مقاله تحلیلی: تعمیر ترک‌ ها در سازه‌ های بتنی

مقاله تحلیلی: تعمیر ترک‌ ها در سازه‌ های بتنی

ترک‌های بتنی در یک خانه قطعاً هر کسی را خواهد ترساند و دلیلی برای نگرانی خواهند بود. به‌طورمعمول ترک‌های بتنی در ساختمان‌های خوب طراحی‌شده و خوب ساخته‌شده نباید ظاهر شوند، اما بعضی ترک‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. از این رو تعمیر ترک‌های بتنی به کاری چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود.

انتخاب مصالح و روش‌های درست برای تعمیر ترک‌های بتنی کاری مانند پیدا کردن مروارید در دریا است.

ولی نگران نباشید، در اینجا به برخی دستورالعمل‌ها برای انتخاب مصالح و روش‌های درست تعمیر ترک‌های بتنی اشاره می‌کنیم.

 هدف از تعمیر ترک‌های بتنی چیست؟

هدف از تعمیر ترک‌های بتنی بازگرداندن و افزایش مقاومت و سختی المان‌های بتنی ترک‌خورده است. تعمیر به بهبود کارایی عملکرد عضو سازه‌ای و جلوگیری از نفوذ مایع / آب (نشت)، بهبود ظاهر و دوام سطح بتن کمک می‌کند و باعث جلوگیری از پیشرفت خوردگی میلگرد می‌شود.

چه مصالحی برای تعمیر ترک‌های بتنی مناسب هستند؟

مصالح متفاوتی مانند اپوکسی ها، اورتان ها، سیلیکون ها، پلی سولفید، آسفالت و ملات پلیمری برای پر کردن ترک‌های بتنی استفاده می‌شوند. ملات های پلیمری برای درزگیری کردن ترک‌های عریض‌تر نیز استفاده می‌شوند.

ترک‌های کم‌عرض تر با رزین‌های اپوکسی دارای ویسکوز خیلی کم و دیگر رزین‌های مصنوعی و هم‌چنین با استفاده از تمیز کردن با برس و تزریق دوغاب، تعمیر می‌شوند. ترک‌های عریض در سطوح عمودی نیز با روش‌های تزریق تعمیر می‌شوند. ترک‌های افقی را می‌توان با استفاده از روش پر کردن گرانشی یا تزریق تعمیر کرد.

چگونه ترک‌های بتنی غیرفعال یا غیر سازه‌ای را تعمیر کنیم؟

ترک‌های بتنی غیرفعال به‌عنوان ترک‌های غیر سازه‌ای نیز شناخته می‌شوند. در این تعمیر نیازی به تعمیرات سازه‌ای نیست. این ترک‌ها را به‌راحتی می‌توان با پر کردن یا با شکافتن ترک، پر کردن آن و درزگیری آن با درزبند مناسب تعمیر کرد. این ترک‌ها معمولاً عرض 0.05 میلی‌متر تا 6 میلی‌متر یا بیشتر دارند.

گاهی اوقات ترک‌های بتنی غیر سازه‌ای را می‌توان با استفاده از دوغاب سیمانی، دوغاب سیمانی اصلاح‌شده با پلیمر و دوغاب رزین اپوکسی تعمیر کرد.

 (الف) دوغاب سیمانی

برای ترک‌های غیر سازه‌ای با عرض 6 میلی‌متر و بزرگ‌تر استفاده می‌شود. مخلوطی از سیمان، ملات، ماده افزودنی، آب و سنگ‌دانه (یا بدون آن) است.

(ب) دوغاب سیمانی اصلاح‌شده با پلیمر

برای ترک‌های غیر سازه‌ای با عرض 6 میلی‌متر یا بیشتر استفاده می‌شوند. مخلوطی از سیمان، ماسه، آب و پلیمر، استایرن بوتادین و اپوکسی هایی با پایه آب است.

(ج) دوغاب‌های رزین اپوکسی

یک رزین مصنوعی با ویسکوزیته کم است و باید طوری تنظیم شود که غلظت آن در حد نفوذ به ترک‌های ریز با استفاده از نیروی گرانش باشد.

چگونه ترک‌های فعال یا سازه‌ای را تعمیر کنیم؟

ترک‌های سازه ترک‌هایی هستند که در آن تعمیر باید تا جایی که مقاومت و سختی مورد توجه است، انجام شود. ترک‌های سازه‌ای با دوغاب‌های رزین اپوکسی، دوغاب‌های تزریقی سیمانی و تزریق پلی اورتان (PU) و غیره تعمیر می‌شوند.

(الف) دوغاب‌های رزین اپوکسی

از آنجا که مقاومت فشاری و مقاومت اتصال رزین اپوکسی بالاتر از بتن است، ترک‌های سازه‌ای باید با تزریق دوغاب‌های رزین اپوکسی پر شوند. ویسکوزیته و فشار مهم‌ترین پارامترها در تزریق اپوکسی هستند و به‌طور مستقیم به عرض ترک‌ها بستگی دارند. موادی که تزریق می‌شوند معمولاً ویسکوزیته کمی دارند (برای مثال اپوکسی رزین). اپوکسی به دو صورت حساس به رطوبت و نیز غیر حساس به رطوبت موجود است. جدول زیر مصالح و روش‌های را برای تعمیر ترک‌ها ارائه می‌دهد.

تعمیر ترک‌ های بتنی در سازه‌ های بتنی

اعمال رزین اپوکسی با استفاده از برس یا تزریق به‌طور عمده به سایز ترک‌ها و شرایط محل برای استفاده وابسته است. از رزین‌ها برای تعمیر ترک‌های مویی 0.2 میلی‌متر و کوچک‌تر به علت خاصیت منحصربه‌فردشان یعنی ویسکوزیته کم استفاده می‌شود. برای ترک‌های سازه‌ای عریض‌تر تزریق را می‌توان با پمپ دستی کم‌فشار یا پمپ تزریق با فشار بالا بسته به ترک‌ها انجام داد. برای ترک‌های عریض‌تر یا جایی که تزریق امکان‌پذیر نیست، یک ماده با ویسکوزیته ژلی متوسط می‌تواند مناسب باشد.

اعمال تزریق اپوکسی به‌صورت گام‌به‌گام:

  • گام اول – آماده‌سازی سطح
  • گام دوم – نصب نازل با چسب اپوکسی
  • گام سوم - مخلوط کردن مواد اپوکسی
  • گام چهارم - تزریق اپوکسی با پمپ تزریق دستی یا پمپ فشار
  • گام پنجم - پاک کردن سطح

(ب) تزریق دوغاب سیمان

این دوغاب یک دوغاب پایدار با پلیمرهای بسیار ریز است که باعث تراکم بتن می‌شود. این دوغاب می‌تواند تا عمق ترک‌های نفوذ کند و تمام کرمو شدگی‌های داخل بتن را پر کند. نسبت به تزریق‌های اپوکسی ها و پلی اورتان (PU) اقتصادی‌تر است.

(ج) تزریق پلی اورتان (PU)

این دوغاب برای تعمیر ترک با عرض 0.10 میلی‌متر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایط وجود رطوبت، نشت یا هنگامی‌که ترک فعال است، استفاده می‌شود. دوغاب پلی اورتان بعد از تزریق تبدیل به فوم می‌شود. برای سازه‌های نگه‌دارنده آب بسیار مناسب است.

 با این حال، اپوکسی بهترین ماده مناسب برای تزریق درون ترک‌های سازه‌ای است. برای کرمو شدگی‌ها، دوغاب‌های سیمانی مناسب‌تر و اقتصادی‌تر هستند. ترک‌های بتنی فعال نیاز به تعمیر با درزگیر پلی اورتان دارند. به‌طور مشابه، توصیه می‌شود که سازه‌های نگه‌دارنده آب یا ترک‌های محیط مرطوب با تزریق دوغاب پلی اورتان تعمیر شوند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .