سندبلاست، Sandblast

سندبلاست، Sandblast

سندبلاست، Sandblast

فرآیند پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا را سندبلاست گویند.

«جنرال بنجامین تیلگمن» مخترع اولین دستگاه سندبلاست در جهان است.

ماده اصلی عملیات سندبلاست را ساینده‌ها تشکیل می‌دهند؛ ساینده‌ها مواد نسبتا یکنواخت و کوچکی از جنس شن و ماسه هستند که بسته به نوع سازه در اندازه سختی و شکل‌های هندسی متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. امروزه به دلیل پدیدار شدن بیماری ریوی سیلیکوزیس که از استنشاق طولانی گرد و غبار حاصل از شن و ماسه در بدن به وجود می‌آید از مواد جایگزین مانند سرباره آهن، سرباره مس، پوسته گردو و حتی در مواقعی از پوسته نارگیل استفاده می‌شود.

تجهیزات عملیات سندبلاست معمولا سه بخش اصلی کمپرسور هوا، دیگ سندبلاست و نازل سندبلاست را شامل می‌شود.

سندبلاست عمدتا برای رسیدن به دو هدف زیر صورت می‌گیرد:

  • تمیزی سطوح و زدودن آلودگی های چسبیده به سطح
  • ایجاد زبری در سطوح برای چسبندگی پوشش‌های اعمال‌شونده

کاربردهای سندبلاست

تمامی تاسیسات صنعتی جهت حفاظت در مقابل خوردگی ها و سایر عوامل تخریبی و فرسایشی به پوشش یا رنگ‌آمیزی نیاز دارندو برای اعمال پوشش‌ها و اجرای رنگ‌آمیزی باید سطح مورد نظر آماده‌سازی شود. بهترین روش آماده‌سازی سطح، سندبلاست است. آماده‌سازی سطوح یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین طول عمر پوشش‌هاست؛ تجربیات موجود نشان می‌دهند که در بسیاری از مواقع، هزینه صرف شده برای آماده‌سازی مناسب سطح، هزینه‌های سیکل کاری را کاهش داده است؛ دلایل مذکور علت کاربرد فراوان سندبلاست در صنعت است؛ این روش برای آماده‌سازی کلیه سازه‌های فلزی (فولاد، آهن، مس، برنج، آلومینیوم و ...)، بتن، شیشه، چوب و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد سندبلاست را میتوان برای پاکسازی و زنگ‌زدایی سازه‌های فلزی، سطوح داخلی و خارجی لولهها و مخازن در پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی، پتروشیمی‌ها، صنایع مادر، کارخانجات کاشی و سرامیک، کارخانجات صنایع تبدیلی، کارخانجات تولید سیمان و مجتمع فولاد و ذوب آهن و بسیاری از صنایع دیگر مشاهده کرد.

مواردی که باید در انتخاب نوع و درجه آماده‌سازی سطح (سندبلاست) مدنظر قرار گیرند بشرح ذیل هستند:

  • نوع سطح (آلیاژها، فولاد، پلیمر و...)
  • شرایط محیطی که سطح در معرض آن قرار دارد (درجه حرارت، رطوبت، محیط‌های دریایی)
  • شرایط سطحی که باید رنگ‌آمیزی شود (مسطح، قوسی، دارای شکل‌های هندسی)
  • عمر مفیدی که از یک سازه مدنظر است؛ زیرا برخی از روش‌های آماده‌سازی (سندبلاست) بسیار گران هستند.
  • سامانه یا سیکل پوششی که قرار است اعمال شود.
  • محدودیت‌های زمانی، اقتصادی و محیط زیستی

مزایای روش سندبلاست

  • سندبلاست برای طیف وسیعی از سطوح فلز، چوب، شیشه، بتن، آجر و سنگ قابل استفاده است به همین سبب روش سندبلاست به یک روش پرکاربرد و فراگیر تبدیل شده است.
  • در حال حاضر سندبلاست نه تنها زنگ‌زدایی و پرداخت کاری ورق را آسان کرده، بلکه اجرای آن قبل از مراحل برش باعث بهبود عملکرد در برش نیز می‌شود.
  • سندبلاست سریع‌ترین و با کیفیت‌ترین روش تمیزکاری است که مواد زائد و سخت سطوح را ازبین برده و آنها را برای رنگ‌آمیزی مجدد آماده می‌کند، همچنین با ایجاد پروفیل (زبری) بر روی سطوح باعث چسبندگی رنگ و بالا بردن طول عمر پوشش‌های اعمال‌شونده می‌شود.

منبع: شرکت میلاد فناوری سپهر

تهیه‌کننده: محبوبه پوریوسفی

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - سندبلاست، Sandblast