سیمان زیستی (خود ترمیمی)، Biocement

سیمان زیستی (خود ترمیمی)، Biocement

سیمان زیستی (خود ترمیمی)، Biocement

سه سال پیش خبر رسید که یک تیم هلندی نوعی سیمان بیولوژیکی ساخته‌اند که می‌تواند ترک‌های خود را ترمیم کند. آنها اعلام کردند برای استفاده از این سیمان در ساخت و سازهای واقعی دست کم به سه سال زمان نیاز دارند و حالا وقت آن رسیده که نگاهی به کاربرد این ماده در جهان حقیقی کنیم.
این سیمان حاصل همکاری دو دانشمند به نام‌های اریک اشلنجن و هنک جانکرز است و نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی و با رونمایی از «سیمان زیستی» یا «biocement» خبرساز شدند.

سیمان سنتی را با باکتری و کپسول‌هایی از لاکتات کلسیم ترکیب می‌کنند. زمانی که یک ترک در بافت سیمانی شکل می‌گیرد آب به داخل آن سازه نفوذ کرده و باکتری‌ها را «فعال» می‌کند و آن باکتری‌ها هم لاکتات کلسیم را می‌خورند. با این کار کلسیت تولید می‌شود (که یکی از مواد تشکیل‌دهنده آهک است) و با انباشته شدن آن روی هم فضای خالی ایجاد شده میان لبه‌های ترک پر می‌شوند.

در سال ۲۰۱۲، این پروژه همچنان در مرحله تست به سر می‌برد و پس از سه سال امکان عملیاتی‌سازی آن در جهان واقعی فراهم شد. جانکرز و همکارش از این ترکیب در یک ساختمان واقعی استفاده کردند (ایستگاه حفاظت از محیط زیست در نزدیکی یک دریاچه) و کارایی آن را به صورت عملی نشان دادند.

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - سیمان زیستی (خود ترمیمی)، Biocement