مقاله تحلیلی: سیستم‌ های مهاری پس کشیده

مقاله تحلیلی: سیستم‌ های مهاری پس کشیده

مهار در یک سیستم بتنی پیش تنیده چگونه است؟

همان‌گونه که از نام مهار مشخص است، بخشی از سیستم پس کشیده است که برای مهار نمودن کابل‌ها به بتن در دو حالت انتهای مقطع و اتصال در میانه مقطع مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی مهار انتقال نیروی تنش به بتن تا زمان تکمیل این فرایند می‌باشد.

این یکی از ۵ جزء اصلی سیستم‌های پس کشیده می‌باشد. مهار در واقع بخشی جدایی ناپذیر از این سیستم است. عملکرد مثبت مهارها بر خدمت رسانی کل سازه تأثیر می‌گذارد.

اجزای مهارها

اجزای مهم مهار شامل صفحه مهاری یا سر مهار، کلاهک بتنی قابل حذف، بلوک آهنی/ واحد انتقال نیرو، میلگرد کششی، مخروط انحراف دهنده و محفظه اتصال می‌باشد. نیروی پیش تنیدگی به کابل‌ها اعمال شده و در محل سر مهار که برای انتقال نیرو به بتن تعبیه شده است، قفل می‌گردد.

واحد انتقال نیرو برای اطمینان از انتقال نیروی پیش تنیدگی به بتن است. واحد انتقال نیرو و مخروط انحراف دهنده برای اطمینان از انحراف صحیح کابل‌ها از سر مهار به محفظه اتصال می‌باشد.

انواع مهارها در بتن پیش تنیده

مهارهای کابل‌های پس کشیده به انواع زیر دسته بندی می‌گردد:

  1. مهارهای زنده
  2. مهارهای مرده
  3. اتصال دهنده‌ها
  4. حلقوی‌ها
  5. محفظه خارجی و الکتریکی

مهارهای زنده

در پیش تنیدگی، بخش از کابل تحت تنش به انتهای زنده مرتبط است. در سیستم‌های دو طرفه تحت تنش، هر دو انتهای کابل انتهای زنده است. مهارهای زنده آن‌هایی هستند که در انتهای زنده تحت تنش کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌ های مهاری پس کشیده

 انتهای زنده مهار پس کشیده

محفظه الکتریکی پس کشیدگی

بعضی دیگر از انواع مهارهای زنده شامل مهارهای قرار داده شده در محفظه الکتریکی و انواع خارجی است. مهارهای قرار داده شده در محفظه الکتریکی برای محافظت از کابل‌های پیش تنیده از خوردگی لازم می‌باشد. کابل‌ها از ابتدای شروع مهار در برابر خوردگی خارجی محافظت می‌شوند. یک ماده عایق از جنس پلی اتیلن با تراکم بالا برای پوشش کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 سیستم‌ های مهاری پس کشیده

محفظه انتهای زنده مهار پس کشیده (بالا) و نوع خارجی (پایین)

پس کشیدگی خارجی

نوع خارجی با کابل‌های خارجی با قابلیت تعویض مجدد برای محافظت از کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم در دوره کارکرد خود قابلیت تعویض مجدد با یک مخروط فولادی داخلی که کابل‌ها و ماده محافظ را از المان‌های اطراف ناحیه مهاری جدا می‌سازد، دارد.

کابل‌های خارجی می‌تواند از ازدحام در بتن کاسته و مقاومت خوردگی بهتری به دلیل امکان بازرسی و تعویض مجدد فراهم می‌آورد. تلفات اصطکاکی در مقایسه با کابل‌های داخلی حداقل بوده زیرا اصطکاک در مخروط انحرافی و نقاط مهاری رخ می‌دهد.

پس کشیدگی قابل تنظیم

مهارهای قابل تنظیم در جایی قابل استفاده است که تنظیم مجدد نیرو و اعمال مجدد تنش ضروری باشد که به رفتار سازه و نیازهای سازه‌ای بستگی دارد. این قابلیت امکان مانیتورینگ نیروها به‌ ویژه در دوره نصب کابل‌ها که تأثیرات ویسکوز بتن یا نیروی مهارها می‌تواند در ارزیابی نیروها تأثیر بگذارد را فراهم می‌آورد.

 سیستم‌ های مهاری پس کشیده

 پس کشیدگی قابل تنظیم

برای اینکه بارها قابلیت تنظیم و چک کردن داشته باشند، این مهارها با یک مهره به کلاهک متصل می‌شوند و تمامی آن‌ها با گریس پرکننده کلاهک محافظت می‌گردند. عملیات تنظیم نیرو با کشیدن و رها کردن با یک جک مخصوص که برای این مورد طراحی شده انجام می‌گیرد. این سیستم به‌ طور کامل قابل جایگزینی مجدد است.

سیستم تخت غلاف دار

مهار با سیستم تخت غلاف دار، شامل یک سیستم تخت است که در دال‌ها و برای انتقال تنش در پله‌ای عرشه‌ای بکار گرفته می‌شود. همچنین برای انتقال نیروی تیرها، تعداد محدودی سازه و سایر کاربردهای عمرانی برای هر دو کابل ۱۳ و ۱۵ میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم کابل‌های لخت را از یک غلاف فولادی یا محفظه پلاستیکی تخت عبور داده و به انتها متصل می‌نماید. کابل‌ها با استفاده از یک جک مونواستراند و منفرد تحت تنش قرار می‌گیرند.

سیستم‌ های مهاری پس کشیده

 سیستم تخت غلاف دار با انتهای زنده

 

مهار با انتهای مرده

مهارهای با انتهای مرده برای استفاده در نواحی انتهایی بدون تنش کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در جایی استفاده می‌شوند که انتهای کابل پیش تنیده در بتن مدفون بوده یا در حین عملیات تنش زایی غیرقابل دسترس باشد. آرایش مهار با انتهای مرده مشابه مهارهای استاندارد بوده و از غلاف مشابهی برای هدایت کابل‌ها استفاده می‌نماید.

سیستم‌ های مهاری پس کشیده

مهارهای با انتهای مرده

انواع مختلف مهارهای با انتهای مرده شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مهار با انتهای مرده فشاری
  2. مهار با انتهای مرده دارای صفحه
  3. مهار با انتهای مرده حلقه‌ای
  4. مهار با انتهای مرده سبدی

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .