل شود.

فناوری‌های ساخت پیشرفته و یکپارچه به پیمانکاران کمک می‌کنند تا جمع‌آوری داده‌ها را خودکارسازی کنند. لذا هر فردی می‌تواند به تازه‌ترین و دقیق‌ترین داده‌ها دسترسی داشته باشد. حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت داده‌ها جمع‌آوری‌شده و زمانی که اتصال برقرار شد همگام‌سازی می‌شوند تا پروژه با تأخیر مواجه نشود.

خطاهایی که منجر به دوباره‌کاری در پروژه می‌شوند

ارتباطات نادرست و خطاها که یکی از بدترین مواردی است که در محیط کار ممکن است رخ دهد. این خطاها نه‌تنها می‌توانند باعث نقص‌های خطرناک در ساخت شوند که منجر به تعمیرات هزینه برف دوباره‌کاری، تخصیص دوباره مصالح و نیروی کار و همچنین تا خیرات زمانی می‌شود. به‌طور متوسط حدود %3 خطا در هر پروژه قابل‌چشم‌پوشی است. لذا جلوگیری از خطا در محل اجرا اهمیت زیادی برای هر پیمانکار دارد.

نرم‌افزار پیشرفته ساخت می‌تواند با فراهم آوردن امکان دسترسی به داده‌ها به‌روزرسانی‌های پروژه برای تمامی پرسنل به مقدار قابل‌توجهی ریسک‌های پروژه را کاهش دهد. این راهکارها با استفاده از امکانات ابری می‌توانند جریان کار را خودکارسازی کرده و تضمین کنند که تغییرات مهم پروژه به‌سرعت اعمال می‌شوند. همچنین با بازرسی‌های مداوم امکان خطا را می‌توان کاهش داد و از درگیری بین افراد جلوگیری کرد.

وقوع حادثه در کارگاه

 ایمنی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت ساخت‌وساز است. ممکن است اخیراً اخبار سقوط‌های مرگبار از جرثقیل یا طراحی معیوب پل را دیده باشید که باعث جراحات و حتی مرگ شده‌اند.

امروزه پیمانکاران برای حفظ ایمنی، دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای را در اجرا بکار می‌گیرند که غالباً بیشتر و فراتر از استانداردهای موجود در صنعت است؛ بنابراین چگونه مطمئن خواهید شد که پرسنل پروژه آموزش مناسب می‌بینند و موضوع ایمنی به‌خوبی پیگیری می‌شود؟ البته که از طریق فنّاوری! پلتفرم‌های نرم‌افزاری مدرن درزمینه ساخت‌وساز به‌صورت پیش‌فرض ایمنی را در جریان کاری لحاظ می‌کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
عکس کاربر
1پاسخ
اعطای گواهینامه معتبر
باسلام خدمت شما وتیم 808،بنده رشته دانشگاهیم شیم ودرزمینه ایمنی مشغول بکارم بعلت علاقه زیاد قصد دآرم مباحث مهم و اصلی درزمینه عمران ومعماری را فرابگیرم درصورت ثبت‌نام درهردوره آیامدرک معتبري دال بر آموزش من دراینجابهم داده می‌شودیا اخیر؟ اگرجوابتان منفیست راهنماییم کنیدچگونه مدرک معتبردریافت کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .