مقاله تحلیلی: انواع فونداسیون شمعی و کاربردها

 مقاله تحلیلی: انواع فونداسیون شمعی و کاربردها

سه نوع فونداسیون شمعی وجود دارد که شامل شمع کوبشی، شمع درجا و شمع کوبشی درجا می‌شود.

شمع کوبشی: این فونداسیون از بتن، فولاد و یا چوب تشکیل شده است. این شمع‌ها باید از قبل ساخته شوند و سپس در محل موردنظر نصب شوند. این شمع‌ها از طریق یک شمع کوب در زمین حفر می‌شوند.

هنگامی‌که از شمع‌های کوبیدنی در خاک‌های دانه‌ای استفاده می‌شود، حجم متناظری از خاک برداشته می‌شود. این امر امکان انقباض خاک در طول شمع و همچنین فشرده‌سازی خاک را ممکن می‌سازد. شمعی که خاک اطراف را متراکم می‌کند، به‌عنوان شمع تراکمی شناخته می‌شود. این فشرده‌سازی خاک ظرفیت باربری آن را افزایش می‌دهد.

خاک‌های اشباع از گل‌ولای و خاک‌های چسبنده حاوی ظرفیت زهکشی تحتانی هستند. در نتیجه، این خاک‌ها زمانی که شمع کوبیدنی بر روی آن‌ها کوبیده می‌شود، فشرده نخواهند شد. آب از خاکی که قرار است تحت فشرده‌سازی قرار گیرد، باید تخلیه شود؛ بنابراین تنش‌ها در کناره‌های شمع افزایش یافته و لازم است که این تنش‌ها تنها از طریق آب منفذی انتقال داده شوند. این اقدام با افزایش فشار آب منفذی و کاهش قابلیت باربری خاک همراه خواهد بود.

شمع درجا: شمع درجا به شمع بتنی معروف است. این شمع با حفر سوراخ در زمین و به عمق لازم و سپس پر شدن سوراخ با بتن ایجاد می‌شود. در صورت نیاز از آرماتور هم استفاده می‌شود. شمع‌هایی با قطر کوچک در پی های عمیق استفاده می‌شوند.

شمع کوبشی درجا: شمع کوبشی درجا مزایایی مشابه شمع کوبشی و شمع درجا دارد. فرآیند نصب شمع کوبشی درجا شده به‌صورت زیر است:

یک لایه فولادی به قطر شمع از طریق یک قالب به داخل زمین هدایت می‌شود. هنگامی‌که این لایه در محل موردنظر قرار گرفت از قالب جدا می‌شود و بتن‌ریزی درون آن آغاز می‌شود.

این لایه از ورقه‌های فولادی راه‌راه نازک و تقویت‌شده (شمع تک لوله) یا لوله‌های جوش داده‌شده (لوله‌های جوش شده آرمکو یا لوله‌های بدون درز معمول) تشکیل شده است. این نوع از شمع‌ها نوعی از شمع پوسته‌ای هستند.

در نوع بدون پوسته، زمانی که بتن‌ریزی انجام شد، پوسته برداشته می‌شود. در هر دو نوع شمع، پایین پوسته به یک قسمت مخروطی که می‌تواند از پوسته جدا شود، قفل شده است. گاهی اوقات، پوسته در جای خود باقی خواهد ماند و درون لوله بتن‌ریزی می‌شود. استفاده گسترده از این نوع شمع را می‌توان در شمع‌زنی در آب یافت.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه پي ريزي سازه خاص
سلام خسته نباشید. در طراحی مرکز تحقیقات که دو طبقه هست برای سقفم سازه خاص (سازه ای که در ساختمان pompidou metz) استفاده شده رو انتخاب کردم و اسکلت ساختمان سازه بتنی هست. می خواستم بدونم پی سازه خاصم به چه صورتی هست و اینکه به پی اصلی من متصل میشه یا نه. لزومی داره ستون های بتنی به سازه سقفم متصل بشه یا نه؟ ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .