ما یانسونگ، Ma Yansong

ما یانسونگ، Ma Yansong

ما یانسونگ، Ma Yansong

ما یانسونگ متولد ۱۹۷۵ در پکن کشور چین، یک معمار چینی و بنیان‌گذار شرکت معماران MAD است. او استاد راهنما در دانشکده معماری، دانشگاه سینگوا و استاد مدعو در دانشگاه مهندسی عمران و معماری پکن است.

یانسونگ از دانشگاه مهندسی عمران و معماری پکن فارغ‌التحصیل شد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در معماری از دانشگاه ییل است. او در حال حاضر استاد دانشگاه پکن در مهندسی عمران و معماری است. او در طول مدرک کارشناسی ارشد خود در ییل، برای پروژه «جزایر شناور» خود مورد توجه قرار گرفت. وی در سال ۲۰۰۴  شرکت معماران MAD را تاسیس کرد.

فلسفه طراحی: شهر شانشویی

«چیان زوسان» دانشمند معروف چینی، مفهوم «شهر شانشویی» را در دهه ۱۹۸۰ پیشنهاد داد. با توجه به ظهور ساخت و سازهای سیمانی در مقیاس بزرگ، او مدل جدیدی از توسعه شهری را بر اساس روحیه شانشویی چینی ارائه داد که این مفهوم به مردم امکان می‌داد که «از طبیعت دور بمانند و به طبیعت بازگردند». با این حال، این مفهوم شهری ایده‌آلیستی در عمل اجرا نشد.

Shanshui City

با توجه به فقدان روحیه فرهنگی، به عنوان بزرگترین پایگاه تولیدی در جهان، تعداد زیادی از «شهرهای قفسه‌ای» بی‌روح در چین معاصر ظاهر شدند. چیان زوسان اشاره کرد که ستایش قدرت و سرمایه‌های شهرهای مدرن منجر به انبوه‌سازی و کاربردگرایی می‌شود. ساختمان‌ها در شهرها نباید تبدیل به ماشین‌های زنده شوند. حتی قدرت‌مندترین تکنولوژی‌ها و ابزارها هم هرگز نمی‌توانند به شهر روح ببخشند.

برای ما یانسونگ، شانشویی فقط بازگشت به طبیعت نیست، بلکه همچنین پاسخ عاطفی فرد به جهان اطراف است. «شهر شانشویی» ترکیبی از تراکم، عملکرد و درک هنری چشم‌انداز طبیعی است و هدف آن تشکیل یک شهری برای آینده است که روحیه و عواطف انسانی را در مرکز  خود دارد.

منبع

تهیه‌کننده و مترجم: محبوبه پوریوسفی

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - ما یانسونگ، Ma Yansong