مقاله تحلیلی: 5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

مقاله تحلیلی: 5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

 استفاده از جدیدترین مصالح در فرآیند ساخت هر خانه مستلزم هماهنگی با سازندگان و معماران است. اگر خانه شما یک پلان معمولی دارد، می‌توانید بعضی از المان‌های آن را در کارگاه با بهترین استانداردهای موجود بسازید.

در ساخت یک خانه روش‌های معمول زیادی وجود دارد. بهتر است که وقتی تصمیم می‌گیرید که یک ‌خانه‌ جدید بسازید، از این روش‌ها آگاهی داشته باشید. در اینجا به برترین روش‌های ساخت یک خانه اشاره می‌کنیم.

قاب چوبی سنتی

در این سیستم ساختمانی کارگران اسکلت اصلی خانه‌ شما را نصب خواهند کرد. این سیستم ساختمانی در واقع وقتی شروع می‌شود که مواردی شامل اتصالات سقف، خرپاهای سقف، تیرها و سپس کل سیستم‌های کف سازی نصب شوند.

5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

فرآیندها در این سیستم از طبقه‌ زیرزمین شروع شده و سپس طبقه‌ دوم اضافه شده و در نهایت قاب سقف اضافه می‌گردد. در خانه‌های کوچک‌تر می‌توان از پانل‌های دیواری پیش‌ساخته استفاده کرد. مزیت این پانل‌ها تعبیه سیستم‌های الکتریکی و لوله‌کشی در آن‌ها محسوب می‌شود. بعد از فرآیند بازرسی، دیوارها از سمت داخلی با درای وال و از سمت خارجی با گچ آجر یا سایدینگ پوشانده می‌شوند.

قاب چوبی سنتی یک روش آزمایش شده و موفقیت‌آمیز است. این روش به مدت چند دهه در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت‌وساز خانه‌ جدید با قاب چوبی سنتی روشی است که امتحان خود را پس داده است.

خانه‌های مدولار

خانه‌های مدولار هم به همان روش قاب چوبی سنتی ساخته می‌شوند با این تفاوت که المان‌های خارج از محل ساخت و در کارگاه ساخته می‌شوند. این کار اغلب ممکن است به کارآمدتر شدن فرآیند ساخت و حفظ ارزش آن منجر شود. المان‌ها کاملاً در کارخانه ساخته می‌شوند و سپس در محل موردنظر نصب می‌شوند. این قطعات با جرثقیل به محل ساخت خانه منتقل می‌شوند. تنها تفاوت خانه‌ها مدولار و خانه‌هایی با قاب چوبی پیش‌ساخته بودن المان‌ها و مونتاژ کردن آن‌ها در محل موردنظر است.

5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

قاب فولادی سبک

فرآیند ساخت قاب  فولادی سبک مشابه قاب چوبی سنتی است ولی تفاوت‌های کوچکی هم دارد. هر عضو از فلز ساخته می‌شود. مزیت بزرگ این روش این است که جمع شدگی و خسارت ناشی از حمله موریانه‌ها حذف می‌شود. فولاد دوام بیشتری از قاب چوبی دارد و بنابراین نگرانی کمتری نسبت به ایجاد ترک در درای وال، تابیدگی یا جمع شدگی خواهیم داشت.

 5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

طراحی‌ قاب فولادی سبک معمولاً کمی پرهزینه‌تر است اما مزایای آن ازجمله افزایش صلبیت و عمر طولانی‌تر افزایش هزینه آن را توجیه می‌کنند. قاب فولادی سبک یک سیستم معمول برای بسیاری از ساختمان‌های تجاری است و پیش‌بینی می‌شود که کم‌کم جایگاه خود را در ساختمان‌های مسکونی هم پیدا کند.

این ساختمان‌ها چالش‌هایی هم برای لوله‌کش‌ها و برق‌کارها به همراه دارند. هزینه‌ کلی فولاد هم بیش از دیگر مصالح نوسان دارد که می‌تواند به افزایش اساسی هزینه‌ها منجر شود.

پانل‌های عایق ساختمانی/ سازه‌ای

یک پانل عایق ساختمانی (SIP) از مصالح ساختمانی ترکیبی ساخته می‌شود. این پانل‌ها شامل یک‌لایه عایق با هسته‌ای سفت و سخت هستند که بین دو صفحه سازه‌ای قرار دارد. صفحه‌ها می‌توانند از جنس فلز، چوب چندلایه، سیمان و اکسید منیزیم باشند. از فوم پلی اورتان یا ساختار لانه‌زنبوری هم می‌توان به‌عنوان صفحه‌های عایق استفاده کرد.

SIP ها اغلب دارای بازشوهایی نظیر درب و پنجره هستند و معمولاً امکان سیم‌کشی را فراهم می‌کنند. این روش برای ساخت سقف‌ها و دیوارها رایج است. برای نصب این قطعات لازم است که کارگران آموزش‌های لازم را دیده باشند.

 5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

بتنی

بتن هم یکی از محبوب‌ترین مصالحی است که برای ساخت پی و دیوار مجموعه از خانه‌های تک خانوار از آن استفاده می‌شود.

5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

انواع مختلفی از سیستم‌های بتنی در هنگام ساخت‌وساز بتنی وجود دارد:

CMU ها

یک واحد بلوک بتنی (CMU) با استفاده از بلوک‌های بتنی توخالی ساخته می‌شود. این بلوک‌ها در کارگاه روی هم چیده شده و سپس با تخته‌های عایق پوشانده می‌شوند. جرم حرارتی این بلوک‌ها باعث کاهش انتقال حرارت می‌شود. به این صورت فضای داخلی خانه همیشه در فصول گرم خنک تراز محیط خارجی خواهد بود و این چیزی است که باعث محبوبیت این بلوک‌ها در ایالت‌های جنوبی شده است. خانه‌های CMU بسیار مقرون‌به‌صرفه و از نظر قیمتی با قاب چوبی تقریباً قابل‌رقابت هستند.

5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

بلوک‌های AAC

بلوک‌های بتنی هوادار اتوکلاو شده نوعی از بلوک‌های بتنی هستند. این بلوک‌ها با استفاده از ترکیب سیمان پرتلند، خاکستر آتش‌فشانی، آلومینیوم و دیگر افزودنی‌ها ساخته می‌شوند. واکنش‌های شیمیایی بین بعضی از این مصالح به همراه حباب‌های هوای میکروسکوپی داخل آن به‌عنوان عایق عمل می‌کند. هزینه‌ این بلوک‌ها معمولاً نسبت به دیگر انواع CMU های استاندارد بیشتر است.

ICF ها

سیستم ICF به صورتی طراحی می‌شود که مانند لوگو در کنار هم قرار بگیرند. این بلوک‌ها معمولاً در کارگاه کنار هم چیده و اغلب با آرماتورهای فولادی و بتن پر می‌شوند تا عایق‌بندی آن‌ها بهبود یابد. ارزش آن‌ها بسیار بیشتر از دیوارها در سیستم قاب چوبی است و تقریباً برای هر اقلیمی مناسب هستند.

 ICF ها فقط کمی گران‌تر از خانه‌هایی با قاب چوبی هستند و اما طراحی مشابهی دارند. این سیستم اغلب در مناطقی که در معرض بادها و طوفان‌های شدید قرار دارند، رایج است.

5 سیستم ساختمانی معمول در ساخت یک خانه

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
4پاسخ
مدت زمان لازم برای مطالعه ازمون نظام مهندسی
سلام و خسته نباشید بنده برای ازمون نظام مهندسی اجرا و نظارت امسال میتوانم ۲ ماه وقت صرف کنم...برای همین به نظرتون روزانه چقد مطالعه داشته باشم؟ این مدت زمان خوبی برای موفقیت میتواند باشد؟ باتشکر
عکس کاربر
2پاسخ
اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم
سلام آیا امکان اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم ان وجود دارد؟
عکس کاربر
2پاسخ
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه