مقاله تحلیلی: مدیریت خودکار مصالح در کارگاه های ساختمانی

مقاله تحلیلی: مدیریت خودکار مصالح در کارگاه های ساختمانی

مدیریت خودکار مصالح، بخشی از ساخت‌وساز یکپارچه کامپیوتری (CIC) است. این بخش شامل، سیستم خودکار شناسایی و کنترل مصالح است.

مدیریت خودکار مصالح

مصالح ساختمانی به‌محض تخلیه در محل موردنظر شناسایی می‌شوند و سپس فهرست داده‌های سایت به‌روزرسانی می‌شود.

از زمانی که تجهیزات شروع به کار می‌کنند تا زمان اتمام کار، تمامی مصالح ساختمانی ردیابی و کنترل می‌شوند.

ردیابی و کنترل مصالح ساختمانی می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود. در ردیابی مستقیم، کدی روی سطح وسایل و تجهیزات وجود دارد. این کدها برای شناسایی تجهیزات به‌صورت مستقیم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در ردیابی و کنترل غیرمستقیم، کد بر روی تجهیزات بارگیری مصالح نصب خواهد شد. برای ردیابی مصالح حجیم مانند رنگ‌ها و غیره، این روش (ردیابی غیرمستقیم) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های متفاوت شناسایی خودکار مصالح ساختمانی

  1. سیستم بارکدی
  2. سیستم تشخیص صدا
  3. سیستم بصری

سیستم بارکدی

سیستم بارکدی اولین بار توسط وزارت دفاع آمریکا (DOD) استفاده شد. نمادهای بارکد اطلاعات را از طریق نوارهای سیاه نازک و پهن انتقال می‌دهند.

دو تکنولوژی اصلی برای خواندن بارکدها وجود دارد: اشعه لیزر و نوار یا کارت‌های مغناطیسی. برای بارکدهایی که به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند، استفاده از اشعه لیزر ساده‌تر است. قابل‌اعتمادترین سیستم شناسایی، کد خوان‌های مغناطیسی هستند.

سیستم تشخیص صدا

این تکنولوژی از کامپیوتر برای تشخیص کلمه‌های صحبت شده استفاده می‌کند. این کلمات توسط این سیستم دریافت می‌شوند سپس تبدیل به رشته‌هایی می‌گردند و به واحد پردازشگر مرکزی  (CPU)کامپیوتر ارسال می‌شوند. به‌طورکلی دو مرحله در سیستم تشخیص صدا وجود دارد:

  • گام اول آنالیز سیگنال صدا است که در استخراج مشخصات و ویژگی‌های صدا کمک می‌کند.
  • گام دوم مقایسه اصطلاحات با زبان کامپیوتر است. بعد از مقایسه، رونویسی فرمان گفته‌شده‌ایجاد می‌شود.

سیستم بصری

در سیستم بصری، یک تصویر دوبعدی توسط روش بردار یا ماتریس به دست می‌آید. تصویر به دست آمده به چندین المان شبکه‌ای که پیکسل نامیده می‌شوند، تقسیم می‌شود. اطلاعات باینری موردنیاز برای تعیین پارامتر عکس از مقیاس خاکستری پیکسل‌ها به دست می‌آید. این روش اصلی است که از طریق آن سیستم شی را تشخیص می‌دهد.

یک تصویر با رزولوشن بالا که توسط دوربین‌های امروزی گرفته می‌شود، با استفاده از روش بردار به دست می‌آید. در روش بردار، بردارهای تصویر اجسام اسکن شده گرفته می‌شوند. سپس این بردارها ذخیره می‌شوند. بعد از اتمام یک چرخه کامل، اطلاعات تصویر توسط پیش پردازنده ارزیابی می‌شود. از این ارزیابی، پارامتر موردنظر استخراج می‌شود.

سیستم کنترل خودکار مصالح

سیستم کنترل خودکار مصالح نقش مهمی در ساخت‌وساز یکپارچه کامپیوتری دارد. عملیات ساخت با استفاده از سیستم مدیریت مصالح به همراه سیستم شناسایی مصالح بسیار آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

برخی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم مدیریت خودکار مصالح عبارت‌اند از:

  1. طناب بکسل
  2. جرثقیل‌ها
  3. سیستم‌های نوار نقاله معکوس
  4. سیستم نوار نقاله
  5. سیستم‌های حمل‌ونقل عمودی خودکار
  6. سیستم کامیون کمپرسی بدون سرنشین
  7. وسایل نقلیه هدایت خودکار

سیم بکسل

سیم بکسل ها زنجیرهای قوی به هم متصلی هستند که جابجایی دیگر حامل‌ها به محل‌های مشخص‌شده را امکان‌پذیر می‌کند. برای کنترل سیم بکسل ها از تکنیک‌های الکترونیکی کامپیوتری پیچیده استفاده می‌شود که به‌طور مؤثر به همراه دیگر سیستم‌های کنترل و مدیریت فعالیت می‌کند. سیم بکسل ها با سیستم خودکار شناسایی مصالح خیلی بهتر کار می‌کنند. برای خواندن اطلاعات بارکد و سیگنال‌های مرتبط می‌توان از فوتوالکتریک خوان‌ها یا اسکنرهای اپتیکال استفاده کرد.

جرثقیل‌ها

جرثقیل‌های موتوری دو نوع‌اند: جرثقیل‌های سقفی تک پل و.جرثقیل‌های سقفی دو پل

جرثقیل‌های موتوری شامل زنجیر، پل، جعبه کنترل، کامیون، لاستیک‌ها، سیستم حرکت و دکمه کنترل حرکت می‌باشند.

سیستم‌های نوار نقاله معکوس

این سیستم شکلی وارونه دارد و شامل یک سیستم نوار نقاله است

کمپرسی بدون سرنشین

دو عملکرد اصلی سیستم کامیون کمپرسی بدون سرنشین عبارت‌اند از عملکرد اندازه‌گیری پیشرفته و عملکرد رانندگی بدون سرنشین.

سنسورهای رمزگذاری شده‌ای روی تایرهای کمپرسی به‌منظور تعیین مسیر رانندگی و سرعت وسیله نقلیه متصل می‌شوند. از یک ژیروسکوپ فیبر نوری به‌منظور تشخیص جهت وسیله نقلیه در محل ساخت استفاده می‌شود. ما با استفاده از اطلاعات سنسورهای رمزگذاری شده و ژیروسکوپ فیبر نوری از موقعیت وسیله نقلیه در محل مطلع می‌شویم.

در سمت چپ وسیله، یک فرستنده یا گیرنده لیزری نصب می‌شود. بازتابنده‌ها در طول مسیر حرکت وسایل نقلیه نصب می‌شوند. این بازتابنده‌ها در فاصله‌های 50 متری از همدیگر قرار داده می‌شوند. در مسافت‌های طولانی ممکن است خطاهای زیادی رخ دهد. این خطاها توسط اطلاعات بازخوردی که توسط فرستنده یا گیرنده‌ای که روی وسیله نقلیه نصب‌شده است، رفع می‌شوند.

برای کنترل و چک کردن اینکه آیا کارگرها کلاه ایمنی دارند یا خیر، یک سیستم نقلیه خودران به کار می‌رود که از پردازنده عکس برای این کار استفاده می‌کند.

سیستم‌های حمل‌ونقل عمودی خودکار (AVTS)

از این سیستم برای تحویل مصالح به داخل سایت استفاده می‌شود. این مصالح به‌طور خودکار به کمک سیستم خودکار آسانسور بارگیری شده و تا طبقه موردنظر بالا می‌روند. تخلیه بار هم به‌طور خودکار انجام می‌گیرد.

سیستم‌های نوار نقاله

این سیستم‌ها امکان حمل قطعات پیش‌ساخته را به کمک یک یا چند ترولی ممکن می‌سازند. حرکت این ترولی ها هم توسط نوار نقاله یا جاذبه زمین ممکن می‌شود.

وسایل نقلیه هدایت خودکار

سیستم‌های وسایل نقلیه هدایت خودکار در بین تمامی سیستم‌های جابه‌جایی خودکار مصالح از بیشترین انعطاف‌پذیری برخوردارند. این سیستم‌ها به کمک ریزپردازنده‌ها، کامپیوتر مرکزی و کنترل‌کننده‌های برنامه‌ریزی‌شده، کنترل می‌شوند.

وسایل نقلیه هدایت خودکار را می‌توان روبات‌های ساختمانی در نظر گرفت زیرا آن‌ها به هدایت دستی و دخالت انسان وابسته نیستند. وسایل نقلیه هدایت خودکار دارای نیروی محرک داخلی هستند که آن‌ها را به حرکت درمی‌آورد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .