مقاله تحلیلی: محاسبه طول همپوشانی

مقاله تحلیلی: محاسبه طول همپوشانی

طول همپوشانی یکی از مهم‌ترین موارد در آرماتوربندی است. این طول معمولاً با طول مهاری اشتباه گرفته می‌شود. در این مقاله، طول همپوشانی میلگردها موردبحث قرار می‌گیرد. در سازه‌های بتن مسلح گاهی ممکن است طولی که نیاز است نسبت به طول یک میلگرد بیشتر باشد. در چنین شرایطی برای رسیدن به طول موردنظر از همپوشانی دو میلگرد استفاده می‌شود. یک گزینه‌ی جایگزین نیز وجود دارد که در آن از وصله‌های مکانیکی استفاده می‌شود. متصل‌کننده مکانیکی انجام می‌گردد.

طول همپوشانی فراهم‌شده از طریق قرار دادن دو میلگرد در کنار هم را می‌توان تا حدودی برابر طول طراحی دانست. معمولاً، طول یک شاخه میلگرد به ۱۲ متر محدود می‌شود. این طول با توجه به سهولت حمل میلگردهای فولادی به محل کارگاه در نظر گرفته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که به ساخت یک ستون بلند به طول ۱۰۰ فوت (حدود ۳۱ متر) نیاز باشد؛ اما به لحاظ اجرایی قابل‌دسترسی نیست؛ بنابراین میلگردها در هر دوطبقه بریده می‌شوند.

 

 

محاسبه طول همپوشانی در سازه‌ های بتنی

همپوشانی میلگردها

لازم است که نیروهای کششی در محل ناپیوستگی از یک میلگرد به میلگرد دیگر منتقل شوند؛ بنابراین میلگرد دوم در تماس با به میلگرد قبلی قرارگرفته و همپوشانی انجام می‌گردد. مقدار طولی از دو میلگرد که روی‌هم قرار می‌گیرد را اصطلاحاً طول همپوشانی می‌نامند. طول همپوشانی جایی به اتمام می‌رسد (قطع  می‌گردد) که کمترین تنش خمشی وجود دارد. در موارد متداول، زمانی که قطر میلگردها باهم یکسان است، طول همپوشانی ۵۰ برابر قطر آرماتور در نظر گرفته می‌شود.

 محاسبه طول همپوشانی در سازه‌ های بتنی

 

 

طول همپوشانی در کشش

طول همپوشانی که طول مهاری قلاب را نیز شامل می‌شود عبارت است از:

  • برای کشش ناشی از خمش برابر Ld  یا ۳۰ برابر قطر آرماتور هرکدام که بزرگ‌تر است.
  • برای کشش مستقیم برابر 2Ld یا ۳۰ برابر قطر آرماتور هرکدام که بیشتر باشد.

طول مستقیم قسمت هم‌پوشانی شده‌ی میلگردها نباید کمتر از ۱۵ برابر قطر آرماتور یا ۲۰ سانتیمتر کمتر در نظر گرفته شود.

طول همپوشانی در فشار

طول همپوشانی این قسمت برابر طول مهاری محاسبه‌شده برای فشار است؛ اما نباید از ۲۴ برابر قطر آرماتور کمتر در نظر گرفته شود.

برای آرماتورهایی با قطرهای متفاوت

زمانی که میلگردهای با قطرهای متفاوت وصله می‌گردند، طول همپوشانی با توجه به قطر میلگرد کوچک‌تر محاسبه می‌گردد.

وصله‌های پوششی در ستون‌ها

استفاده از وصله‌های پوششی برای میلگردهایی با قطر بزرگ‌تر از ۳۶ میلی‌متر نباید به‌کاربرده شود. در موارد این‌چنینی، باید از جوشکاری استفاده کرد اما اگر جوشکاری در برخی موارد ممکن نباشد، می‌توان اجازه‌ی استفاده از وصله‌ی پوششی برای میلگردهای با قطر بیش از ۳۶ میلی‌متر را داد. در این حالت باید در طول قسمت وصله شده‌ی میلگردها، از میلگردهای دور پیچ به قطر ۶ میلی‌متر استفاده کرد.

محاسبه طول همپوشانی در سازه‌ های بتنی

طول همپوشانی برای طرح اختلاط اسمی بتن با نسبت‌های 1:2:4

 طول همپوشانی در کشش به همراه قسمت طول مهاری آن ۵۸ برابر قطر میلگرد است؛ بنابراین با حذف قسمت مهاری، طول همپوشانی برابر خواهد شد با 58d-(2*9d)=40d که 9d برای قلاب‌هایی با قطر تا 25 میلی‌متر و k=2 صدق می‌کند.

طول همپوشانی برای بتن M20

  • برای ستون‌ها: ۴۵ برابر قطر آرماتور
  • برای تیرها: ۶۰ برابر قطر آرماتور
  • برای دال‌ها: ۶۰ برابر قطر آرماتور

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت 500 تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های farghadani

ابوالفضل فرقدانی

کارشناس ارشد سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
فاصله میلگرد رکابی در ارتفاع دیوار برشی حائل
سلام و خسته نباشیدخیلی ممنون از سایت خوب و اطلاعات مفیدی که در اختیار مهندسین میزارین.سوالی داشتم از خدمت شما.تو یه سوالی در نظام مهندسی طراحی یه دیوار برشی حائل در برابر فشار خاک،که از میلگردهای رکابی به قطر 12 میلیمتر استفاده شده بود که فاصله میلگردهای رکابی در ارتفاع دیوار 200 میلیمتر و در جهت طول دیوار 300 میلیمتر بود.حالا سوالم اینه که منظور از این فاصله،فاصله مرکز به مرکز میلگردهای رکابیه؟؟؟یا فاصله اینور تا اونور میلگرد رکابی؟یعنی ما در طول دیوار میلگرد رکابی رو میزاریم بعد از بر این میلگرد رکابی تا بر اون یکی میگرد باس 300 میلیمتر باشه ؟؟؟یا نه میلگرد رکابی رو میزاریم از مرکز به مرکز میلگرد رکابی باس 300 میلیمتر باشه؟؟؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .