میز لرزان، Earthquake Shaking Table

میز لرزان، Earthquake Shaking Table

میز لرزان، Earthquake Shaking Table

اصطلاح میز زلزله در مراکز تحقیقاتی مرتبط با زلزله و سازه، به میزهایی گفته می‌شود که امکان بنا کردن یک ساختمان در «مقیاس واقعی» بر روی میز زلزله وجود داشته و در زیر صفحه اصلی میز زلزله جک‌های هیدرولیکی قرار دارد که لرزش‌هایی مشابه لرزش‌های زمین، به میز و ساختمان واقع بر روی آن وارد می٬کنند.

این میزها امکان مشاهده رفتار دینامیکی سازه را برای محققین فراهم می‌کنند. مهم این است که تکانهای میز زلزله به نحوی باشد که حرکات زمین را در طول یک زلزله واقعی مشابه سازی کند.

در آزمایش مورخ ماه جولای ۲۰۰۹ قرار بر این بود که رفتار و میزان مقاومت ساختمان چوبی بررسی شود. اینکه در چه زمان و تحت چه زلزله‌ای فرو می ریزد‌؟ این آزمایش بزرگترین آزمایش بر روی یک ساختمان چوبی بود.

مرکز E-Defence در مجاورت شهر کوبه واقع شده و مرکزی است که بزرگترین میز زلزله‌ای دنیا در آن واقع شده و این امکان را برای محققین فراهم کرده تا بتوانند ساختمان‌های عظیمی را بر روی آن بنا کرده و سپس رفتار سازه‌ها را در طول زلزله بررسی کنند. نکته مهم این است که این میز امکان لرزش در سه جهت Y ،X و Z را دارا بوده و در ضمن ظرفیت جک‌های هیدرولیکی که نصب شده به حدی است که می‌توان ساختمان‌های مرتفع و با وزن زیاد را هم روی آن بنا کرد.

نکته‌ای که باید در این بحث به آن اشاره شود، گران بودن فوق‌العاده زیاد انجام این نمونه آزمایش‌ها است. در واقع ذهنیت اولیه بسیاری این است که، بخش اصلی بودجه مورد نیاز انجام چنین آزمایش‌هایی صرف ساختن «ساختمان و تخریب ساختمان» روی میز می‌شود؛ حال آنکه چنین چیزی صحیح نیست. بخش عمده بودجه مورد نیاز چنین آزمایش‌هایی، صرف آنالیز اطلاعات بدست آمده از لرزش میز زلزله می‌شود. در واقع تیم بزرگی از محققین باید مراحل ساخت سازه بر روی میز و اعمال زلزله به آن را طراحی نموده و کار اصلی آنها پس از لرزش میز آغاز می‌شود. آنالیز اطلاعات بدست آمده پروسه‌ای بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

فیلم

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - میز لرزان، Earthquake Shaking Table