رم کولهاس، Rem Koolhaas

رم کولهاس، Rem Koolhaas

رم کولهاس، Rem Koolhaas

رم کولهاس در سال ۱۹۴۴ در شهر روتردام هلند به دنیا آمد. ابتدا روزنامه نگار و نویسنده ی نمایشنامه های رادیو و تلویزیونی بود. سپس از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ در مدرسه معماری AA لندن تحصیل کرد. مقاله ی دیوار برلین به مثابه ی معماری (۱۹۷۰) و مهاجرت و یا زندانیان داوطلبانه ی معماری (۱۹۷۲) حاصل تفکر او در آن مدرسه است. در سال ۱۹۷۲ بورس پژوهشی مؤسسه هارکنس را جهت تحقیق در آمریکا دریافت کرد و در دانشگاه کرنل، زیر نظر اسوالدماتیاس اونگرس به پژوهش در معماری پرداخت. سپس به عنوان محقق مدعو به مؤسسه مطالعات معماری و شهر (IAUS) در نیویورک- که پپیتر آیزنمن مؤسس آن بود- دعوت شد. در نیویورک کتاب "نیویورک تب دار"، بیانیه ای معطوف به گذشته ای برای مانهاتن را در سال ۱۹۷۸ منتشر کرد.
کولهاس در سال ۱۹۷۵ دفتر معماری کلانشهر (OMA) را با الیا و زئوس انکلیش و مادلون ویزندروپ در لندن تأسیس کرد و از آن هنگام پروژه های معماری و برنامه ریزی و طراحی شهری متعددی را انجام داده است.

او در سال ۱۹۹۵ به همراه بروس مائو- طرح گرافیک – کتاب S,M,L,MX را منتشر کرد، کتابی که کارهای OMA و کولهاس را در زمینه های جامعه ی امروز، ساختمان و توسعه ی شهر ارائه می کرد.

کارهای دفتری او، جایزه های بین المللی متعددی را دریافت کرده اند که از آن جمله می توان به جایزه پرایتزکر در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد. همچنین موزه ی هنر مدرن نیویورک (OMA) در سال ۱۹۹۵ نمایشگاهی با عنوان رم کولهاس و جایگاه معماری عمومی برگزار کرد. رم کولهاس در سال ۱۹۹۹ شرکت OMA را تأسیس کرد، که به حوزه های بین رشته ای، به ویژه تحقیق در مورد معماری و جامعه می پردازد. نام OMA از قرینه ی AMO بدست آمده و در پروژه های مشترک به صورت AMOMA با همدیگر ترکیب می شوند. آخرین دستاوردهای AMOMA در نمایشگاه Content که در سال ۲۰۰۴ در گالری ملی برلین برپا شد- ارائه شد و در قالب کتابی به همین نام منتشر شده است.

گالری تصاویر

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - رم کولهاس، Rem Koolhaas