مقاله تحلیلی: ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

مقاله تحلیلی: ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

یک تیم از دانشمندان بریتانیایی یک مصالح ساختمانی زیست‌تخریب‌پذیر از ماسه کویر ساخته‌اند – منبعی که تا امروز در ساخت‌وساز از آن استفاده نشده است.

این مصالح توسط تیمی از امپریال کالج لندن ساخته شد. این مصالح همان مقاومت بتن را دارد، اما ردپای کربن آن نصف بتن است.

این موفقیت در حالی به‌دست‌آمده که نگرانی فزاینده‌ای در مورد از بین رفتن منابع ماسه ساختمانی که بخش اساسی بتن را تشکیل می‌دهد، وجود دارد.

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

دانشجویان کارشناسی ارشد کارولین تام، متیو ماکاریو، هامزا اوزا و ساکی مارویامی گرد هم آمدند تا یک مصالح ساختمانی جدید از مصالح فراوان و طبیعی ساخته شود.

در حالی که ماسه ساختمانی از سواحل و بستر رودخانه‌ها تأمین می‌شود، ماسه کویر منبعی دست نخورده است زیرا دانه های آن در اثر وزش باد ریز و صاف هستند.

کمبود ماسه یک مشکل جهانی است

جهان با کمبود فاجعه آمیز ماسه روبه رو است، بنابراین نام این استارتاپ Finite قرار داده شد.

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

اکتبر گذشته طراحان هلندی Atelier NL یک همایش در هفته ی طراحی هلند برگزار کردند تا در مورد بحران ماسه بحث کنند که علاوه بر صنعت ساختمان صنعت ساخت شیشه و تولید چیپ کامپیوتری را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Atelier NL در آن زمان به دزین گفت: «ماسه پرمصرف ترین منبع روی زمین بعد از آب است».

طراحانی که روی یک پروژه برای بررسی کاربرد انواع مختلف ماسه طبیعی برای ساخت شیشه کار می‌کنند، می‌گویند: «امروزه ماسه با نرخ بیشتری از بازتولید خود استخراج می‌شود. ماسه از ساحل‌ها، رودخانه‌ها و بستر رودخانه‌ها در حال به‌سرعت در حال برداشت است و همین باعث اثرات مخرب بر محیط‌زیست می‌شود».

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

استخراج ماسه یک صنعت چند میلیون دلاری است و استخراج غیرقانونی ماسه، کشورهایی مانند هند که در آن بستر رودخانه‌ها و سواحل غارت و به اکوسیستم آسیب وارد می‌شود، به ستوه آورده است.

ماکاریو گفت: «در آینده جنگ‌هایی بر سر ماسه اتفاق خواهد افتاد که دیوانه کننده است».

Finite از منابع فراوان استفاده می‌کند

پروژه‌ Finite می‌تواند این شرایط را عوض کند. دانشمندان مطمئن هستند که این مصالح می‌تواند در پایداری بهتر از بتن عمل کند.

ماکاریو می‌گوید: «چسب اصلی در بتن باعث ایجاد 5 درصد از کل انتشار کربن دی‌اکسید در جهان است که درصد بالایی محسوب می‌شود».

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

 ماکاریو ادامه می‌دهد: «تخمین ما از انتشار کربن دی‌اکسید در بدترین حالت نصف بتن است».

علاوه بر کربن کمتر و نداشتن محدودیت‌های منابع ماسه، Finite قابلیت استفاده‌ مجدد بیشتری نسبت به بتن دارد که اغلب به مرکز دفن زباله می‌رود.

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

ماکاریو می‌گوید بازیافت یک بلوک بتنی ساخته‌شده از این مصالح آسان است.

این مصالح مناسب پروژه‌های زیرساختی کوتاه‌مدت است

مخترعین ادعا کرده‌اند که Finite غیر سمی است و می‌توان آن را در طبیعت رها کرد تا تجزیه شود یا آن را دوباره قالب‌گیری کرد و در پروژه‌ دیگری استفاده کرد.

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

این تیم اعتقاد دارد که این مصالح برای استفاده در خاورمیانه ایده آل است، زیرا مصالح خام آن را می‌توان به‌راحتی از کویر به دست آورد تا اینکه آن را باقیمت گزاف وارد کرد.

به‌صورت نظری، می‌توان از Finite برای سازه‌های دائمی مانند پروژه‌های مسکونی استفاده کرد، اما برای کاربرد باید مراحل آزمایش و آیین‌نامه طی شود

مصالح جدید فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند

آزمایش‌های اولیه با ریخته‌گری رزین نشان داده است که این مصالح را می‌توان برای ساخت اشیائی مانند گلدان و کاسه هم استفاده کرد. در حالت عادی، Finite رنگ و بافت فیلر را به خود می‌گیرد، اما می‌توان از رنگ طبیعی هم در فرآیند اختلاط استفاده کرد.

ساخت مصالح جدید جایگزین بتن با ماسه کویر

ماکاریو مطمئن است که در صورت تولید انبوه، این ماده تبدیل به رقیب اصلی بتن در صنعت ساختمان باشد، زیرا مصالح خام آن فراوان در دسترس است.

با تولید یک مصالح جدید فرصت‌های جدید ایجاد می‌شود.

بحران ماسه در حال تهدید صنعت ساختمان است چراکه حدود 25 میلیارد تن ماسه و شن در هر سال استفاده می‌شود. 50 میلیارد تن دیگر از ماسه هم هر ساله پشت سدها گیر می‌افتد؛ و این بدان معنا است که اکوسیستم نمی‌تواند ماسه مصرف‌شده توسط صنعت را دوباره تولید کند.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .