مقاله تحلیلی: مهندسان سازه نسل بعد

مقاله تحلیلی:  مهندسان سازه نسل بعد

دنیای مهندسی سازه یکی از چشمگیرترین تحولات سال‌های اخیر را تجربه می‌کند. با گذر از رکود بزرگ و قرارگیری در شرایط اقتصادی جدید و نرمال، حال شاهد تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی هستیم که اقتصاد جهانی، ساختار قراردادها و روش‌های تحویل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رشد اقتصادی در چند سال اخیر فرصت‌های جدیدی را به همراه داشته و همچنین باعث برطرف شدن برخی مشکلات در شرکت‌ها شده اما همچنان تحت فشار قیمت مقوله گذاری قرار داریم. عواملی همچون بیم، مدل‌سازی المان محدود و پیشرفت برنامه‌های کامپیوتری باعث تغییر جریان کار شده‌اند. با این پیشرفت‌ها میدان رقابت نیز از گروه کوچکی از شرکت‌ها فراتر رفته و به سطح ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده است.

مهندسان جوان به نسبت سایر مهندسان باتجربه چندساله، با فشارهای بزرگ‌تر و جدیدتری روبرو هستند. با توجه به کمبود نیروی کار در نسل انفجار جمعیت یعنی دوره افزایش جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و این حقیقت که نسل X یعنی متولدین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ یکی از محدودترین نسل‌ها در تاریخ است؛ انتظار می‌رود که متولدین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ زودتر از سایر نسل‌ها، مدیریت شرکت‌ها را بر عهده گیرند.

بنابراین با توجه به اینکه این نسل در شرایط به‌مراتب پیچیده‌تر از آنچه ما در ده سال گذشته تجربه کرده‌ایم، قرار دارد؛ لازم است بر آیین‌نامه‌های ساحتمانی، فرآیندهای طراحی، ساختار قراردادها، مدیریت ریسک و تکنولوژی تسلط داشته باشد.

ما به‌عنوان افراد فعال در این حوزه می‌توانیم با فعالیت به‌عنوان مشاور و راهنما و نسل بعد مهندسان سازه را برای مقابله با این شرایط آماده کنیم. به این صورت دانشجویان مهندسی دید واقعی از مسائل پیدا می‌کنند. به این صورت مدیران شرکت‌ها نیز این شانس را خواهند داشت که استخدام نیروهای جدید را با شناخت طولانی‌مدت و نه صرفاً برحسب یک مصاحبه کوتاه انجام دهند.

 سخنرانی به‌عنوان یک مهمان در کلاس‌های درس، راه خوبی برای مشارکت در آماده‌سازی نسل جدید است. سخنرانی شما چه در رابطه با موضوعات فنی باشد و چه در رابطه با مهارت‌های نرم‌افزاری، اشاره به پروژه‌های فعلی به‌عنوان نمونه، به ارزش سخنرانی شما می‌افزاید.

در صورتی که این فرصت به دانشجویان داده شود تا بدانند چگونه می‌توانند از آموخته‌های دانشگاهی خود در پروژه‌های واقعی استفاده کنند، می‌توان انتظار داشت که فرآیند یادگیری با هیجان بیشتر و تهییج فکری همراه باشد.

متخصصان همچنین می‌توانند در گروه‌های دانشجویی سازمان‌های حرفه‌ای مشارکت کنند. برگزاری مسابقه‌هایی همچون پل‌های فولادی انجمن مهندسان عمران آمریکا و قایق‌رانی با قایق‌های بتنی این انجمن، فرصتی است تا متخصصان در کنار دانشجویان قرار گیرند. به این صورت متخصصان باتجربه می‌توانند با آموزش تکنیک‌های طراحی به دانشجویان برای رقابت با سایر شرکت‌کنندگان کمک کنند.

کارآموزی نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن در آموزش دانشجویان مشارکت کنند. این فرصت‌ها منفعت‌هایی به همراه دارند که هم شامل حال مهندسان جوان و هم شامل حال شرکت‌ها می‌شوند. به این طریق مهندسان جوان با کسب تجارب ارزشمند، فرصت استخدام در شرکت‌ها را به دست می‌آورند.

استخدام مهندسان تازه کار، محول کردن کار برای کسب تجربه و آموزش آن‌ها ممکن است هم برای مهندسان جوان و هم برای مهندسان ارشد با ابهام‌هایی همراه باشد. یکی از روش‌هایی که می‌توان اتخاذ کرد، واگذاری یک چرخه از مسئولیت‌ها به مهندسان جوان است به‌طوری که منحنی یادگیری آن شیب تند و ثبات دوره‌ای داشته باشد. این کار را می‌توان با ترکیب پروژه‌هایی که باعث بهبود مهارت‌های مهندسان جوان می‌شود با پروژه‌هایی که مأنوس هستند، انجام داد. با واگذاری پروژه‌های جدیدی که بسیار شبیه نمونه‌های آشنا هستند، می‌توان اعتمادبه‌نفس این مهندسان جوان را افزایش داد. مهندسان ارشد و باسابقه هم شانس این را خواهند داشت که از روال روزمره زندگی کاری خود خارج شوند.

مهندسان ارشد باید فرصت‌هایی را در جهت بهبود مهارت‌های مهندسان جوان فراهم کنند. مجموعه مهارت‌ها و تجارب مهندسان جوان باید به‌طور پیوسته موردبررسی قرار گیرد تا پیشرفت آن‌ها مداوم باشد. همگام با پیشرفت این مهارت‌های فنی این مهندسان باید مسئولیت‌های بیشتری در حوزه مدیریت پروژه همچون بودجه‌بندی، زمان‌بندی و ارتباط با اعضای تیم و مشتریان به آن‌ها داده شود.

همچنین ضروری است که فیدبک مهندسان جوان و دیدگاه آن‌ها در خصوص کارهایی که انجام می‌شود، دریافت گردد. بدین منظور مهندسان ارشد باید بازدید از کارگاه ساختمانی را به امری روتین تبدیل کنند و از این طریق چگونگی و چرایی کارهایی که انجام می‌شود را برای مهندسان جوان توضیح دهند. بعد از جلسات نیز باید سوا لاتی در خصوص سطح درک مهندسان جوان از موضوع جلسه پرسیده شود.

در نهایت باید یکی از اهداف، کسب مجوز فعالیت از سازمان مربوطه برای مهندسان جوان باشد. این روند با تأکید بر اهمیت مجوز در دوران دانشجویی شروع و با ورود آن‌ها به جریان کاری ادامه می‌یابد. مهندسان ارشد با کمک به کسب تجربه، عبور مهندسان جوان از سد آزمون‌ها را تسهیل می‌کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .