مقاله تحلیلی: ۷ اشتباه متداول در بتن ریزی در هوای سرد

مقاله تحلیلی: ۷ اشتباه متداول در بتن ریزی در هوای سرد

اگرچه ممکن است پیمانکاران تمایلی به کار در هوای سرد نداشته باشند، اما با کاهش دما، ساخت‌وساز متوقف نمی شود. با نوسان دما، بتن در معرض شرایط عمل آوری متفاوتی قرار می‌گیرد که مقاومت نهایی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. پیمانکاران باید مدت ها پیش از تغییر وضعیت هوا خود را برای محافظت از بتن تازه آماده کنند. وجود تجهیزات مناسب مانند برزنت و عایق می تواند به جلوگیری از تأخیرهای نابجا و پیشروی نامطمئن بتن کمک کنند.

در راهنمای بتن ریزی در هوای سرد، بخش 306 مؤسسه بتن آمریکا (ACI): منظور از هوای سرد، سه یا چند روز متوالی با درجه حرارت پایین، به‌طور خاص دمای هوای کمتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتی‌گراد) و دمای هوای زیر 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی‌گراد) برای دوره بیش از 12 ساعت است. برای جلوگیری از بروز مشکلات سازه ای و تأخیر در پروژه، بهتر است با الزامات بتن‌ریزی در هوای سرد آشنا شوید. از این 7 اشتباه متداول در رابطه با بتن ریزی هوای سرد اجتناب کنید.

بتن ریزی روی زمین منجمد

هنگام بتن ریزی، جایگذاری دال بر شرایط عمل آوری بتن تأثیرگذار است. زمین منجمد هنگام ذوب شدن، نشست می کند و باعث ترک خوردن بتن می شود. بتن تازه در سطوح زیرین هم کندتر از سطح‌رویی عمل آوری می شود، به این معنا که سطح بالایی بتن می گیرد، درحالی‌که کف آن هنوز نرم است. این قضیه باعث می شود بتن به مقاومت کافی نرسد و منجر به ترک‌خوردگی و بروز حادثه شود.

قرار گرفتن بتن در شرایط یخ زدگی

برای عمل آوری درست، بتن باید در شرایط گرم (حدود 10 درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود. بتن تازه در 4 درجه سانتی‌گراد یخ میزند، بنابراین تا رسیدن به مقاومت فشاری مناسب، گرم کردن بتن تازه بسیار مهم است.

استفاده از ابزارهای سرد

همان اندازه که دما در مورد بتن مهم است، وسایل و مصالح ساختمانی نیز باید گرم باشند. قالب ها یا ابزارها خیلی سرد ممکن است تأثیر منفی بر بتن و همچنین میزان مقاومت دال داشته باشند.

عدم استفاده از گرم کن ها

بتن برای افزایش مقاومت و ادامه عمل آوری، باید گرم بماند. اگر دال در دمای خیلی کم قرار گیرد، عمل آوری متوقف می شود. گرم کن های قابل‌حمل، به داخل زمین و به‌طور مستقیم روی بتن، گرمای اضافی منتقل می کنند تا از عمل آمدن و رسیدن به مقاومت کافی اطمینان حاصل شود. هنگام استفاده از این تجهیزات مراقب باشید. گرم کردن نادرست می تواند به تضعیف سازه منجر شود.

عایق بندی بتن در سرمای زیاد

عایق بندی بتن، آن را در مقابل هوا و سایر عناصر خارجی مقاوم تر می کند. اگر بتن ریزی در هوای سرد انجام می شود، عایق-بندی در شرایط حاد آب و هوایی توصیه می‌شود. اگر دما زیر 10 درجه سانتی‌گراد (50 درجه فارنهایت) باشد، معمولاً عایق-بندی نباید انجام شود.

قضاوت اشتباه در مورد نور روز

در طول ماه های سردتر، میزان نور روز کاهش می یابد. استفاده هوشمندانه از زمان ضروری است، زیرا عقب ماندن از برنامه می تواند منجر به مشکلات بیشتر شود. نور روز همراه با مقدار زیادی نور، درجه حرارت گرم تری نیز به دنبال دارد. اگر قبل و یا بعد از نور خورشید باید بتن ریزی انجام شود، حتماً استفاده از گرم کن ها را در نظر داشته باشید.

عدم استفاده از سنسورهای دمای لحظه ای

نظارت بر دما در هوای سرد برای اطمینان از تولید بتن باکیفیت و مطابق با مشخصات دمایی، بسیار مهم است. در صورت عدم توجه کافی به مقاومت بتن، ممکن است مشکلات متداول زیر ایجاد شود:

 (الف) انجماد بتن در مراحل اولیه

(ب) مقاومت ناکافی

(ج) تغییرات سریع دما

(د) محافظت ناکافی از سازه و سرویس دهی آن

(ه) عمل‌آوری نادرست

با رعایت نکات بالا می توان از مشکلات با حفظ دمای بهینه بتن در مراحل عمل آوری، جلوگیری کرد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .