مقاله تحلیلی: عوامل مهم در طراحی میدان

مقاله تحلیلی: عوامل مهم در طراحی میدان

 تقاطع چرخشی یا میدان جایی است که وسایل نقلیه مسیر خود را بدون توقف تغییر می‌دهند. تمامی وسایل نقلیه که از جاده‌های مختلف می‌آیند به یک جهت در اطراف میدان مرکزی منتقل‌شده و به خروجی موردنظر هدایت می‌شوند.

 عوامل طراحی 

عوامل بسیاری در طراحی میدان اثرگذار هستند که عبارت‌اند از:

  1. سرعت طراحی
  2. شکل میدان
  3. شعاع میدان
  4. عرض هر باند در ورودی و خروجی
  5. عرض مسیر چرخشی
  6. قوس ورودی و خروجی
  7. ظرفیت چرخشی
  8. جزیره‌های هدایت‌کننده
  9. فاصله دید
  10. روشنایی
  11. علائم ترافیکی
  12. مسیرهای پیاده‌رو

 سرعت طراحی

در میدان‌ها، وسیله نقلیه می‌تواند بدون هیچ‌گونه ترمزی تغییر مسیر دهد. وسایل نقلیه می‌توانند مسیر خود را تغییر دهند یا بدون توقف عبور نمایند بنابراین هیچ نیازی به متوقف نمودن وسیله نقلیه وجود ندارد؛ اما سرعت وسیله نقلیه باید کاهش یابد.

سرعت استاندارد بزرگراه را نمی‌توان برای میادین هم در نظر گرفت. وسیله نقلیه باید با سرعت کم عبور نماید که نتیجه آن حمل‌ونقل ایمن در جهت موردنظر بدون هیچ‌گونه برخورد یا تصادف خواهد بود. تابلوی محدودیت سرعت باید در فاصله نزدیکی به میدان نصب شود.

شکل میدان

میدان مرکزی نباید دارای هیچ‌گونه گوشه‌ای باشد. این شکل باید برای چرخش راحت در حول آن از قوس تشکیل شود. شکل میدان بستگی به تعداد راه‌هایی دارد که به آن می‌رسند. شکل‌های ارائه شده معمولاً دایروی، بیضوی و مماسی است. میدان دایروی در زیر نشان داده شده است.

شعاع جاده

شعاع سواره‌رو یا پیاده‌رو در اطراف میدان مرکزی به شکل میدان مرکزی وابسته است. اگر دایره‌ای شکل باشد، شعاع در همه نقاط مشابه است و اگر مماسی یا بیضوی باشد شعاع در نقاط مختلف متفاوت است. شعاع باید با در نظر گرفتن نیروی اصطکاک طراحی شود.

شعاع معمولی در قوس‌ها

که از شعاع عرضی صرف‌نظر شده است،

ازاین‌رو، شعاع

که  ضریب اصطکاک و برابر با 0.43 تا 0.47 است.

عرض باند در ورود و خروج

عرض باند در ورودی و خروجی به حجم ترافیک در آن منطقه وابسته است؛ اما حداقل عرض ۵ متری برای میدان باید حفظ شود.

عرض مسیر چرخشی

وسایل نقلیه‌ای که از جهت‌های مختلف می‌آیند ممکن است به هم برسند. عرض باید برابر با عرض مؤثر بخش انحراف باشد؛ بنابراین، عرضی که برای مسیر چرخشی ارائه می‌شود باید به‌صورت زیر باشد

که e۱ عرض در ورودی و e۲ عرض بخش غیرانحرافی است.

قوس‌ها در ورودی و خروجی

قوس ورودی و خروجی چیزی جز یک منحنی که توسط چرخ عقب وسیله نقلیه ترسیم می‌شود، نیست. به‌طورکلی، در ورودی، وسیله نقلیه سرعت خود را تا سرعت طراحی میدان کم خواهد کرد، بنابراین در ورودی شعاع قوس می‌تواند مشابه شعاع میدان مرکزی باشد. با ورود به قوس‌های خروجی، وسیله نقلیه در خروجی شتاب می‌گیرد، ازاین‌رو شعاع قوس در خروجی باید بزرگ‌تر از شعاع قوس در ورودی باشد.

ظرفیت میدان

ظرفیت میدان از فرمول زیر نشات می‌گیرد و به‌شدت به ظرفیت هر بخش منفرد انحرافی وابسته است.

جزیره‌های هدایت‌کننده

این جزیره‌ها در ورودی یا خروجی جاده برای جلوگیری از انحراف نامطلوب وسیله نقلیه تدارک دیده می‌شود.

 فاصله دید

فاصله دید که در تقاطع‌های چرخشی ارائه می‌شود باید تا حد امکان بالا باشد و در هیچ موردی این مقدار نباید کمتر از فاصله دید توقف باشد.

روشنایی

تجهیزات روشنایی باید روی لبه میدان مرکزی نصب شوند. اگر قطر میدان مرکزی بیشتر از 60 متر باشد ممکن است لازم باشد روشنایی بیشتری در کناره پیاده‌روها تدارک دیده شود.

علائم ترافیکی

علائم ترافیکی باید در نزدیکی جاده نصب شود تا وجود میدان در فاصله نزدیک را اعلام نماید. کناره پیاده‌روها در تقاطع‌های چرخشی باید با نوارهای مشکی و سفید پوشانیده شود تا دید را بهبود بخشد. علائم ترافیکی باید 1 متر بالاتر از تراز جاده قرار گیرند تا جهت خروج را اعلام نمایند.

 مسیرهای پیاده‌روی در میدان

در میادین، وسایل نقلیه به‌طور مداوم در حرکت بوده و متوقف نمی‌شوند؛ بنابراین، مسیر پیاده‌رو با گارد ریل‌هایی که ورود عابران پیاده به سواره‌رو را مسدود می‌نماید، تجهیز می‌شود. اگر عبور از جاده ضرورت داشته باشد، ساخت پل‌های هوایی راه‌حل خوبی است.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه محاسبه حجم مورد نیاز مخلوط برای فاصله معین
باسلام خدمت دوستان عذر خواهی میکنم بنده کاراموز هستم در یکی از شرکت های راهسازی میخواستم اگه ممکن باشه یکی راهنماییم کنه برای مثال در متراژ۱۰۰متر در عرض ۴۵ متر اگر بخواهیم ۱۵ سانت لایه بریزیم چگونه محاسبه کنیم که چند کمپرسی مخلوط نیاز داریم و اینکه برای تثبیت همین اندازه از خاک حدودا ۴۰ تن آهک نیاز هست این ۴۰ تن چطور محاسبه میشه ممنون میشم اگه کسی راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .