مقاله تحلیلی: ۸ نوع پلاستیک‌ رایج در ساخت و ساز

مقاله تحلیلی: ۸ نوع پلاستیک‌ رایج در ساخت و ساز

انواع پلاستیک که در صنعت ساخت و ساز از آن‌ها استفاده می‌شود به شرح زیر است.

۱. پلاستیک پلی اتیلن (PE)

پلاستیک پلی اتیلن از مونومر وینیل پلیمریزه ساخته شده است.

مونومر یک نوع ترکیب ساده است که می‌تواند با پلیمریزاسیون به یک ترکیب ماکرومولکولی تبدیل شود. سه روش برای پلیمریزه کردن مونومرها به کار می‌رود: فرآیند فشار بالا، فرآیند فشار متوسط و فرآیند کم فشار.

روش‌های مختلف، درجات مختلف از تبلور و تراکم را ایجاد می‌کنند. پلی اتیلن فشار بالا تبلور و تراکم کم و پلی اتیلن کم فشار تبلور و چگالی بالایی دارد. هرچه تبلور و تراکم افزایش یابد، از یک سو، سختی، نقطه نرم شدن و مقاومت بالا می‌رود و از سوی دیگر، چقرمگی در برابر ضربه و کشیدگی کاهش می‌یابد.

پلاستیک پلی اتیلن ثبات شیمیایی و مقاومت بهتری در برابر آب دارد. با اینکه مقاومت آن بالا نیست اما در دمای پایین کاملاً انعطاف پذیر است. با مقدار مشخصی از کربن سیاه می‌توانید مقاومت پلی اتیلن را در برابر فرسوده شدن تقویت کنید.

۲. پلاستیک پی وی سی (PVC)

کلرید وینیل یک نوع از پلاستیک‌های ساختمانی رایج است که از مونومر پلیمریزه وینیل کلرید ساخته شده است. پلاستیک کلرید وینیل ثبات شیمیایی و مقاومت بهتری در برابر فرسوده شدن دارد، اما مقاومت آن در برابر حرارت کم است. 

اگر درجه حرارت تا بیش از 100 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، ممکن است این نوع پلاستیک تجزیه شده و تغییر شکل دهد. معمولاً این پلاستیک را باید در دمای زیر 60 تا 80 درجه سانتی‌گراد نگه داری کرد. با اضافه کردن مقادیر مختلف روان کننده می‌توان پی وی سی نرم و سخت را به دست آورد.

۳. پلاستیک پلی استایرن (PS)

پلاستیک پلی استایرن از مونومر استایرن پلیمریزه ساخته شده است. از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به عبور نور مطلوب، رنگ گیری آسان، پایداری شیمیایی بهتر، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر نور، پردازش آسان و قیمت پایین است.

با این حال، پلی استایرن دارای معایبی همچون سختی کم، چقرمگی ضربه کم، مقاومت اندک در برابر حرارت و اشتعال پذیری سریع است. این نقاط ضعف موارد استفاده از آن را محدود می‌کنند.

۴. پلاستیک پلی - پروپیلن (PP)

پلاستیک پلی - پروپیلن از مونومر اکریلیک پلیمریزه ساخته شده است. این پلاستیک دارای خواص وزن سبک (چگالی 0.90g / cm2)، مقاومت در برابر حرارت زیاد (100-1200C)، شکل پذیری و مقاومت قابل قبول در برابر آب می‌باشد. نقاط ضعف آن سختی کم در دمای پایین و مقاومت اندک آن در برابر هوای ضعیف است؛ بنابراین، پلاستیک پلی - پروپیلن مناسب برای استفاده داخل خانه و فضای بسته است. در سال‌های اخیر شاهد توسعه سریع پلی- پروپیلن بوده‌ایم. پلی - پروپیلن، همراه با پلی اتیلن و پی وی سی، به پلاستیک‌های ساختمانی رایج تبدیل شده است.

۵. پلی متیل متاکریلات (PMMA)

رزین‌های ترموپلاستیک که شیشه آلی نیز نامیده می‌شوند، از پلی متیل متاکریلات پلیمریزه ساخته می‌شوند. از مزایای پلی متیل متاکریلات انتقال نور خوب، مقاومت بالا در دمای پایین، جذب آب پایین، مقاومت بهتر در برابر حرارت، مقاومت بهتر در برابر فرسودگی و پردازش آسان آن است. با این حال، از معایب آن می‌توان به مقاومت کم در برابر ساییدگی و قیمت بالای آن اشاره کرد.

۶. رزین پلی استر (PR)

رزین پلی استر از چگالش الکل دو اتمی و یا الکل دارای چند باز (polybasic) و اسید دو اتمی و یا اسید دارای چند باز (polybasic) ساخته شده است. رزین پلی استر دارای خواصی همچون چسبندگی خوب، الاستیسیته، قابلیت رنگ شدن بهتر، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر آب است.

۷. رزین فنولیک (PF)

رزین فنولیک است از طریق پلیمریزاسیون فنل و آلدهید، تحت تأثیر کاتالیزور اسیدی یا قلیایی ساخته می‌شود. رزین فنولیک دارای مقاومت انسجامی، مقاومت در برابر نور، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر خوردگی و عایق الکتریکی بهتر است.

 با این حال، سختی اندکی دارد. با افزودن ماده پر کننده و عامل عمل آوری به رزین فنولیک می‌توان پلاستیک فنولی ساخت. پلاستیک فنولی صاف، قوی، با دوام و ارزان است. این پلاستیک به یک نوع پلاستیک رایج تبدیل شده است.

۸. رزین سیلیکون ارگانیک (SI)

رزین سیلیکون ارگانیک توسط هیدرولیز یک یا چند نوع مونومر سیلیکون ارگانیک ساخته می‌شود. رزین سیلیکون ارگانیک دارای خواصی همچون مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر سرما، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر خوردگی می‌باشد. با این حال، عملکرد مکانیکی و نیروی چسبندگی ضعیفی دارد. این دو نقطه ضعف می‌تواند با اضافه کردن رزین‌های مصنوعی (آلدهید فنولیک، اپوکسی و پلی استر)، الیاف شیشه و آزبست و غیره بهبود یابد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های MaryamGol

مریم گلستانی

ده سال سابقه ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی دارای دیپلم زبان از کانون زبان با نمره 95 نمره تافل: 109 (ریدینگ:29، لیسنینگ:29، رایتینگ:29، اسپیکینگ:22) 2ماه سابقه کار در بخش امور بین الملل شرکت تجاری عمرانی (مسول تحقیقات و تماسهای خارجی) 2 سال سابقه کار در طراحی سازه-پل و دیوارهای حائل- در شرکت طرح آفرینان پارس
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .