فیدیک (فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور)، FIDIC

فیدیک (فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور)، FIDIC

فیدیک (فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور)، FIDIC

فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور (International Federation of Consulting) در سال ۱۹۱۳ با مشارکت فرانسه و سویس و بلژیک تأسیس شد.

در حال حاضر ۷۵ انجمن ملی کشورهای مختلف بخش خصوصی در فیدیک عضویت دارند. این انجمن در تمام دنیا بعنوان مرجع تدوین کننده فرم‌های نمونه قرار داد برای کارهای مهندسی سیویل، ساختمانی و تاسیسات مکانیکی و برقی شناخته شده است.

از هر کشور فقط یک انجمن می‌تواند، به عضویت فیدیک درآید. شرکت‌هایی که در این انجمن‌های ملی عضویت دارند، به عنوان اعضای فیدیک تلقی شده و می‌توانند از مزایای آن از جمله قراردادن لگوی فیدیک در سربرگ‌های شرکت خود استفاده کنند.

فیدیک به وسیله هیأت مدیره ۹ نفره که همه ساله در مجمع عمومی سازمان‌های ملی مهندسان مشاور انتخاب می‌شوند، اداره می‌شود و رئیس هیأت مدیره آن به مدت ۲ سال انتخاب می‌شود.

عمده فعالیت‌های فیدیک را موضوعات فرهنگی، آموزشی (خدمات مدیریت شرکت‌های مهندسی)، تهیه قراردادها، آئین‌نامه‌های مربوط به خدمات مهندسی و همچنین توجه به مسائل و مسؤولیت اجتماعی نظیر شرافت حرفه‌ای، حفاظت از محیط زیست، مصرف بهینه انرژی و ... که منتج به طراحی و توسعه پایدار می‌گردد، تشکیل می‌دهد.

فیدیک همچنین طی سال‌های اخیر جهت آموزش جوانان اعضای فیدیک و آشنایی آنان با مسئولیت‌های اجتماعی جهانی شدن توسعه پایدار و هماهنگی و ارتقای سطح اطلاعات و ارتباطات فنی و حرفه‌ای، فعالیت‌های قابل توجهی را در سطح جهانی برنامه‌ریزی می‌کند.

در ایران نیز، جامعه مهندسان مشاور ایران، شاخه جوانان مدیریت حرفه ای، خدمات مهندسی را تشکیل داده است که با برقراری ارتباط با این برنامه های فیدیک، آموزش های حرفه ای را در این زمینه تشویق می کند.

چهار کتاب از این انجمن تحت عناوین زیر منتشر شده است:

  • کتاب قرمز (شرایط عمومی کارهای ساختمانی)، این کتاب برای اجرای کارهایی توصیه می‌شود که طراحی آنها توسط کارفرما یا نماینده وی (مهندسان مشاور) انجام شده است. در این قراردادها، پیمانکار طرح را مطابق با پیمان اجرا می‌کند.
  • کتاب زرد (شرایط عمومی طرح‌های طراحی و ساخت)، برای پروژه‌های برقی یا مکانیکی شامل کارهای طراحی، مهندسی و ساختمانی توصیه می‌شود.
  • کتاب نقره‌ای (شرایط عمومی برای پروژه‌های EPC و کلید گردان)، برای فرایند‌های تولید، نیروگاه، کارخانه تاسیساتی از این دست و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی مناسب است.
  • کتاب سبز (فرم مختصر قرارداد)، در این کتاب نمونه فرمهای قرار داد برای تمام کارهایی که از طریق مناقصه ارجاع می‌شوند، توصیه گردیده است.

لینک وبسایت رسمی فدراسیون بین المللی مهندسان مشاورhttp://fidic.org/

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - فیدیک (فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور)، FIDIC