ایبوک ۸۰: سیستم سازه ای ساختمان های بلند

ایبوک ۸۰: سیستم سازه ای ساختمان های بلند

سیستم سازه ای ساختمانهای بلند
قسمت اصلی سیستم سازه‌ای این سازه‌ها سیستم باربر جانبی و ثقلی است. در طراحی برای تعیین نیروی جانبی غالب، هم اثر باد در نظر گرفته می شود و هم زلزله. از آنجایی که پریود این سازه‌ها از ساختمان‌های کوتاه بیشتر است، اثر زلزله در اکثر مواقع مبنای طراحی قرار می‌گیرد نه زلزله.
سیستم باربر ثقلی
سهم عمده‌ای از تحمل بارهای ثقلی در سازه های بلند بر عهده ی دالها، ستونها، تیرهای اصلی و دیوارهای برشی می باشد. وظیفه‌ی اصلی دیوارهای برشی تحمل بارهای جانبی است، اما عملاً در طراحی از ظرفیت باربری ثقلی آنها نیز استفاده می‌شود.
دال‌ها بخشی از سیستم باربر جانبی هستند که هم در ساختمان‌های کوتاه و هم در ساختمان‌های بلند عملکرد تقریباً مشابهی دارند. البته کمینه شدن وزن کلی سازه اهمیت بسزایی دارند، بنابراین کف‌های سبک مانند دال‌های پس کشیده، می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.
دال‌ها همچنین در تحمل بارهای جانبی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بدلیل سختی سطحی بالایی که دارند، بارهای جانبی در آنها با عملکرد دیافراگمی، از طریق مسیرهای مجاز منتقل می‌شود. این مسیرها ثابت هستند و دیوارهای برشی و مهاربند ها نمونه های بارزی از این مسیرها هستند. برای انتقال بار در مسیر مجاز، عملکرد صحیح دیافراگم امری ضروری است. همچنین اگر در دال بازشو وجود داشته باشد، به ضعفی که در عضو سازه‌ای ایجاد می‌شود باید توجه ویژه‌ای داشت. همچنین در برخی از پروژه‌ها برای افزایش کارایی دیافراگم از روش بهم بستن در سطح استفاده می‌شود.

دریافت این ایبوک برای اعضای VIP سایت رایگان بوده در غیر انصورت باید مبلغ ۱۰۰۰ تومان جهت دریافت این ایبوک بپردازید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

هاشم شهاب لواسانی

کارشناس دفتر فنی هستم و علاقمند به اقتصادی کردن پروژه ها هستم. در کنار کار اصلی خودم به ترجمه مقالات و متون تخصصی رشته عمران علاقه دارم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
6پاسخ
درخواست كمك تز پايان نامه در موضوع طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند
باعرض خسته نباشید خدمت اساتید محترم موضوع پایان نامه من در مورد طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند میباشد Performance- Based Seismic Design احتیاج به تز کامل در مورد این موضوع دارم یا اینکه راهنمایی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .