استاد آرک مگردیچیان

استاد آرک مگردیچیان

استاد آرک مگردیچیان

مهندس آرک مگردیچیان در مهرماه 1306 ش (اول اکتبر 1927 م.) در محله عزیزخان (کوچه پاریس) تهران به دنیا آمد. او کوچک ترین فرزند خانواده بود. سال‌های نخستین تحصیل او همزمان شد با انحلال و تعطیل مدارس ارمنی کشور در دوران حکومت رضا شاه که شش سال (1315-1322 ش) به درازا کشید و به محرومیت کودکان و نوجوانان ارمنی از آموختن زبان مادری و آشنایی با فرهنگ ملی و قومی خود منجر شد.

آرک مگردیچیان نیز با محرومیت از تحصیل در مدارس ارمنی، تحصیل ابتدایی را در دبستان مهر و تحصیل متوسطه را در دبیرستان های فیروزبهرام و البرز گذراند.
وی پس از پایان دبیرستان به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1330 ش دوره دانشکده فنی را با رتبه اول و احراز درجه فوق لیسانس به پایان رساند و به دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه ایلینویز آمریکا نایل شد.
مهندس آرک مگردیجیان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ایلینویز را نیز در رشته مهندسی سازه با رتبه ممتاز گذراند. وی پس از بازگشت به ایران به تدریس و تحقیق در دانشگاه مشغول شد.
آرک مگردیچیان را می‌توان نخستین بنیانگذار درس بارگذاری و طراحی سازه‌های فولادی به شیوه نوین در ایران شمرد که سال‌ها تدریس آن را در دانشگاه‌های تهران، دانشکده پلی تکنیک (امیرکبیرکنونی) و دانشکده فنی تبریز به عهده داشته است.

ایشان از مؤسسان انجمن‌های مهندسی زلزله و مهندسی سازه‌های فولادی بود و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان «طرح و اجرای ساختمانهای فولادی» نخستین بار توسط ایشان تدوین شد. 

او وقت خود را مصروف پژوهش‌های علمی و نگارش مقالات و کتاب‌ها می‌کرد. کتاب های "دینامیک سازه‌ها و مهندسی زلزله"، "طرح و محاسبات ایستایی شامل اتصالات مفصلی، پرچی پیچی‌و جوشی"، "طرح و محاسبات ایستایی: مبانی محاسباتی"، "طرح و محاسبات ایستائی: طرح و محاسبه ساختمانهای فلزی " و "دینامیک سازه‌ها و مهندسی زلزله" و ... ثمره پژوهش‌ها و تماس روزآمد او با علوم و فناوری وقت و علاقه ذاتی او به انتقال دانش خود به نسل جوان کشور بوده است.
مهندس آرک مگردیچیان از سال 1348 به عضویت هیئت علمی دانشگاه پلی تکنیک تهران در آمد. وی در کنار فعالیت‌های دانشگاهی در پیشرفت مهندسی کشور سهم بسزایی داشته است. زمینه‌های زیراز مهم‌ترین آنهاست:
1- ریاست گروه تألیف و تحقیق آیین نامه 519 (نخستین آیین نامه بارگذاری در ایران).
2- عضو هیئت موسس انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان.
3- ریاست انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان.
4- عضو شورای تدوین مبحث دهم مقررات ملی ساختمان.
5- تدوین مبحث دهم مقررات ملی ساختمان؛ چاپ اول.
6- طراحی و محاسبات انواع سازه های بلند.
7- طراحی و محاسبات مخازن.
8- تهیه و تدوین روش های طراحی و محاسبات مخازن و دیگر سازه ها.
9- طراحی سازه های صنعتی خاص مانند دریچه های سدها، دکل های ماکرو ویو و غیره.
10- همکاری در تدوین استاندارد های بخش ساختمان.
مهندس آرک مگردیچیان پس از سال‌ها حضور مؤثر در عرصه مهندسی کشور، در سال 1360 ش به آمریکا رفت و در لوس آنجلس اقامت گزید. اما ارتباط او با همکاران و دانشجویانش همچنان برقرار ماند. وی در آمریکا با تقاضای همکاران گذشته دست به تدوین مبحث دهم مقررات ملی ساختمان زد؛ از آن پس بارها به دعوت مقامات دانشگاهی برای شرکت در همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی به تهران باز گشت و ثمره مطالعات خود را در اختیار مهندسان و مشتاقان قرار داد. مهندس آرک مگردیچیان روز 12 مرداد 1393ش (3 اوت 2014 م) پس از یک دوره درازمدت بیماری در لوس آنجلس در گذشت.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - استاد آرک مگردیچیان