مقاله تحلیلی: چگونه هزینه ‌های ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه هزینه ‌های ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

یکی از سه نیاز مهم بشر، یک سرپناه است که ایمنی لازم را برای زندگی افراد فراهم می‌کند. ساخت هر سازه‌ای بسیار پرهزینه است مگر اینکه اقداماتی برای کنترل هزینه‌ها صورت گیرد؛ بنابراین ضروری است که به‌طور مرتب هزینه‌ها از فاز ایده تا ساخت بررسی و کنترل شوند. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در کاهش هزینه‌های ساخت اثرگذار هستند.

۱- برنامه‌ریزی

اگر در برنامه‌ریزی با شکست مواجه شوید در حقیقت برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌اید. برنامه‌ریزی ساخت هر سازه‌ای باید واقع‌گرایانه باشد تا همه هزینه‌های ساخت را شامل شود. برنامه‌ریزی ساخت اطلاعات مهمی که برای کنترل هزینه‌ها و تحویل پروژه در محدوده بودجه تعیین‌شده نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. به همین دلیل هر چه زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی صرف کنید، پول کمتری در پروژه صرف می‌شود.

۲- درگیر کردن متخصصان از فاز ابتدایی یا فاز انتهایی

بسته به ماهیت و اندازه پروژه ممکن است تعداد کمی از متخصصان یا تعداد بیشتری از آن‌ها لازم باشد در همه مراحل درگیر باشند. در ادامه برخی از این متخصصان معرفی می‌شوند:

  • معمار: معمار فردی است که آنچه در ذهن دارید را به یک طرح فیزیکی تبدیل می‌کند. در حقیقت معمار با طراحی و نظارت بر کارها کمک می‌کند تا فرآیند تحقق بخشیدن رؤیای خود را مدیریت کنید.
  • مهندس سازه: مهندس سازه با ارائه توصیه‌های تخصصی و طرح سازه‌ای به اجرای طرح معماری کمک می‌کند. در حقیقت مهندس سازه، مقاومت ساختمان را در برابر بارهای مرده و زنده بررسی می‌کند. یکی از دغدغه‌های مهم مهندسان سازه بررسی پایداری و مقاومت ساختمان در طول زمان و عدم فروپاشی آن است.
  • مترور: مترور در حقیقت طرح سازه و معماری را با تعیین مقدار مصالح موردنیاز و تخمین هزینه آیتم‌های مختلف به پول یا هزینه تبدیل می‌کند. علاوه بر این مترور بودجه پروژه را تعیین می‌کند و ازاین‌رو می‌توان اطمینان حاصل کرد که همه هزینه‌ها به‌درستی نظارت و مدیریت می‌شوند.
  • سازنده: این فرد مسئول بخش برپایی سازه است و درواقع طرح معماری، سازه و تأسیسات را به یک ساختار فیزیکی تبدیل می‌کند.
  • مدیر پروژه: این فرد که بعضاً از سوی کارفرما تعیین می‌شود به مدیریت هزینه‌ها، زمان و کیفیت پروژه طبق برنامه تعیین‌شده می‌پردازد. این برنامه در حقیقت یک سند دقیق از کلیه فعالیت‌های پروژه از ابتدا تا انتها است.

۳- تعیین محدوده مالی

یکی از روش‌های مدیریت هزینه این است که قبل از شروع پروژه یک هزینه مقرون‌به‌صرفه در ذهن داشته باشید. بهتر است که هنگام ارائه ایده به معمار در خصوص محدودیت‌های مالی هم صحبت کنید تا از صرف زمان برای طرح‌های پیچیده غیرضروری جلوگیری شود. از مزیت‌های دیگر این کار این است که معمار می‌تواند فوراً از یک مترور برای بررسی هزینه‌های طرح موردنظر کمک بگیرد. بنابراین کارفرما می‌تواند درصورتی‌که هزینه‌های از بودجه موردنظر فراتر رفته باشد، اقدام به تأمین منابع مالی بیشتر یا کاهش کیفیت مصالح ساخت کند. کاهش کیفیت مصالح به معنای نادیده گرفتن حداقل استانداردها نیست بلکه هدف جایگزینی است به‌طور مثال می‌توان به‌جای کاشی‌های مرمر از کاشی‌های شیشه‌ای استفاده کرد. کاهش کیفیت نباید به ساخت‌وساز آسیبی وارد کند به‌طور مثال شما نمی‌توانید به دلیلی کمبود بودجه کاشی‌های حمام را حذف و به‌جای از آن ملات سیمان استفاده کنید.

۴- جلوگیری از هزینه‌های اضافی ناشی از تغییرات

مطلع هستید که همه تغییرات مستلزم صرف هزینه نیستند. درواقع تغییراتی هم وجود دارد که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند. بهتر است در فاز ساخت از تغییراتی که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوند، خودداری کنید.

۵- استخدام یک پیمانکار دارای صلاحیت

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر موفقیت پروژه‌های ساخت، استخدام یک پیمانکار دارای صلاحیت است. از پیمانکاران باتجربه یا پیمانکاران شناخته‌شده دعوت کنید که در مناقصه شرکت کنند. این پیمانکاران با توجه به تجربه‌ای که دارند می‌توانند کارها را سریع‌تر انجام دهند و پروژه را در محدوده بودجه و زمان مصوب تحویل دهند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
نا برابری قیمت ایتم در فهرست بهای جدید و قدیم
سلام و عرض ادب چرا قیمت یک ایتم در فهرست بهای جدید برابر با قیمت همون ایتم در فهرست بهای قبلی بعلاوه شاخص تعدیل سه ماه چهارم نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .