لئو مینگ پی، I. M. Pei

لئو مینگ پی، I. M. Pei

لئو مینگ پی، I. M. Pei

Ieoh Ming Pei ملقب به ای. ام. پی در سال ۱۹۱۷ در چین متولد شد. پدر او یک بانک‌دار سرشناس بود. وی در سن ۱۷ سالگی به آمریکا آمد و به تحصیل مشغول شد. در سال ۱۹۴۰ با مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه ام آی تی فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۹۴۲ در مدرسه طراحی هاروارد نام نویسی کرد و زیر نظر والتر گروپیوس به مطالعات خود ادامه داد. در زمان گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در هاروارد به دلیل استعداد زیاد در کنار اساتید دیگر به عنوان دستیار به تدریس می‌پرداخت.

در سال ۱۹۴۸ ویلیام زیکدفورد برای کار در شرکت knapp&webb  از او دعوت کرد. در ۱۹۵۱ با استفاده از بورس گردشگری دانشگاه هاروارد به کشورهای انگلستان، ایتالیا و یونان سفر کرد.

Pei در سال ۱۹۵۵ شرکت خود را به نام دفتر pei  و شرکا تاسیس کرد. دفتر او در حال حاضر در شهر بستون واقع شده است. وی با طرح خود برای مرکز تحقیقات هواشناسی در کلورادو پا به دنیای طراحان بزرگ گذاشت و با طرح گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی به شهرت رسید.

کارهای او شامل طراحی کلیسا، بیمارستان، ساختمان‌های شهری، مدرسه، کتابخانه و تعداد زیادی موزه است. البته در میان کارهای او می‌توان چند برج مانند برج بانک چین در هنگ کونگ را نام برد.

در حال حاضر مشغول به طراحی موزه هنر اسلامی در دوحه قطر می باشد. Pei در دوران کاری خود جوایز زیادی را بدست آورد که از آن جمله می‌توان به جایزه پریتزکر در سال ۱۹۸۳ و جایزه AIA و مدال شوالیه از فرانسه و… اشاره کرد.

وی دارای دکترای افتخاری از بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا است و در بسیاری از گروه‌های هنری دنیا به عنوان عضو ثابت یا افتخاری حضور دارد.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - لئو مینگ پی، I. M. Pei