مقاله تحلیلی: دریفت نسبی طبقه و دستگاه پله

مقاله تحلیلی: دریفت نسبی طبقه و دستگاه پله

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که مطرح است، این است که آیا در ساخت دستگاه پله، ما باید از اتصالات شکاف دار (اتصالات پیچ و مهره‌ای با سوراخ لوبیایی شکل) استفاده کنیم یا خیر؟ جواب آن به عوامل زیادی بستگی دارد.

 دریفت نسبی طبقه چیست؟

زمانی که زمین می‌لرزد یا باد می‌وزد، ساختمان کاملاً به‌صورت یک بلوک صلب حرکت نمی‌کند. به‌جای آن، ساختمان در حین حرکت، تغیر فرم می‌دهد. این موضوع که ساختمان چه مقداری دچار ارتعاش می‌گردد، به میزان شدت لرزش زمین و سختی سازه بستگی دارد. برخی ساختمان‌ها مثل سازه‌هایی با قاب خمشی فولادی، به میزان 2 درصد ارتفاع کلی سازه به‌صورت افقی حرکت خواهند کرد. سایر سازه‌ها مثل یک سازه همراه با دیوار برشی بتنی که سختی قابل‌توجهی دارند، تحت اثر یک لرزش مشابه یا همان وزش باد تغییر شکل‌های کم‌تری می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال، سازه‌ای با قاب خمشی فولادی را در نظر بگیرید که ارتفاع طبقات آن 12 فوت است، دریفت حدودی این سازه در هریک از جهات اصلی آن برابر 2.88 اینچ (0.02*12*12) است که برای یک طبقه نسبت به طبقه‌ مجاورش محاسبه می‌گردد.

چنان چه دستگاه پله چنین سازه‌ای، با اتصالات شکاف دار طراحی نشده باشد، اجازه‌ چنین حرکتی به سازه داده نخواهد شد و هر طبقه به طبقات مجاورش گیردار خواهد شد. نتیجه‌ اجرای این اتصال، ایجاد نیروهای اینرسی شدید در دستگاه پله شده و مودهای مختلف شکست به‌ناچار به سمت دستگاه پله خواهند رفت.

آیا اثر اتصال صلب سرویس پله باید لحاظ شود یا باید طراحی بر اساس دریفت اولیه انجام گردد؟

طبق بند 2-3-13 از آیین‌نامه‌ ASCE7-10، باید اثرات ناشی از تغییر مکان‌های جانبی نسبی سازه لحاظ شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اثر مذکور باید در نظر گرفته شود.

به‌طور نسبی و تقریبی، سازه‌های سخت مثل سازه‌هایی با دیوار برشی بتنی، دریفت نسبی بین طبقه‌ای ناچیزی دارند، لذا طراحی اتصالات شکاف دار برای آن‌ها کاربرد خاصی نخواهد داشت.

اتصال شکاف دار چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اتصالات شکاف دار مختلفی وجود دارند که هریک متناسب با شرایط متفاوت سازه هستند. در اکثر طراحی‌ها، از اتصالات صلب در طبقه بالایی سازه و از اتصالات شکاف دار در طبقات پایینی آن به‌صورت که جهت شکاف در راستای دستگاه پله باشد، استفاده می‌گردد.

اتصال شکاف دار نمایش داده‌شده در شکل زیر، فقط متناسب با دریفت نسبی بین طبقه‌ای در راستایی هستند که سختی سازه در آن جهت بیش‌تر است و نیاز به آزادسازی بیش‌تری دارد.

دریفت نسبی طبقه و دستگاه پله

 یک حالت جایگزین وجود دارد که طراحی، ساخت و نصب آن کمی سخت‌تر بوده ولی اجازه‌ آزادی انتقالی در هر دو جهت را می‌دهد. این حالت در شکل زیر نمایش داده‌شده است.

دریفت نسبی طبقه و دستگاه پله

 حتماً باید مراقب بود که بین سر بولت و مهره آن، نسبت به میله اتصال فضای کافی برای حرکت آزاد میله در زمان وقوع زمین‌لرزه وجود داشته باشد تا آن دو با هم برخورد نداشته باشند.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های farghadani

ابوالفضل فرقدانی

کارشناس ارشد سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .