مقاله تحلیلی: آیا می‌ توان کیفیت ساخت‌ و ساز را با نرم‌ افزارهای تعاملی افزایش داد؟

مقاله تحلیلی: آیا می‌ توان کیفیت ساخت‌ و ساز را با نرم‌ افزارهای تعاملی افزایش داد؟

کنترل کیفیت یک مؤلفه کلیدی در هر پروژه ساختمانی است؛ اما امروزه تبدیل به مشکلی شده که صنعت ساختمان بریتانیا را به ستوه آورده است. تحقیقات گروه Construction Special Interest  از موسسه  Chartered Quality نشان داده که مدیریت بهتر کیفیت می‌تواند باعث صرفه‌جویی 7 تا 12 میلیارد پوندی شود.

یکی از دلایل کاهش کیفیت، کمبود نیروی کار ماهر است اما فناوری چه نقشی می‌تواند در بهبود کارایی و افزایش کیفیت ایفا کند؟

شرکت پیمانکاری EllisDon سال‌ها قبل استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ساخت‌وساز را باهدف افزایش بهره‌وری در کارگاه ساختمانی آغاز کرد. در آگوست 2018، بود که این شرکت اعلام کرد تمام پروژه‌های خود را با استفاده از Fieldwire مدیریت می‌کند.

تام اِستِرانگ معاون فناوری EllisDon می‌گوید «صنعت ساختمان با سرعت زیادی در حال تغییر است. استفاده از فناوری امکان افزایش بهره‌وری در پروژه را فراهم می‌آورد. نرم‌افزار Fieldwire با ایجاد ارتباط یکپارچه بین ما و مشتریان و شرکای تجاری، به تیم پروژه در تحویل با کیفیت پروژه کمک می‌کند».

استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند منجر به کسب نتایج مطلوب به لحاظ کیفی می‌شود. کار اخیر EllisDon در بیمارستان Providence Care در انتاریو کانادا که یک قرارداد طراحی – ساخت – تأمین مالی – نگهداری است، اثباتی بر این موضوع است.

مایک آرمسترانگ، دستیار مدیر پروژه، می‌گوید:«قسمت سخت این کار این است که هر چه در یک پروژه داده بیشتری وجود داشته باشد، مدیریت هم باید بهتر انجام شود. Fieldwire به این دلیل عالی است که می‌توانید تمام داده‌ها را در یک محل جمع‌آوری و کنترل کنید. احتمالاً استفاده از این نرم‌افزار نیاز ما به 2 تا 3 نفر در بخش کنترل کیفیت/ تضمین کیفیت را کم خواهد کرد».

شرکت پیمانکاری Colt Builder هم بهبود کنترل کیفیت را از زمان استفاده از نرم‌افزار Fieldwire تجربه کرده است. آپلود کردن تمام برنامه‌ها در یک فضای ابری به تیم کنترل کیفیت امکان تشخیص سریع مناطق دارای مشکل، انجام نظارت‌ها و محول کردن کارها به پیمانکاران را می‌دهد.

 فیل بلیک، مدیر پروژه ارشد شرکت Colt Builder، می‌گوید سرپرست کنترل کیفیت با استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند به‌راحتی وظایف را تعیین و سپس آن‌ها را به پیمانکاران جزء و افراد مختلف محول کند. ما برای هر مورد یک گزارش ایجاد می‌کنیم که یک چک‌لیست و برگه کنترل کیفیت هم ضمیمه آن شده است.

شرکت‌های ساختمانی مختلف دریافته‌اند که نرم‌افزارها بخشی از کنترل کیفیت است. با Fieldwire، مدیران کنترل کیفیت/ تضمین کیفیت در کارگاه می‌توانند تمام چک‌لیست‌ها و بازرسی‌های خود را از طریق تبلت ها یا گوشی‌های هوشمند خود دیجیتالی کنند. هر مشکل به یک تَسک تبدیل می‌شود که ممکن است همراه با یادداشت، عکس و فیلم باشد.

سپس این کار به شخص مناسب یعنی کسی که مسئول حل آن است، محول می‌شود.

ثبت فرآیند بررسی مشکل از کشف تا حل آن یک مزیت بزرگ برای تیم‌های پروژه در جهت مدیریت صدها مشکل مختلف محسوب می‌شود.

به این صورت مدیران پروژه در جریان کارهای برنامه‌ریزی شده، کارهای انجام شده و کارهایی که با تأخیر روبه‌رو هستند، قرار می‌گیرند. مدیران می‌توانند کارها را به افراد خاص اختصاص دهند، ضرب‌الاجل تعیین کنند و اطلاعیه‌های زمان تکمیل کار را دریافت کنند.

استفاده از پلتفرم Fieldwire در کارگاه به افزایش شفافیت در تیم پروژه هم کمک می‌کند. EllisDon یک گام فراتر از این برداشته و ذینفعان را هم در پروژه Brookfield Place Calgary به پلتفرم اضافه کرده است که به آن‌ها امکان مشاهده‌ آنچه مدیران پروژه می‌بینند را می‌دهد. در نتیجه ذینفعان می‌توانند با سازندگان ارتباط برقرار کرده تا هر موردی که به نظر آن‌ها رضایت‌بخش نیست، اصلاح شود.

افزایش مسئولیت‌پذیری و کاهش ریسک

یک پروژه ساختمانی تا زمانی که کاملاً برای بهره‌برداری به مالک منتقل نشده و تمام کارهای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت درج شده در قرارداد تمام نشود، واقعاً تکمیل نشده است.

استفاده از نرم‌افزاری مانند Fieldwire انجام درست کار در اولین زمان را تضمین می‌کند.

ارتباط بین ذینفعان و سازندگان به گونه‌ای است که دیگر نیازی به کنار هم گذاشتن ایمیل‌ها، فایل‌ها و پیام‌های قدیمی برای اینکه بدانیم چه کسی بخشی از پروژه را انجام داده یا نداده نیست. به‌جای این کار می‌توان تاریخچه کامل پروژه از اولین کار تا آخرین کار را در هر زمانی مرور کرد.

کنترل کیفیت مشکلی نیست که یک شبه قابل حل باشد. در کار عواملی بزرگ‌تر از یک شرکت یا حادثه تأثیرگذار هستند. برنامه‌هایی مانند Apprenticeship Levy به جذب افراد به سمت صنعت ساختمان کمک خواهند کرد؛ اما این کار زمان‌بر خواهد بود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .