دستور کار، Agenda

دستور کار، Agenda

دستور کار، Agenda

دستور کار عبارت است از ترتیب انجام کار با توجه به ترتیب و توالی، که به صورت مکتوب تدوین و بر اساس موازین خاصی برای اجرا به وسیله مقامات صالحه و در حدود وظایف، مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها به متصدیان ذی‌ربط ابلاغ شود. در واقع دستور کار خواسته کارفرما یا نماینده وی در مورد اجرای پیمان است که به پیمانکار اعلام می‌شود.

هر ابلاغی که از طرف مهندس مشاور یا کارفرما به منظور شروع عملیات اجرایی یا به منظور ابلاغ کار جدید صادر می‌شود، دستور کار نامیده می‌شود. معمولا دستور کار در چند نسخه تهیه و تنظیم می‌شود و می‌بایست توسط پیمانکار،پ مشاور و کارفرما تایید شود. هر دستور کاری می‌بایست دارای شماره باشد، به نحوی که این شماره ثبت دفتر اندیکاتور شود، همچنین تاریخ ابلاغ و موضوع دستور کار باید مشخص باشد.

دستور کار به عبارت دیگر یکی از اوراق اجرایی است که در حین انجام کار بین کارفرما و پیمانکار مبادله می‌شود و در برگیرنده کلیه تغییرات و مواردی که در نقشه و مشخصات فنی پیش‌بینی‌نشده است، مثلا در مورد عمق پی‌کنی و یا تغییر ابعاد آن با توجه به نقشه اجرایی و جنس وزن، مهندس ناظر می‌تواند دستور کار لازم را تهیه و توسط کارفرما به پیمانکار ابلاغ کند.

برخی مواقع مهندس ناظر و مهندس مجری نیاز دارند که در مورد برخی نکات از طراح پروژه به عنوان مثال طراح سازه راهنمایی‌هایی را دریافت کنند.

۱. ابهام در نقشه‌های ابلاغی به مهندس ناظر و مجری پروژه (عدم ارائه دیتیل، عدم مشخص کردن ابعاد، نوع و ...)

۲. تغییرات در اجرا و مغایرت با نقشه‌های مصوب

در اینگونه موارد مهندس ناظر و مهندس مجری نکاتی را که در مورد آنها راهنمایی می‌خواهند طی نامه‌ای به صورت شفاف اعلام می‌کنند تا در پاسخ آن نامه دستور کاری به مهندس ناظر و مهندس مجری اعلام می‌کنند.

دستور کار یکی از اسناد مهم در تبرئه محکومیت مهندس ناظر است.

دستور کار حاوی مطالب اجرایی است که توسط مهندس ناظر و طراح به مجری جهت انجام کار اجرایی ساختمان ابلاغ و تفهیم می‌شود.

دستور کار به منزله ابلاغیه مهندس ناظر و یا طراح به مالک و مجری ساختمان جهت چگونگی انجام عملیات ساختمانی در مراحل مختلف ساختمانی به خصوص تخریب، گودبرداری، نازک‌کاری و اجرای نما است.

در مرحله‌ای از اجرای ساختمان که ناظر یا طراح ضرورت احساس کنند، باید طی دستور کاری نحوه اجرای عملیات را به مالک و مجری ابلاغ کنند.

مجری و مالک مستلزم به اجرای این دستور کار در چهار نسخه که دو نسخه آن به مالک و مجری تعلق می‌گیرد و دو نسخه دیگر به عنوان سند ابلاغیه نزد ناظر و طراح باقی خواهد ماند.

توجه کنید که نامه حتما خطاب به مجری پروژه باشد و در پایان مجری این عبارت را قید کند:

دستور کار به شماره ... مورخ ... به اینجانب مجری شماره پرونده ... ابلاغ و تفهیم شد.

سپس مهر و امضا کند و اسم و تاریخ را با خط خود قید کند.

نحوه تقاضای ارائه‌ی دستور کار

مهندس مجری هم در هر مرحله که ابهامی را احساس کند می‌تواند از طراح و ناظر طی نامه‌ی کتبی، تقاضای دستور کار کند.

بهتر است دستور کار دست‌نویس باشد. چنانچه مالک و مجری از دریافت دستور کار استنکاف کردند، ناظر می‌تواند از طریق دفاتر الکترونیک دفترخانه‌های اسناد رسمی به آنها ابلاغ قضایی کند.

نکته مهم:

هر دستور کاری قبل از اجرا و یا بعد از اجرا احتیاج به صورتجلسه دارد و در واقع صورتجلسه، تایید دستور کار است. لذا دستور کار بدون صورتجلسه فاقد اعتبار است.

منبع: کتاب متره و برآورد ابنیه و نکات کاربردی پیمانکاری، مهندس مصطفی ثمریها

تهیه کننده: محبوبه پوریوسفی

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - دستور کار، Agenda