نرم افزار SaTScan

نرم افزار SaTScan

نرم افزار SaTScan

SaTScan یک نرم افزار رایگان است که داده‌های فضایی، زمانی و فضا-زمان را با استفاده از آمار فضایی، زمانی یا فضا-زمان آنالیز می‌کند. این نرم‌افزار برای هر یک از موارد زیر طراحی شده است:

  • انجام نظارت جغرافیایی علل به منظور کشف علت خوشه‌های فضایی یا فضا-زمان و دیدن اینکه آیا آنها از نظر آماری مهم و معنی‌دار هستند یا خیر.
  • آزمودن اینکه آیا یک علت به طور تصادفی در سراسر فضا، در سراسر زمان یا در سراسر فضا و زمان توزیع شده است یا خیر.
  • ارزیابی اهمیت آماری علت هشدار خوشه (کلاستر).
  • اجرای نظارت بر علت دوره‌های تکراری زمان برای تشخیص زودهنگام وقوع علت.

این نرم‌افزار همچنین می‌تواند برای مسائل مشابه در زمینه‌های دیگری مثل باستان‌شناسی، نجوم، گیاه‌شناسی، جرم‌شناسی، زیست‌شناسی، اقتصاد، مهندسی، جنگلداری، ژنتیک، جغرافیا، زمین‌شناسی، تاریخ، اعصاب یا جانورشناسی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع داده‌ها و روش‌ها

SaTScan از مدلی مبتنی بر پواسون استفاده می‌کند که در آن تعدادی از وقایع در یک منطقه جغرافیایی بر اساس یک جمعیت شناخته شده در معرض خطر، توزیع پواسون شده است؛ یک مدل برنولی با داده حادثه ۰٫۱ مانند موارد و کنترل‌ها؛ یک مدل جایگزینی فضا-زمان، با استفاده از تنها داده پرونده؛ یک مدل مرزی، برای داده طبقه‌بندی شده مرتب شده؛ یک مدل نمایشی برای داده‌های زمان بقا با یا بدون متغیرهای سانسورشده؛ یا یک مدل عادی برای انواع دیگری از اطلاعات پیوسته. داده‌ها ممکن است یا در سرشماری، کدپستی، کشور یا دیگر سطح جغرافیایی جمع شود یا اینکه ممکن است مختصات منحصر به فردی برای هر مشاهده وجود داشته باشد. SaTScan برای عدم تقارن فضایی اساسی جمعیت زمینه تنظیم می‌شود.

این نرم‌افزار همچنین می‌تواند برای هر تعداد متغیرهای دسته‌بندی شده‌ی ارائه شده از سوی کاربر، علاوه بر روندهای زمانی، برای خوشه‌های فضا-زمان شناخته شده و داده‌های از دست رفته تنظیم شود. ممکن است چندین مجموعه داده به صورت همزمان برای جستجوی خوشه‌هایی که یک یا چند مورد از آنها رخ می‌دهد، اسکن شود. 

منبع: وب‌سایت رسمی نرم‌افزار SaTScan

 مترجم و تهیه کننده: محبوبه پوریوسفی

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - نرم افزار SaTScan