آی وی‌وی، Ai Weiwei

آی وی‌وی، Ai Weiwei

آی وی‌وی، Ai Weiwei

(متولد ۱۸ مه ۱۹۵۷) هنرمند معاصر، مجسمه‌ساز، معمار، عکاس، فیلم‌بردار و منتقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهل چین می‌باشد. وی به عنوان یک فعال سیاسی، به شدت و آشکارا به انتقاد و مخالفت از موضع دولت چین در حیطهٔ دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است. آی وی‌وی یکی از سرسخت‌ترین منتقدان دولت چین در بحث حقوق بشر محسوب می‌شود.

پدرش  شاعر معروفی بود که مشاور فرهنگی ماو تسه تونگ بود، اما در سال ۱۹۵۸، با شروع جنبش ضد روشن فکری در چین، به همراه خانواده اش به اردوگاه کار اجباری در لونگ تبعید شد.

آثار آی وی وی هنرمند پاپ معاصر چینی ـ که در راستای همکاریش با معماران سوییسی دفتر معماری هرتزوگ و دمرون در جایگاه مشاور هنری در طراحی استادیوم ملی پکن، معروف به لانه ی پرنده به منظور المپیک ۲۰۰۸ به چهره ای بین المللی بدل شد و امسال نیز در طراحی پاویون گالری سرپنتین لندن با این دفتر معماری همکاری داشت ـ تبلور کامل آنچه پیش آمد است. آی به عنوان هنرمندی ناراضی و تندخو، برآمده از جامعه ای که مصرف در آن به حد اعلای خود رسیده است و خطوط مونتاژش تمام بازارهای جهانی را به سیطره ی خود درآورده است بر آن است تا درامتداد ره یافت پدرانِ معنوی اش در هنر پاپ آگاهی و ادراک ما را نسبت به این زیست جهان دستکاری کند. اشاره ای موجز بر چندی از آثار وی گواهی است بر این مدعا.
 آی وی وی سلسله کوزه های ستنی و دست ساخت چینی را از متن متعارف خود بیرون کشیده شده و با حکاکی لوگوی به شدت محبوب و عمومیت یافته ی کوکاکولا بر بر بدنه ی آن، در اولین گام شی را از معانی قبلی اش می پیراید و در نهایت نفس دلالت گرش را نمایان می کند. این استعاره شعار مشهور مارشال مک لوهان ـ رسانه همانا پیام است ـ را برای بیننده تداعی کرده و دوشانیسم حاکم بر پاپ آرت که به اصل راهبر رئالسیم مدرن بدل شد را باز تفسیر می کند.
دل مشغولی های آی وی وی در مورد روایت هایی مانند فرهنگ، تاریخ، سیاست و... او را به سمت ایده ی سرهای زودیاک سوق داد. سرهای نمادین زودیاک در خاطره ی جمعی مردم چین یادآور حادثه ی دردناک چپاول دول انگلیس و فرانسه در اواسط قرن نوزدهم اند. این سرها در پکن در دوران حکومت خاندان چینگ در باغی نگه داری می شدند. اما پس از حمله به این سرزمین شش قطعه از آنها از بین رفت.  آی وی وی شش قطعه ی مفقود شده را از نو و از خود ساخت و باقی را از روی تصاویر بازسازی کرد و این مجسمه ها را در میادین بزرگ، شهرهای بزرگ جهان به منظور جهانی کردن فرهنگ بومی چین به اجرا درآورد، این قطعه ها هر چند در ابعاد اغراق شده نسبت به مدل اصلی ساخته شده اند، اما هم چنان مخاطب را با تاریخ، فرهنگ، سیاست درگیر کرده و سلطه ی امپریالیسم غربی را بر او بازنمایی می کند.

آی وی‌وی در سال ۱۹۷۸ برای تحصیل رشته سینما در مدرسه فیلم پکن  ثبت نام کرد، اما دو سال بعد ادامه تحصیل در این رشته را رها  کرد.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - آی وی‌وی، Ai Weiwei