بلوک بتنی اتوکلاو هوادار، Autoclave Aerated Concrete Block

بلوک بتنی اتوکلاو هوادار، Autoclave Aerated Concrete Block

بلوک بتنی اتوکلاو هوادار، Autoclave Aerated Concrete Block

بتن هوادار اتوکلاو شده (ACC) یا بتن گازی یکی از انواع خاص بتن سبک متخلخل است. این نوع بتن به علت وزن کم و خواص عایق حرارتی خود باعث کاهش وزن ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و بدین لحاظ کاربرد آن در سطح جهان در حال گسترش است.  چگالی این بلوک‌های سبک معمولاً بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است این بلوک بر بیشتر انواع بلوک‌های سبک وزن برتری دارد و ۲۵ درصد نسبت به مصالحی با چگالی مشابه، قوی‌تر است.

این بلوک‌ها به نام هبلکس نیز شناخته می‌شوند.

بلوک‌های ACC بلوک بتنی اتوکلاو هوادار هستند. این بلوک‌ها طی انجام واکنشی بین آلومینیوم،‌ آهک، سیمان و خاکستر بادی تولید می‌شوند. در طول این فرآیند، گاز هیدروژنی که خارج می‌شود، میلیون‌ها سلول هوای کوچک ایجاد می‌کند و در نتیجه ACC با یک ساختار سلولی قوی شکل می‌گیرد. این بلوک با فشار بخار بالای عمل آورنده در اتوکلاوها بیشتر تقویت می‌شود.

بلوک بتن گازی پس از ریختن در قالب‌های مخصوص به دو روش عمل‌آوری می‌شوند که بر اساس روش عمل‌آوری به همان نام معروف هستند:

  • اتوکلاو شده ACC
  • اتوکلاو نشده NACC

در روش اول به دلیل مصرف بالای انرژی، هزینه تمام شده تولید بالاتر بوده ولی در روش NACC هزینه‌ی مصرف انرژی و به طبع آن هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد. در این روش از طریق درجه حرارت خود مصالح در حین تولید و سیستم‌های گرمایشی سالن، تولید صورت می‌گیرد که نسبت به روش اتوکلاو شده ضمن حفظ کیفیت دارای هزینه تولید پایین‌تری است.

بلوک‌های بتنی هوادهی شده‌ی اتوکلاو در صنعت عمران جدید هستند. این بلوک‌ها کم کم جای آجرهای قرمز رایج را می‌گیرند.

منبع: سیویل ۸۰۸

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - بلوک بتنی اتوکلاو هوادار، Autoclave Aerated Concrete Block