مقاله تحلیلی: محاسبه بار باد بر اساس آخرین ویرایش آیین نامه داخلی

مقاله تحلیلی: محاسبه بار باد بر اساس آخرین ویرایش آیین نامه داخلی

باد در حقیقت جریان هوا است که از نقاط پرفشار به نقاط کم فشار حرکت می کند.
آسمان خراش های دیوار شیشه ای سالهای 1950 با فضای باز داخلی مطلوب و وزن نسبتا کم برای اولین بار در مقابل نیروهای باد واکنش نشان دادند. با معرفی قاب  های فولادی سبک وزن، دیگر وزن یک عامل محدود کننده در ارتفاع آسمان خراشها نبود. ولی عصر ساختمانهای بلند با خود مشکلات جدیدی آورده است. برای اینکه وزن مرده کاهش داده شود وفضاهای بزرگتر و انعطاف پذیر ایجاد گردد، تیرهای با دهانه زیاد، جدا کننده های داخلی غیر باربر متحرک ودیوارهای پیرامونی غیرباربر ساخته شده است. همه این ابداعات از صلبیت کلی سازه ها کم کرده اند، به طوری که حالا سختی جانبی (با تغییر مکان جانبی) یک ساختمان ممکن است تعیین کننده تر از مقاومتش باشد. اثر باد یک مسئله اساسی برای طرح ساختمان های بلند شده است. درک باد و پیش بینی رفتارش به صورت علمی و دقیق ممکن است غیر ممکن باشد.
در فایل حاضر در قالب فرمت اکسل به محاسبه بار باد برای سازه های بلند با بام تخت پرداخته شده است. برای اینکه با نحوه بارگذاری بار باد برای سازه های بلند با بام تخت آشنا شوید و نتایج حاصل را با روش محاسبات دستی مقایسه نمایید و به یک نتیجه جامع و مفید دست یابید، پیشنهاد می شود فایل زیررا دانلود نموده و استفاده نمایید.

 

 

 

دریافت فایل ضمیمه (اکسل):

wind1.xlsx

 

 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

پیوستاندازه
فایل node_14367-wind1.xlsx65.89 KB
برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های smsmousavi

سیدمحمدصادق موسوی استرابادی

علاقه مند به تحلیل و طراحی سازه ها
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
فایل اکسل سوله
سلام سوله ای رو بر اساس فایل اکسل بار باد بارگذاری و طراحی کردم ولی کارفرما به دلیل اینکه اکسل قفل دارد نمی پذیرد و اذعان می دارد که نتایج درست نیست . و به محاسبات آنلاین سایت جاباکوس ارجاع می دهد
عکس کاربر
0پاسخ
بارگذاری استاتیکی و دینامیکی باد و اعمال آن در Etabs
سلام ... کسی از دوستان فایل ایتبس یک ساختمان بتنی چند طبقه در حالتی که بارگذاری باداستاتیکی و دینامیکی بهش اعمال کرده باشه داره؟
عکس کاربر
0پاسخ
محاسبه بار باد در سوله با نرم افزار تحت اکسل
سلام .سوله ای که من طراحی میکنم از 3 قاب تشکیل شده با توجه به خروجی نرم افزار که برای قاب میانی و قاب شماره 2 مقادیر مختلفی میده من چیکار کنم.چون قاب میانی من همان قاب شماره 2 هستش.کدوم رو معیار طراحی قرار بدم .با تشکر.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .