مقاله تحلیلی: آیا صنعت ساخت‌وساز برای مدل‌سازی اطلاعات شهرها آماده است؟

مقاله تحلیلی: آیا صنعت ساخت‌وساز برای مدل‌سازی اطلاعات شهرها آماده است؟

CIM چیست؟

به‌طورکلی مدل‌سازی اطلاعات شهر شامل ساخت بک مدل سه‌بعدی از شهر است که به BIM و دیگر منابع داده‌های زمینه‌ای یا ابزار آنالیز مؤلفه‌های مختلف شهر شامل ساختمان‌ها، جاده‌ها و فضاهای عمومی (داده باز)،چراغ‌های راهنما (سنسورها) و حتی مردمی که در خیابان هستند (رسانه‌های اجتماعی) متصل است.

به‌طورقطع CIM برای معماران و برنامه ریزان در مواجهه با ساختمان‌های شخصی، محوطه‌ها و پروژه‌های برنامه‌ریزی شهر در هر مقیاسی مفید است. بااتصال BIM به CIM، کاربران قادر خواهند بود از یک محیط مدل‌سازی سه‌بعدی و تعاملی شهر استفاده کنند که در آن هر زمان می‌توان به داده‌ها و آنالیزها دسترسی داشت و یا می‌توان داده‌ها را از هر نقطه‌ای در جهان به اشتراک گذاشت.

CIM معماران و برنامه ریزان را قادر می‌سازد تا در مورد یک مجموعه از مدل‌های سه‌بعدی همکاری و کار کنند. همین ویژگی به‌نوبه خود باعث ایجاد یک پروژه تعاملی می‌شود که همکاری میان تمام افراد درگیر را در هرلحظه ممکن می‌سازد. با برنامه‌ریزی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات پروژه در حین همکاری معماران و مهندسان می‌توان استفاده مؤثری از CIM  کرد. CIM را می‌توان در مورد هر پروژه‌ای با هر مقیاسی که می‌تواند به کوچکی یک ساختمان شخصی یا به بزرگی یک شهر باشد، به کار برد.

ادغام BIM و CIM چگونه می‌تواند به مدیریت شهر کمک کند؟

کارگاه‌های ساختمانی منبع سروصدا و گردوخاک هستند و همچنین موجب مشکلات ترافیکی زیادی در شهر می‌شوند. با ارائه اسناد و مدارک کارگاه ساختمانی به نحو مناسب، شورای شهر می‌تواند اقدام به برنامه‌ریزی کند و تصمیمات آگاهانه‌ای برای ساخت‌وسازها بگیرد به‌نحوی‌که از عملکرد شهر بدون بروز مشکل اطمینان حاصل شود. همین موضوع در خصوص تخریب یا نوسازی ساختمان‌های قدیمی شهر هم صدق می‌کند. داده‌های استخراج‌شده از BIM شهرها را قادر به مقابله با مسائلی همچون رشد جمعیت و رشد سریع شهرنشینی می‌کند.

ساختمان‌ها هم تأمین‌کننده انرژی و هم مصرف‌کننده آن محسوب می‌شوند. با کمک BIM کاربران می‌توانند به داده‌های مرتبط با نیازمندی‌های اصلی انرژی سختمان در آینده دسترسی داشته باشند و از اطلاعات برای تنظیم کردن مدیریت انرژی با توجه به محیط پیرامون استفاده کنند. در آینده می‌توان اقدام به برنامه‌ریزی شبکه ملی انرژی در شهرها،‌ مناطق اطراف ساختمان،‌ خود ساختمان‌ها و خانه‌های مسکونی کرد.

در شهرهای کوچک یا جمعیت متراکم، BIM تبدیل به یک ضرورت حیاتی برای سازمان‌دهی بیشتر و برنامه‌ریزی مؤثرتر توسعه می‌شود. به‌طور مثال در سنگاپور، کارفرماها و پیمانکاران باید داده‌های مرتبط با ساختمان را در اختیار سرور شهرداری قرار دهند.

CIM در ساخت‌وساز

اتودسک و بِنتِلی که دو شرکت نرم‌افزاری پیشتاز در BIM هستند،‌ تکنولوژی خود را به سمت CIM گسترش داده‌اند. محصولاتی همچون Revit و InfraWorks از شرکت اتودسک می‌توانند از مدل‌سازی شهرهای هوشمند پشتیبانی کنند. در این خصوص مطالعات موردی در شهر کپنهاگ، بارسلونا و یوسیتی کره انجام شده است. به همین ترتیب،‌ شرکت بِنتِلی از این تکنولوژی برای مدل‌سازی شهرهای بزرگی همچون مونترال، هلسینکی و سنگاپور استفاده کرده است.

با پیشرفت تکنولوژی اکنون استفاده کاربران از آن، کلید موفقت محسوب می‌شود. در این راستا صاحبان پروژه نقش مهمی خواهند داشت. آن‌ها نیاز به مدل‌هایی دارند که بتواند تمام برنامه‌های مرتبط با شهر و جوانب زیرساختی یک سختمان را جمع‌آوری کند. پس از آن است که معماران، برنامه ریزان، مهندسان و شرکت‌های ساختمانی تحت‌فشار برای نوآوری‌های بیشتر قرار می‌گیرند تا بتوانند نیازهای گسترده‌تر و بچیده تر را پاسخگو باشند.

از آنجا که شهرهای هوشمند نیاز به زیرساخت‌های هوشمند دارند،‌ BIM نه‌تنها باعث تحول در برنامه‌ریزی و ساخت ساختمان‌ها می‌شود که در آینده تبدیل به عامل مهمی در کل فرآیند برنامه‌ریزی شهرها می‌گردد.

در حال حاضر شناخت CIM در نزد افراد رو به گسترش است. از CIM می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد. بدیهی است کسانی که این تکنولوژی را نپذیرند، در آینده جایگاه خود را در بازار جهانی ساخت‌وساز از دست می‌دهند. CIM باعث بهبود نتایج با هزینه کمتر می‌شود و همین موضوع است که باعث تحول روش‌های سنتی در صنعت خواهد شد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .