مقاله تحلیلی: افزایش بهره‌ وری عملیات ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: افزایش بهره‌ وری عملیات ساخت‌ و ساز

چرا بهره‌وری در عملیات این‌قدر مهم است؟

بهره‌وری در عملیات توانایی یک شرکت برای ارائه محصولات و خدمات با اقتصادی‌ترین روش ممکن، به‌شرط حفظ کیفیت، است. بهره‌وری در عملیات حصول اطمینان از به حداقل رساندن ضایعات در تولید محصول است. منظور از ضایعات، مواد اضافی، محصولات دارای مشکل و تولیدات بیش‌ازحد نیاز است. کاهش ساعات بیکاری کارکنان نیز می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند. در این مقاله به بیان کلیاتی از استراتژی‌هایی که می‌توانند در کسب‌وکارهای مرتبط با ساخت‌وساز کارایی را افزایش دهند و سیستم عملیاتی بهتری را ایجاد نمایند، می‌پردازیم. هدف نهایی از بهره‌وری در عملیات، هزینه‌های کمتر بدون به خطر انداختن سود است.

راهکارهای افزایش بهره‌وری عملیات در ساخت‌وساز

  •  تأمین ارتباط مفید و مؤثر بین تمامی بخش‌ها در جهت تضمین بهره‌وری عملیات بسیار حائز اهمیت است. پیش از هر چیز، ارتباط مستمر بین بخش‌های مختلف شرکت ساختمانی نشان می‌دهد که تمامی اعضا درک درستی از نقش خود دارند. این امر باعث به حداقل رساندن سوءتفاهم‌ها و خطاهای عملیاتی قابل‌اجتناب خواهد شد. یک جریان ثابت ارتباطی در تمامی سطوح شرکت اعمال کنید. این شامل معماران، مهندسان، پیمانکاران، مدیران پروژه و خود کارکنان و کارگران مقیم کارگاه می‌شود. این برقراری ارتباط همچنین تضمین‌کننده کار مفید بیشتری خواهد بود.
  •  در یک کارگاه ساختمانی، سیاست مشابهی را می‌توان پیاده کرد. برقراری ارتباط با کارگران با توجه به بهینه‌ترین ساعت شروع کار، موقعیت‌ها و ترتیب انجام کارها می‌تواند به ایجاد یک سیستم قدرتمندتر و مفیدتر کمک کند. این روش همچنین مستلزم کاهش میزان کارهای غیرضروری، مانند زمان‌های رفت‌وآمد در طول ساعات پرترافیک است. حصول اطمینان از تعیین اینکه مصالح در زمان و موقعیت مکانی مناسب در دسترس هستند نیز به کاهش زمان کارهای بی‌فایده که بسیاری از کارگاه‌ها با آن مواجه هستند، کمک می‌کند.
  • باوجود اینکه زمان‌بندی، پروسه بسیار مهمی است اما مدیران پروژه می‌توانند یک گام فراتر بروند. این گام ثبت سطوح کارایی و پیشرفت گیری با توجه به زمان است. تقسیم کردن یک پروسه ساخت‌وساز به بخش‌های مجزا می‌تواند به ما چشم‌اندازی از اینکه چه میزان یک کارگر و یا یک تیم کارگاهی مفید هستند، ارائه دهد. تحلیل و مطالعه المان‌هایی که در کل پروژه وجود دارند، شرکت‌های ساختمانی را قادر می‌سازد تا دریابند چه تغییراتی باید اعمال شود. پیشرفت گیری با توجه به زمان، تصویر واضح‌تری در رابطه بااینکه کارگران چگونه زمانشان را مدیریت می‌کنند ارائه می‌دهد که این امر موجب خلق فرصت‌هایی برای بهبود بهره‌وری در عملیات خواهد شد.
  • هماهنگی‌های مداوم با کارگران برای اینکه همه افراد حاضر در کارگاه نسبت به روند پروژه آگاه باشند، بسیار مفید است و موجب می‌شود همیشه زمانی برای ارائه دستورالعمل‌های اجرایی وجود داشته باشد. به‌جای داشتن یک جلسه طولانی قبل از شروع کار روزانه، این هماهنگی‌ها مدیران را قادر می‌سازد تا کارایی کارگران را بر یک مبنای معمول مورد ارزیابی قرار دهند و دستورالعمل‌هایی را برای طی بهترین روند ممکن ارائه دهند. این کار همچنان موجب حصول اطمینان از کارکردن افراد می‌شود و از کاهش بهره‌وری در طول روز جلوگیری می‌کند.
  •  یک راه تشویقی دیگری که شرکت‌ها می‌توانند به کار بگیرند، بازی وار سازی (gamification) است (این اصطلاح به این معناست که کارهای معمول را به‌صورت بازی در آوریم). این قبیل استراتژی‌ها عناصر رقابتی را با در نظر گرفتن اهداف مشخص، امتیاز و جایزه برای کارکنان، در فضای کار داخل می‌کنند. ماهیت این روش‌ها معمولاً دوستانه است اما این قابلیت را دارند که در بعضی کارکنان انگیزه و میل بیشتر نسبت به انجام دادن کار، ایجاد کنند. به‌علاوه، بازی‌سازی به کارایی، بهره‌وری و ساختار تیمی کمک می‌کند و روحیه کارکنان را تقویت می‌نماید. بازی‌ها و رقابت‌ها را می‌توان از طریق اپلیکیشین¬ها و گوشی‌های هوشمند پیگیری کرد.
  •  استفاده از تکنولوژی تلفن‌های همراه، می‌تواند راه‌حل دیگر برای افزایش بهره‌وری در عملیات باشد. ارتباط از طریق تلفن‌های همراه به ما این اطمینان را می‌دهد که تمامی اعضای درگیر در یک پروژه ساختمانی می‌توانند با هم در ارتباط باشند، هم در محل کارگاه و هم در خارج از آن. اپلیکیشن¬های پیام‌رسان و سایر ابزارهای ارتباطی، می‌توانند برای شرکت‌های ساختمانی مفید باشند، زیرا هم موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و هم نیاز به ارتباط رودررو را که غال با وقت‌گیر است، محدود می‌کنند. در کنار بازدیدهای روزانه از پروژه، از طریق تلفن همراه هم می‌شود دستورالعمل‌ها را به کارکنان ابلاغ کرد. اگر از یک اپلیکیشن موبایلی و یا نرم‌افزار کامپیوتری مؤثر استفاده شود، بهره‌وری در عملیات ارتقا می‌یابد و تأخیرها و وقفه‌های غیرضروری کاهش خواهند یافت.
  •  به‌طور مشابه، بسیاری از نرم‌افزارهای موبایلی و ابری قابلیت‌های بی‌شماری را ارائه می‌کنند که آن‌هم می‌تواند بهره‌وری در عملیات را ارتقا بخشد. بسیاری از این برنامه‌ها، کارهای وقت‌گیری را که کارکنان باید انجام دهند محدود می‌کنند. از سفارش‌های خرید گرفته تا فاکتور زدن و مدیریت اسناد همگی به یک سیستم کاملاً یکپارچه نیاز دارند. این نرم‌افزارها به پیمانکاران اصلی و مدیران پروژه‌این امکان را می‌دهند که کارهای وقت‌گیر و خسته‌کننده را به این برنامه‌ها بسپارند تا به‌صورت خودکار آن‌ها را انجام دهند و پیگیری بهتری از کارایی مجموعه داشته باشند.

ملاحظات بیشتر

صاحبان کسب‌وکارها در صنعت ساختمان، در صورتی که بخواهند سطح کارایی خود را به حداکثر برسانند، باید خود را ملزم به افزایش بهره‌وری در عملیات بدانند. چرا که شرایط کارگاه‌های ساختمانی غیرقابل‌پیش‌بینی است و در یک روند منظم، اقدامات باید در زمان درست اعمال شوند تا بتوان بهره‌وری در عملیات را به حداکثر برسانند. همه افراد درگیر در پروژه نیز باید هنگام اعمال سیاست‌های جدید از خود انعطاف نشان دهند زیرا کارگران ممکن است در مورد هر پیشنهادی عکس‌العمل منفی نشان دهند. هدف از تمامی استراتژی‌هایی که مورد بحث قرار گرفت، افزایش در کارایی کلی پروژه است. زمانی که این گام‌ها توسط یک تیم پرتلاش و باانگیزه عملی شوند، این قابلیت را پیدا می‌کنند تا هر پروژه‌ای را سرعت بخشند و نتایجی به‌مراتب بهتر و مناسب‌تر ارائه دهند و در عین حال در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .