مهندس علیرضا افخمی

 مهندس علیرضا افخمی

مهندس علیرضا افخمی

علیرضا در سال ۱۳۵۴ در تهران متولد و دوره دبیرستان را در دبیرستان منتظری (قلهک) سپری کرد و در سال ۱۳۷۲ در رشته مهندسی عمران – عمران دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد. در آن زمان به تازگی کامپیوترهای شخصی (PC) وارد بازار شده بودند و او هم مثل بسیاری از دانشجویان تجربه کار با کامپیوتر را نداشت. از اواسط دوره لیسانس در دانشگاه شریف و پس از گذراندن کلاس برنامه‌نویسی FORTRAN 77 با نمره عالی، علاقمندی وی به برنامه‌نویسی موجب شد برای استفاده از امکانات بیشتر و ترسیمات گرافیکی به سراغ یادگیری زیان‌های برنامه‌نویسی GW Basic و سپس Quick Basic برود.

در اواخر دوره کارشناسی Visual Basic 3.0 (در ویندوز ۳٫۱) را فراگرفت و با کار مداوم، موفق به یادگیری برنامه‌نویسی تحت ویندوز شد. در سال ۱۳۷۶ علیرضا تحصیلات خود را در رشته مهندسی ژئوتکنیک (خاک و پی) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد و در سال ۱۳۷۷ با ارائه پایان‌نامه در زمینه "بررسی رفتار دیوارهای خاک مسلح در شرایط زلزله" فارغ التحصیل شد. علیرضا با شرکت‌های مشاور ژئوتکنیک متعددی در تهران به صورت مدیریت پروژه همکاری داشت و درسال ۱۳۸۶ به کانادا مهاجرت و هم اکنون ساکن شهر ونکوور است.

 سوابق کاری مهندسی ژئوتکنیک

 

علیرضا کار خود را با شرکت مهندسین مشاور ماندرو آغاز نمود. در ۶ ماه آخر کار در این شرکت وی بعنوان مهندس ناظر در پروژه توسعه حوزه نفتی پارس جنوبی (عسلویه) در دفتر فنی شرکت توتال کار می‌کرد. از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ وی بصورت پروژه‌ای با مرکز مطالعات ژئوتکنیک سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران همکاری داشت و مسئولیت مدیریت پروژه و تهیه گزارش بسیاری از پل‌ها، پارکینگ‌های طبقاتی و ساختمان‌های دولتی را بعهده داشته است. سپس وی به شرکت آزمون خاک پی ملحق شد و بعنوان مدیر پروژه تا پیش از مهاجرت به کانادا با این شرکت همکاری داشت.

 از جمله شرکتهای دیگر مشاور ژئوتکنیک در تهران که علیرضا با آنها همکاری پروژه‌ای یا ساعتی داشته می‌توان به شرکتهای پی خاک سنگ، پی سنگ، پی یاب، پی آب کاو، خاک واژه اشاره کرد.

 علیرضا در کانادا در شرکت‌های Horizon Engineering، EXP Services و Tetra Tech EBA بعنوان مهندس ژئوتکنیک کارکرده و هم اکنون به عنوان مهندس ارشد در شرکت EBA مشغول به کار است. علیرضا در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های عمرانی از ساختمان‌های مسکونی و تجاری تا پل‌ها، بزرگراه‌ها و مسیر قطارهای سریع السیر تجربه دارد.

 سوابق طراحی نرم افزار

 وی از سال ۱۳۷۶ برنامه‌های کوچکی برای محاسبات پی می‌نوشت و پس از چندی نرم‌افزار پی سنج و سپس پــایــه را طراحی کرد که در آن زمان تنها ظرفیت باربری (ترزاقی) و نشست پی‌ها را در بر میگرفت. نوشتن این نرم‌افزار انگیزه‌ای شد برای پی گیری جدی‌تر تولید نرم افزارهای مهندسی.

علیرضا در سال ۱۳۷۹ موفق به گذراندن آزمون بین‌المللی برنامه‌نویسی شد و مدرک “برنامه نویس حرفه‌ای مایکروسافت” را در زمینه پیاده‌سازی نرم‌افزارها توسط زبان‌های شیء گرا دریافت کرد. در همین زمان همکاری با شرکت مهندسی رایان سازه را جهت فروش نرم افزارهایش آغاز کرد. در سال ۱۳۸۱ علیرضا با تاسیس شرکت مهندسی ژرف‌اندیش سیستم پروژه‌های بزرگ نرم‌افزاری را برای ارگان‌های دولتی طراحی و پیاده سازی نمود؛ از آن جمله می‌توان به نرم افزارهای اداری برای وزارت پست و تلگراف و تلفن، و نرم افزار پرتال فرهنگی وزارت امور خارجه اشاره نمود. در این شرکت، علیرضا طراحی و تولید نرم افزار پردازشگر آزمایش‌های مکانیک خاک را با یک تیم ۴ نفره برنامه‌نویس آغاز کرد و پس از ۲ سال این نرم افزار آماده شد.

 در کنار نرم افزارهای مهندسی، علیرضا در تهیه نرم افزارهای زیر نیز شرکت داشته است:

  •  نرم افزار رژیم‌دهی پزشکی (برای آقای دکتر گودرزی)
  • ماجول طراحی چارت سازمانی هما (برای شرکت داده کاوان هوشمند)
  • نرم افزار چند رسانه‌ای سی دی جادوئی (برای دکتر احمد حلت)

با مهاجرت  به کانادا وی مدت حدود یکسال با شرکت Soilvision همکاری داشت و در سال ۲۰۰۸ شرکت Novo Tech Software را تاسیس نمود. این شرکت مجموعه نرم‌افزارهای متنوعی را در زمینه مهندسی ژئوتکنیک تولید کرده و هم اکنون صدها مشتری در بیش از ۵۰ کشور دنیا دارد. خط مشیء فکری علیرضا، پیاده‌سازی راه حل‌های متعدد در نرم افزارهای مهندسی ژئوتکنیک و استفاده از دانش روز مهندسی ژئوتکنیک در تلفیق با تکنولوژی روز برنامه‌نویسی می‌باشد. وی سمینارهای متعددی در خصوص معرفی نرم‌افزارهای مهندسی خود در “وزارت راه و ترابری ایران”، “سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران”، “سازمان مدیریت و بحران شهر تهران”، “سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ژئوتکنیک”، “انجمن مهندسان ژئوتکنیک مشهد”، “کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک کانادا (هلیفکس، تورنتو و مونترال)” و … داشته و مشغول گسترش فعالیت‌های تولید نرم‌افزارهای مهندسی خود است.

لینک وبسایت شخصی ایشان: http://afkhami.com

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - مهندس علیرضا افخمی