دکتر مهدی قالیبافیان، Mahdi Ghalibafian

دکتر مهدی قالیبافیان، Mahdi Ghalibafian

دکتر مهدی قالیبافیان، Mahdi Ghalibafian

مهدی قالیبافیان در سال ۱۳۱۴ در تبریز متولد شد. پس از کسب رتبه اول در بین تمام فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی در سال ۱۳۳۸، در بهمن ماه سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل عازم فرانسه گشت.

در تیر ماه ۱۳۴۳. ش از هر دو تز دکترای خود با درجه بسیار ممتاز دفاع نمود و در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴. ش پس از اخذ درجه دکتری خود به ایران بازگشت. از آن پس به تدریس در گروه مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران پرداخت؛ وی از استادان پیشکسوت ساختمان خصوصا طراحی سازه های بتن آرمه در کشور بود که 40 سال از عمر پربرکت خود را به تدریس در دانشگاه تهران گذراند. زنده یاد دکتر قالیبافیان همزمان با کار تدریس در دانشگاه، در خارج از دانشگاه، در دوره های بازآموزی مهندسان شاغل نیز تدریس کرده و به عنوان مهندس مشاور، به کار مشاوره فنی، طراحی ساختمان ها به ویژه ساختمان های صنعتی سنگین،کنترل طرح های سازه ساختمان های بلند و سازه های خاص و تهیه طرح های بهسازی ساختمان های آسیب دیده اشتغال داشت. در سال 1384، از طرف گروه مهندسی فرهنگستان علوم به عنوان مهندس برجسته شاخه مهندسی عمران برگزیده شد و در مراسم بزرگداشت روز مهندسی به دریافت لوح از فرهنگستان مفتخر شد.

در سال ۱۳۸۴ کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران وی را به عنوان مهندس برجسته معرفی نمود.

 از آن مرحوم حدود 18 کتاب و نشریه به زبان فارسی، دو کتاب به زبان فرانسه، 8 جزوه درسی، بیش از 80 مقاله به زبان فارسی، یک مقاله به زبان فرانسه و دو مقاله به زبان انگلیسی درباره طرح، محاسبه، اجرا و بهسازی ساختمانها به رشته تحریر به یادگار مانده است. مرحوم قالیبافیان ضمن ایراد بیش از 70 سخنرانی در مجامع مختلف در تهیه بیش از 50 مدرک فنی رسمی کشور مشارکت فعال داشته که از جمله آنها، 13 استاندارد ملی در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، 19 نشریه از نشریات فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از جمله آئین نامه بتن ایران «آبا» (متن اول و متن تجدیدنظر شده )،10 مبحث ازمباحث مقررات ملی ساختمانی کشور در وزارت مسکن و شهرسازی، یک استاندارد مهارت و یک جزوه آموزشی در چارچوب صندوق کارآموزی، آیین نامه طرح و محاسبه پل ها در برابر زلزله برای شهرداری تهران، پنج نشریه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از جمله استاندارد 519 (حداقل بار وارد بر ساختمان ها) و استاندارد 2800 (آئین نامه طرح ساختمان ها در برابر زلزله) (متن اول ومتن تجدید نظر شده) است. دکتر قالیبافیان همچنین تا زمان فوت به عنوان عضو «کمیته دائمی بازنگری آئین نامه طرح ساختمان ها در برابر زلزله »، «کمیته تدوین آئین نامه بتن ایران» و «شورای تدوین مقررات ملی ساختمان» فعالیت داشت.
وی همچنین به عنوان داور، بررسی و اظهار نظر درباره دهها طرح پژوهشی و مقاله علمی و فنی ارسال شده از دانشکده های مهندسی، سازمانهای پژوهشی و نشریه های تخصصی را به عهده داشته و ویرایش فنی - نگارشی چندین کتاب، تالیف یا ترجمه، را به انجام رساند. دکتر قالیبافیان همچنین از اعضای موسس و پایه گذار انجمن ها و تشکل های متعدد مهندسی از جمله انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان (سال 1348) (رئیس انجمن ازسال 1356تا 1358 و از سال 1369 تا 1373)،انجمن مهندسان ژئوتکنیک ایران (انجمن مکانیک خاک و مهندسی پی ایران ) (سال 1351)،کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران(سال 1369)،انجمن بتن ایران (سال 1379) و عضو تشکل های مختلف همچون کمیته بین المللی بتن (فدراسیون بین المللی بتن فعلی) (از سال 1963)،کانون مهندسین ایران از سال 1354 تا سال 1357، جامعه مهندسان مشاور ایران (از سال 1357)، کمیته ملی سدهای بزرگ ایران (از سال 1362 دو دوره)، انجمن بین المللی مهندسی پل و سازه iabse (از سال 1992)، نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات (از بدو تاسیس، سال 1354 تا 1357)، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران (از بدو تاسیس، سال 1372). (عضو هیئت مدیره دوره های آزمایشی، اول و دوم) و عضو اولین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران (از بدو تاسیس) و انجمن مدیران فنی و اجرائی بود

استاد در طی چند دهه در تدوین استانداردها و آئین‌نامه‌های ملی ایران مشارکتی مؤثر داشت. مشارکت در تدوین ۱۳ استاندارد ملی در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، ۱۹ نشریه از نشریات فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از جمله آئین‌نامه بتن ایران (آبا)، ۱۰ مبحث از مباحث مقررات ملی ساختمان و استاندارد مهارت و یک جزوه آموزشی در چارچوب صندوق کارآموزی و آئین‌نامه طرح و محاسبه پلها در برابر زلزله و ۵ نشریه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و آئین‌نامه ۲۸۰۰ طراحی ساختمان در برابر زلزله و ده‌ها طرح و پژوهش و مقاله علمی و فنی از جمله فعالیت‌های دیگر او بوده است. تألیف و ترجمه ۱۸ جلد کتاب و نشریه به زبان فارسی، ۲ کتاب به زبان فرانسه، ۸۸ جزوه درسی و تألیف بیش از ۸۰۰ مقاله به زبانهای فارسی، انگلیسی و فرانسه در کارنامه علمی او ثبت شده است. علاوه بر این سخنرانی‌های بسیاری در سمینارهای علمی ارائه کرده است.

دکتر مهدی قالیبافیان همکاری سازنده و مؤثری با انجمن‌های علمی و مهندسی داخل و خارج از ایران داشت و در تأسیس بسیاری از آنها عضو هیئت مؤسس بود، که از آن جمله است: انجمن مهندسان محاسب ساختمان (۱۳۴۸)، انجمن مهندسان ژئو تکنیک ایران، انجمن مکانیک خاک و مهندسی پی ایران (۱۳۵۱)، کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و انجمن بتن ایران (۱۳۷۹۹). در تشکل‌های دیگری نیز بعنوان عضو فعال شرکت داشته است، مانند: کمیته بین الملی بتن CEB سابق و فدراسیون بین‌المللی بتن FIB فعلی (از سال ۱۹۶۳)، کانون مهندسین ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران و رئیس جامعه درسالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹۹، کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، انجمن بین‌الملی مهندسی پل و سازه IBSE از سال ۱۹۹۲ و عضویت در نظام مهندسی ساختمان و تأسیسات (از بدو تأسیس) و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران (از بدو تأسیس) و عضویت در اولین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران و انجمن مدیران فنی و حرفه‌ای.

مهدی قالیبافیان در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

ازجمله آثار ایشان؛ "دستورالعمل طرح، محاسبه و تهیه نقشه های اجرایی سازه ساختمان‌ها جلد دوم سازه های فولادی"، "ضعفها و اشکالات ساختمان های بتنی در حال اجرا"و ... هستند.

 

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - دکتر مهدی قالیبافیان، Mahdi Ghalibafian