سیستم قالب بندی مدولار، Modular Formwork

سیستم قالب بندی مدولار، Modular Formwork

سیستم قالب بندی مدولار، Modular Formwork

وقتی از قالب فلزی بتن صحبت می‌کنيم از مضمون مدولار که "مطابق اندازه و مقياس" است فراتر رفته و با محصولاتی دارای تنوع و کاربردهاي بسيار درقالب بندی برای ساخت و ساز روبرو می‌شويم .به جرات می‌توان گفت درمسير رشد دانش و فناوری صنعت ساخت و ساز امروزه قالب فلزی و تجهيزات قالب‌بندی بتن جايگزين مناسبي برای چوب و تخته و ... شده است. هماهنگی ناشی از صلبيت بتن و قالب فلزی مدولار بشر را درادامه ساخت وساز نوين در سرتاسرجهان ياری می‌نمايد. 
اين قالب‌ها با ابعاد ثابت 1 و 1/5 و 2 متري درطول و ابعاد متغير 10 الی 50 سانتی در عرض و دردو نوع خم دوبل و تسمه‌ای جوشی در راستای يک هدف توليد می‌شوند.
از ساير تجهيزاتی که به عنوان مکمل و حامی اين قالب‌ها در برپايی سازه‌های مختلف مسکونی و پروژه‌های عمرانی به کار می‌روند نيز می‎توان در اين تعريف نام برد از قبيل:
  • انواع کنج‌ها يا گوشه‌ها (کنج بيرونی،کنج داخلی،کنج پخی،کنج ماهيچه‌ای، کنج صفر (نبشی پانچ‌شده)
  • انواع پشت‌بند و حمايت‌کننده (سولجر، قيدستون، پلتفرم، سکوی بتن‌ريزی، دوپيچ بزرگ و کوچک، لوله‌های داربستی، قيد (نگهدارنده ستون)
  • نواع داربست‌های ساختمانی (مثلثی، چکشی، ستاره‌ای)
  • انواع اتصالات که همه آنها در ابعاد و اندازه‌های متفاوت و با کاربردهای گسترده ساخته می‌شوند.
ساختارو روش توليد
همانگونه که از نامش پيداست از فلز ساخته می‌شود. فلز در اشکال گوناگونی چون ورق ، لوله و ميلگرد پس از طراحی اوليه درمعرض برش‌کاری، خم کاری، نورد، پرس‌کاری، ماشين کاری، مونتاژ و جوشکاری، رنگ‌کاری و آبکاری در اشکال گوناگون محصولاتی متفاوت را با عنوان "تجهيزات قالب‌بندی بتن" ارائه می‌دهد.
قالب‌های مدولار که قالب‌های همه کاره نيز ناميده می‌شوند بر اساس مدول‌های 5 سانتی‌متری (مضرب‌هاي عدد 5) طراحی و ساخته شده است. اين قالب‌ها که در ابعاد و اندازه‌های متنوعی توليد می‌شوند. بيشترين کاربرد را در قالب‌بندی سازه‌های بتنی دارند.
يک قالب مدولار از يک ورق رويه و چهار تسمه پانچ شده در لبه و تسمه‌های سخت‌کننده (تقويتی) تشکيل شده است. کليه قطعات از جنس فولاد ساختمانی می‌باشد. ورق رويه دارای ضخامت 3 ميليمتر است در قسمت‌های لازم به وسيله تسمه‌های سخت‌کننده تقويت شده است. اين تسمه‌ها علاوه بر ايفای نقش تقويت‌کننده ورق رويه، اتصال قطعات قالب‌ها به يکديگر و به پشت بندها را امکان پذير می‌کنند.
فواصل سوراخ هاي پانچ شده روی تسمه‌های چهار طرف هر قالب، طوری در نظر گرفته شده است که قالب‌هاي با ابعاد مختلف را می‌توان از هر جهت به يکديگر متصل نمود. شکل سوراخ‌ها و ابعاد آن‌ها طوری طراحی شده که استفاده از گوه يا کلمپس جهت اتصال به راحتی انجام می‌شود. قالب‌هاي مدولار در عرض‌های 10، 15، 20، 25، 30 ، 35، 40، 45 و 50 سانتي متر و طول‌های 100، 150 و 200 سانتی متر توليد می‌گردد. علاوه بر اين، قالب با مدول‌های متفاوت بر اساس سفارش کارفرما قابل ساخت خواهد بود. قالب‌های مدولار گروه تولیدی، صنعتی و بازرگانی پارسیان قالب دارای استحکام و دوام بالايی هستند، به طوری که يک قالب مدولار می‌تواند بيش ار يکصد و پنجاه بار مورد استفاده قرار گيرد.
کاربرد
ساخت قالب فلزی بتن با ابعاد مختلف و ضريب تغيير عرض به ميزان 5 سانتيمتر به کاربران و متصديان قالب‌بندی بتن در اجرای عمليات قالب‌بندی کمک شايانی می‌کند.
می‌توان با ترکيبی از قالب‌های مدولار و غيرمدولار و سايرتجهيزات قالب‌بندی بتن، درساخت و برپايی اجزای سازه‌ای شامل فونداسيون و شناژ، ستون چهارگوش و مدور، ديواربرشی، ديوار دوطرفه و يک‌طرفه، کف، سقف، تير و دال، بهره برد.
همچنين در ساخت ساير سازه‌های ساده و پيچيده و پروژه‌های عمرانی نيز می‌توان ازمجموعه به هم پيوسته‌ای از قالب‌ها و تجهيزات قالب‌بندی مدولار بتن استفاده کرد.
مزايا
  • ضمن اجرای سازه‌ها با استفاده از قالب فلزی می‌توان به سازه‌ای استوار و ايمن و زيبا دست يافت.
  • به لحاظ صلبيت و استحکام می‌توان از آنها به عنوان ابزار کاردائمی با عمر طولانی بهره گرفت.
  • افزايش سرعت کار قالب‌بندی  از ديگر مزايای کار با قالب‌های فلزی است.

+ منبع

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - سیستم قالب بندی مدولار، Modular Formwork