معماری مراکشی، Moroccan architecture

معماری مراکشی، Moroccan architecture

معماری مراکشی، Moroccan architecture

 مراکش در شمال غربی آفریقا واقع شده است و یکی از سه کشوری است که ساحل طولانی با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه دارد. مراکش اغلب مهد داستان های عاشقانه و فانتزی بوده است. این کشور ساکنانی از عرب، بربرها و بسیاری از مهاجران کشورهای اروپایی و صحرای جنوب آفریقا دارد. معماری داخلی که از مراکش سرچشمه می‌گیرد، بازتابنده‌ی این تنوع و سنت‌های تاریخی و فرهنگی غنی در این منطقه است که با کنده‌کاری‌های پیچیده، درگاه قوسی (آرک) و پارچه‌های رنگارنگ شخصیت می‌یابد. جای تعجب نیست که سبک دکوراسیون مراکشی به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های معماری داخلی در سراسر جهان تبدیل شده است.

سبک مراکشی را می‌توان کاملا وابسته و الهام گرفته از سبک‌های عربی، مدیترانه‌ای و آفریقایی دانست. معماری مراکشی به شکوه، رمانتیک و فانتزی بودن شهرت دارد. بسیاری از مشخصه‌های طراحی داخلی مراکشی از معماری موری (Moorish architecture) سرچشمه گرفته است. معماری مور کاملا رایج بود و هم چنان نیز در میان مناطق عرب‌نشین در شمال آفریقا و هم چنین در جزیره‌ی ایبری دیده می‌شود.

خانه‌ای مراکشی، سازه‌ای چند وجهی با نمای گچی سفید است که معمولا دیواره‌های داخلی را به رنگ‌های بژ، صورتی و سفید تزئین می‌کنند.

از نشانه‌های بارز این سبک می‌توان به سقف بلند، حکاکی‌های پیچیده، ورودی‌های طاق‌دار و استفاده از پارچه‌های رنگارنگ، پنجره‌های باریک مجاور یکدیگر، پله‌های بدون نرده، حمام  و سرویس بهداشتی با سقف گنبدی، دیوارهای منحنی، کاشی‌کاری‌های بزرگ، طرح‌های متنوع، حیاط‌های کاشی شده، تزئینات با چوب‌های مشبک و طرح‌های هندسی اشاره کرد. دیوارهای شطرنجی نیز در مراکش متداول هستند. سایه‌بان بالای تخت، حیاط اندرونی (ریاض)، چراغ‌های خفا، کاشی زلیج، از دیگر شاخصه‌های این سبک هستند. طاق‌های نعل اسبی در طراحی مراکشی بسیار رایج‌اند و از مشخصه‌های آن طاق بزرگ بر روی درگاه صاف و نسبتا باریک‌تر است.

این سبک سرشار از انرژی، بافت و رنگ‌های شاد و زیباست. تجین و رنگ‌های مورد مصرف (آبی فیروزه‌ای و کبود) سفید و سبز و رنگ‌های شاد مانند آبی و زعفرانی و صورتی در طراحی دکوراسیون به وفور یافت می‌شود و این نشان از مناعت طبع و پویا بودن سبک مراکشی است.

رنگ آبی لاجوردی در خانه‌های مراکشی و در کل باغ ماژورل معروف مراکش دیده می‌شود. اما اگر در انتخاب رنگ خیلی پرجرات نیستید، رنگ‌های کرم و سفید به شرطی که از پارچه‌های رنگی و کوسن‌های متعدد استفاده شود، همان تاثیر را خواهند داشت.

منبع: Wikipedia

 

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - معماری مراکشی، Moroccan architecture