سپتیک تانک، Septic Tank

سپتیک تانک، Septic Tank

سپتیک تانک، Septic Tank

مخزن بتنی در ساخت یک سپتیک تانک کاربرد دارد و امکان خروج ذرات جامد و معلق را به حداقل می‌رساند سپتیک تانک به شکل یک مخزن بتنی در زیر سطح زمین قرار می‌گیرد سپتیک تانک به صورت سپتیک تانک بتنی و سپتیک تانک پلی اتیلنی است.

سپتیک تانک یک راه ساده  موثر و البته کم هزینه برای تصفیه اولیه فاضلاب خانگی و مجتمع‌های مسکونی است که دارای یک مخزن بتنی بزرگ و دو لوله‌ی ورودی و خروجی است شکل ساخت لوله‌های سپتیک تانک به گونه‌ای است که امکان خروج ذرات جامد و معلق را به حداقل می‌رساند سپتیک تانک دقیقاً در زیر سطح زمین قرار می‌گیرد .

عملکرد سپتیک تانک
محتویات فاضلاب از طریق لوله‌های ورودی وارد مخزن بتنی می‌شود و این فاضلاب پس از ورود به مخزن به سه حالت جامد، مایع و گاز تقسیم می‌شوند. لایه‌ی زیرین یا همان لایه مواد ته‌نشین شده (لجن‌ها) هستند؛ لایه دیگر ذرات معلق هستند که سبک ترند و شامل روغن و چربی‌ها و صابون‌ها و دیگر پساب‌های ناشی از استحمام‌اند.

اولین مرحله فرآیند تصفیه همان ته نشینی جامدات است به دلیل عدم وجود اکسیژن در مخزن سپتیک تانک باکتری‌های آنائروبیک شروع به فعالیت می‌کنند و املاح موجود را به نمک‌های آلی و گازهایی چون هیدروژن و متان تبدیل می‌کنند؛ برای جلوگیری از بوی بد ناشی از این پساب‌ها روی مخزن سپتیک تانک درپوشی می‌گذارند، هر چند سال يك بار بايد قسمتی از لجن‌های آن را با پمپ كردن از سپتيك تانک خارج نمود.

با ته نشينی لجن فقط مايع فاضلاب باقی می‌ماند كه تا حدود ٧٠ درصد مواد آلی آن حذف شده‌اند همزمان و متناوب با تجزیه لجن در مخزن بتنی گاز تولید می‌شود که به صورت حباب‌های ریز به سوی سطح مایع صعود می‌نماید. گازهای مزبور در حین برخورد به فاضلاب وارده، مولکول‌های گاز را با موجودات ریز که عامل اصلی عملیات تجزیه‌اند جذب می‌کنند. ذرات مزبور در سطح مایع تجمع یافته و به تدریج آن را سنگین و ضخیم می‌کند تا آنجا که کف مذکور در اثر افزایش وزن اندکی زیر سطح مایع قرار می‌گیرد. گسترش لایه‌های شناور گاهی به میزانی است که سطح زیرین آن حتی تا درون فاضلاب اصلی نیز ادامه می‌یابد.

پیدایش این وضع معمولاً همزمان با افزایش لجن در کف مخزن است و نتیجتاً گذرگاه فاضلاب در داخل مخزن آنقدر کوچک می‌شود که فرصت کافی برای ته نشین شدن مواد معلق فاضلاب تازه تخلیه شده باقی نمی‌ماند و در نتیجه در پساب مخزن بتنی مقدار قابل توجهی مواد شناور مشاهده خواهد شد. اشکال مزبور را می‌توان با تخلیه و نظافت منظم مخزن بتنی برطرف کرد.

در حقیقت و با توجه به تعاریف فوق، سپتیک تانک حوض ته‌نشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در جریان است لذا مواد معلق ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با کمک باکتری‌های بی هوازی هضم می‌شود، و در نتیجه تبدیل به مواد آبکی و گازی شکل می‌گردد و از حوض خارج می‌شود لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته می‌شود، بطوریکه تخلیه لجن حداکثر یک بار درسال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به خالی کردن پیدا می‌کند.

نکته مهمی که باید حتماٌ رعایت شود این است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از آن خارج می‌شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که وارد سپتیک تانک می‌شود. پساب‌های باقیمانده از این فعل و انفعالات به صورت پساب‌هایی در می‌آیند که برای محیط زیست بسیار مضر و عامل بیماری‌های خطرناکی هستند بنابرین هرگز نباید این پساب‌ها مستقیماً جذب آبهای زیرزمینی و منابع آب جاری شوند از این رو باید این مایع از مخزن بتنی خارج شده و وارد حوضچه‌های کلر زنی و بعد از آن دفع گردد.

انواع سپتیک تانک
مخازن سپتیک تانک به صورت سپتیک تانک بتنی، آجری و سپتیک تانک پلی اتیلنی ساخته می‌شود.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - سپتیک تانک، Septic Tank