رادیو ۸۰۸: شماره ۸۵- سنجش از دور ( Remote sensing) در مدیریت منابع آب

  • سنجش از دور ( Remote sensing) در مدیریت منابع آب
رادیو ۸۰۸: شماره ۸۵- سنجش از دور ( Remote sensing) در مدیریت منابع آب
رادیو ۸۰۸: شماره ۸۵- سنجش از دور ( Remote sensing) در مدیریت منابع آب

در این شماره از رادیو ۸۰۸ در سفری که به کشور هلند داشتم مصاحبه ای اختصاصی با دکتر پولاد کریمی استاد آب دانشگاه Unesco-IHE, Netherlands, Delft با موضوع سنجش از دور ( Remote sensing) در مدیریت منابع آب است.

آنچه در این شماره از رادیو ۸۰۸ مشاهده میکنید پاسخ سوالات زیر است:

- دانش و تکنیک سنجش از دور ( Remote sensing) برای حل مشکلات فعلی کشور در زمینه آب، محیط زیست و کشاورزی در چه زمینه‌هایی می‌تواند تاثیر گذارو کاربردی باشد؟ - در بخش کشاورزی یکی از مشکلات بزرگ ما در ایران راندمان پایین مصرف آب می‌باشد و کلا قبل از درمان و پیدا کردن راه حل، باید اطلاعات کافی از وضعیت فعلی و مشکلات و ظرفیت‌های موجود داشت؛ به نظر شما تکنیک سنجش از دور برای جمع آوری این اطلاعات چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ در چه موضوعاتی؟ کلا در دنیا در مباحث آب و محیط زیست از این تکنیک در چه زمینه‌هایی استفاده می‌کنند؟

- چه مزیت هایی این تکنیک نسبت به روش‌های مرسوم گذشته برای جمع آوری اطلاعات و مطالعات دارد؟ چالش های مهم در این زمینه چه مواردی هستند؟

- با توجه به تجربیات همکاری شما با طرح نجات دریاچه ارومیه و سایر موارد، آیا در ایران از این تکنیک در برنامه ریزی‌ها و مطالعات در مقیاس‌های بزرگ فرا حوضه‌ای استفاده می‌شود؟

- وزیر نیروز جدید، آقای دکتر اردکانیان، تهیه سند آمایش آب را به عنوان یکی از تدابیر مدیریت آب کشور اعلام کردند، به نظر شما تکنیک RS تا چه حد در این زمینه کارگشا خواهد بود؟

- شما تجربه همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی ملی در ایران رو در کارنامه فعالیت های خود دارید و فکر می‌کنید آیا دانش بین‌المللی شما برای این همکاری فاکتوری موثر بوده است؟

- آیا در این دانشگاه واحد درسی تحت عنوان Remote Sensing برای گرایش‌های مدیریت منابع آب، مهندسی آب و مهندسی محیط زیست وجود دارد؟ تا چه اندازه فکر می‌کنید متخصصین آبی کشور نیازمند داشتن مهارت در این زمینه و گذراندن واحد درسی مرتبط با دانش RS هستند؟

- در این دانشگاه تا چه حد تزهای کارشناسی ارشد ورساله‌های دکتری برای حل مشکلی در دنیای واقعی تعریف می‌شوند و آیا از نتایج حاصل برای کارهای اجرایی استفاده می شود؟ روند کار به چه صورت است؟ (انتخاب موضوع و ...)

- چه توصیه‌هایی برای دانشجویانی که در تحقیقات خود از تکنیک Rs استفاده می‌کنند دارید؟ آیا وبسایت آموزشی جهانی مرجعی دراین زمینه وجود دارد؟

گزارش تصويری اختصاصی بازديد سازه ٨٠٨ از دانشگاه IHE. دلف هلند آذر 96

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه

دانلود فایل صوتی مصاحبه

مطالب مرتبط:

شما را به مشاهده فایل ویدئویی این شماره از رادیو 808 دعوت می کنیم:

درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .