رادیو ۸۰۸: شماره ۷۸- معضلات نشر دانشگاهی در کشور (گزارشی از نمایشگاه کتاب)

  • معضلات نشر دانشگاهی کشور
  • نمایشگاه بین المللی کتاب
  • کتب تالیفی یا پایان نامه ارشد و دکتری؟!
  • تالیف یا ترجمه خوب
رادیو ۸۰۸: شماره ۷۸- معضلات نشر دانشگاهی در کشور (گزارشی از نمایشگاه کتاب)
رادیو ۸۰۸: شماره ۷۸- معضلات نشر دانشگاهی در کشور (گزارشی از نمایشگاه کتاب)

 هر سال نمایشگاه بین المللی کتاب فرصتیست برای یادآوری ما که بدانیم چه اندازه کتب داخلی امان در حد استاندارد های بین المللیست، چه از لحاظ تالیف ، محتوا ، کیفیت جلد و چاپ و چه موضوعات کتب دانشگاهی امان که بیشتر از آنها برای تالیف استفاده میشود. طبیعیست برای هر انتشاراتی موضوعاتی برای چاپ  بیشتر در  اولویت باشد که بتواند از آنها بیشتر پول در بیاورد و  آن موضوعات مخاطبان بیشتری داشته باشد اما این وسط تکلیف موضوعات تخصصی بسیار مهم اما کم مخاطب چیست؟ آیا نبایست این نوع محتوا ها را منتشر نمود؟ در مقیاس بین المللی اما این نوع کتاب ها بدون هیچ نگرانی توسط انتشاراتی های معتبر دنیا منتشر میشود چون با اختیار زبان انگلیسی در تالیف میتوان مطمئن شد که تعدا د مخاطبان محدود مرتبط با این موضوع از سراسر دنیا به اندازه ای هست که بتواند برای انتشارات مربوطه  نشر چنین کتابی را منطقی کند. اما در کشورمان متاسفانه به علت غلط بودن سیستم در آمدزایی صنعت چاپ و  موضوعات فرهنگی ناشی از  وجود حتما یک اجبار مهم به اسم مدرک برای کتابخوانی  باعث شده اغلب ناشران برای گردش مالی  و دوام مجموعه اشان بیشتر به سراغ نشر کتب حل تست کنکوری در مقاطع مختلف ارشد، دکتری، ورود به حرفه و در بهترین حالت سراغ چاپ کتب حل تمرین برای دروس مهم دانشگاهی در رشته های تخصصی فنی مهندسی و کتب آموزشی  نرم افزار های پر مخاطب مثل  ETABS  بروند  غافل از اینکه این نوع کتاب ها تا چه اندازه برای مهندسین اجرایی و محاسباتی ما که در عمل میخواهند از آموزه های کتاب استفاده کنند و نه صرفا برای پاس کردن یه امتحانی و گرفتن مدرکی  میتواند واقعا مثمر ثمر باشد. 

این مقدمه ای بود از وضعیت فعلی ناشران دانشگاهی در کشور، اما در این وضعیت باز هم ناشرانی هستند که بدون کمک گرفتن از مرکز دانشگاهی یا دولتی صرفا از روی عشق و علاقه خودشان و با علم به اینکه کاری که میکنند  و وقت و هزینه ای که صرف میکنند قطعا نسبت به انجام هر نوع کار کتاب کنکوری دیگری کم سود تر است  به سراغ انتشار کتب تخصصی و کاربردی عمران میروند، کتب در زمینه های آموزشی خاصی  که کمتر انتشاراتی در این زمینه کار کردند و فارغ از جو نیاز کنونی در این راه  نوآوری  به خرج دادند.

موسسه آموزشی 808 به پاس قدردانی از این تعداد معدود ناشران در کشور که حجم زیادی از این دست کتب موجود کنونی در بازار در رشته مهندسی عمران مربوط به این انتشارات میباشند تصمیم گرفت با طرح این بحث در مصاحبه ای با مدیران آنها (نشر نوآور و نشر فرهمند)، تجربه این دسته از افراد را به شما شنوندگان رادیو 808 که دوست دارید به عنوان مولف با این ناشران همکاری داشته باشید منتقل نماید.  بخش صوتی این شماره اختصاص دارد به مصاحبه با جناب مهندس نصیرنیا مدیر انتشارات نوآور و بخش تصویری این مصاحبه که به صورت ویدئویی به این صفحه پیوست شده است اختصاص دارد به مصاحبه با مهندس فرهمند مدیر انتشارات دانشگاهی فرهمند.  شما را به شنیدن این شماره از رادیو 808 دعوت میکنم:

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه

دانلود فایل صوتی مصاحبه

 

بخش ویدئویی مصاحبه با انتشارات فرهمند را از پیوست میتوانید مشاهده بفرمایید:

درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    با سلام
    بنده هم به نوبه خودم از همینجا مراتب تشکر و قدرانی رو از نشر نوآور اعلام میدارم

    عکس‌های سیدصادق-علوی
    سیدصادق-علوی

    با سلام
    در کلام ایشان واقعاً صداقت را دیدم. با شهامت ترین مردم کسی است که حاضر می شود اگر حتی سهواً اشتباهی هم اتفاق افتاده است عذر خواهی و دلجویی کند. ای کاش که تمامی ناشرین و مولفین نیز مانند این ناشر محترم خود را مقید به اخلاق حرفه ای در کار احساس کنند. برای نشر نو آور آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

    عکس‌های alireza salehin
    alireza salehin