ایبوک ۲۳۱:‌ تکنیک های ساده برای جمع آوری مستندات تاخیرات در پروژه ها

ایبوک ۲۳۱:‌ تکنیک های ساده برای جمع آوری مستندات تاخیرات در پروژه ها

 مشکلات موجود در طول اجرای پروژه‌های پیمانکاری و بخصوص طرح‌های عمرانی، چالش‌های اساسی در پیشرفت پروژه به وجود می‌آورد که با توجه به ماهیت پروژه و نوع قرارداد اثرات متفاوتی را بر پروژه خواهد گذاشت. این تبعات می‌تواند شامل موارد مالی، زمانی و کیفی باشد.

افزایش مدت زمان پروژه‌ها و مشخص کردن میزان سهم هر یک از طرفین قراردادی در بروز آن‌ها همواره از مسائل مهم در پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. درست است که می‌توان با به‌کارگیری شیوه‌های اصولی مدیرت پروژه، تأخیرات و میزان انحراف خروجی پروژه‌ها از اهداف را به حداقل برسانیم، اما مبحث لایحه تأخیرات زمانی مطرح می‌شود که تأخیرات و انحرافات در پروژه ایجاد شده‌اند. تأخیرات پروژه شامل تأخیرات مجاز (ناشی از قصور کارفرما و سایرین) و تأخیرات غیرمجاز یا به عبارت بهتر غیرموجه (ناشی از قصور پیمانکار) است.

لایحه تأخیرات سندی است که به کارفرما ارائه می‌شود. این سند موانع و مشکلات موجود در طی انجام پروژه را با تکیه بر مستندات موجود بیان و تبعات آن را تشریح می‌کند و سعی در شفاف‌سازی سهم هر یک از طرفین در بروز این تبعات دارد.

مستندسازی یکی از مهم‌ترین الزامات در طول پروژه است که بسیاری از پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان از آن غافل هستند و در انتهای پروژه و در زمان رسیدگی به موضوع تأخیرات متوجه آن می‌شوند و برای تهیه آن‌ها اقدام می‌کنند. نکته بسیار مهم این است که ما به‌عنوان یکی از طرفین قرارداد باید از ابتدای شروع به کار، فرآیندی مدون و بهینه را برای ثبت و نگهداری مستندات پروژه خود در نظر بگیریم.

برای تهیه لایحه تأخیراتی قابل دفاع و فهم بهتر موضوع، باید به دنبال ریشه‌های بروز تأخیرات در پروژه‌ها باشیم که در این ایبوک تکنیک‌های ساده برای جمع‌آوری مستندات تأخیرات در پروژه‌ها را آموزش می‌دهیم.

 

مطلب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 15,000 تومان
با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 15,000 تومان
پرداخت 15,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

سید عباس حسینی

دارای مدرک کارشناس ارشد عمران -نویسنده کتاب -مدرس دانشگاه -عضو انجمن تونل ایران -مسئول دفتر فنی و اجرا -مدیر پروژه -نویسنده چندین مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی -عضو سرای اهل قلم(انجمن نویسندگان ایران) -مخترع -پژوهشگر -عضو انجمن مدیریت پروژه ایران
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .